Front w Normandii : od dnia D do Saint-Lô - weterani frontu wschodniego w obronie Twierdzy Europa Tytuł oryginału: "Normandiefront : D-day to Saint-Lô through German eyes,".
Gdy 6 czerwca 1944 roku opadły rampy jednostek desantowych, żołnierze alianccy spodziewali się napotkać na plaży Omaha jedynie trzeciorzędny batalion piechoty. Czekała na nich krwawa niespodzianka - naprzeciw stała doskonale przygotowana 352 Dywizja Piechoty. Po zażartej walce Amerykanie wydostali się z plaż, ale aż do Saint-Lô musieli toczyć bój praktycznie o każdy kolejny żywopłot, o każdy skrawek terenu. Niemcy nieustannie reorganizowali siły i kontratakowali raz za razem.
Generalleutnant Dietrich Kraiss, dowódca 352 Dywizji Piechoty, był - jak wielu jego podwładnych - weteranem frontu wschodniego. Przywykł do walki z przeciwnikiem dysponującym tak przewagą liczebną, jak i większą siłą ognia, i stał się mistrzem taktyki aktywnej obrony, nastawionej na mobilność i kontratak. Dzięki temu działania jednej niemieckiej dywizji mogły powstrzymać aliantów na plażach Normandii, i wpłynąć w ten sposób na wynik całej wojny.
Front w Normandii rzuca nowe światło na pierwsze tygodnie największej inwazji morskiej w historii. Pasjonująca książka pokazuje dlaczego dla Amerykanów lądujących na plaży Omaha był to faktycznie "najdłuższy dzień". Autorzy ukazują jak tworzyła się 352 dywizja, jak przebiegało szkolenie, kto tworzył jej kadrę oficerską. Porównane są także metody wyszkolenia, uzbrojenie i wyposażenie amerykańskiej i niemieckiej dywizji piechoty. W książce zebrano mnóstwo niezwykle ciekawych wspomnień niemieckich weteranów, wzbogaconych ponad 200 zdjęciami - większość z nich pochodzi z prywatnych zbiorów i nie była nigdy publikowana.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 439-440. Indeks. Oznaczenia odpowiedzialności: Vince Milano, Bruce Conner ; przełożył Jan Szkudliński.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Otto III to dwudziestoletnie genialne cesarskie dziecko, któremu powierzono władzę nad największa potęgą chrześcijańskiego świata. Od trzeciego roku życia w cesarskiej koronie. Otoczony najwybitniejszymi umysłami epoki. Zmęczony władzą, znajduje upodobanie w ekstazie. Bolesław Chrobry to trzydziestotrzyletni mężczyzna. Świadomy siebie, rozgrywający sojusze. Kocha kobiety, seks, szaleńcze polowania, przyjaciół, mocne wrażenia. Pragnie korony i dla niej gotów jest na wszystko. Europa wchodzi w rok tysięczny. Dwubiegunowa konstrukcja Gry w kości poprzez osobne sekwencje dworu piastowskiego, cesarskiego i papieskiego - świata Bolesława Chrobrego i świata Ottona III - wiedzie do spotkania w Gnieźnie w marcu 1000 roku. Każdy z władców zagra wtedy o wszystko. Ta powieść unika monumentu, koturnu, przerysowania. Jest współczesna do szpiku: wojna wywiadów, polityka, racje stanu, manipulacja informacją, średniowieczny public relation. A jednocześnie doskonale oddaje realia historyczne, szczegół, detal i to, co w średniowieczu najgłębsze: mentalność epoki, w której religijna ekstaza i okrucieństwo graniczą ze sobą. Z każdego grzechu można się wyspowiadać. Wszystko dzieje się szybko, bardzo szybko. Gra w kości chociaż może zdawać się brawurowa historycznie - opiera się na faktach. Tych, które można wyczytać ze źródeł. Tych, których szukamy między ich wierszami. Co się wydarzy, gdy Bolesław stanie z Ottonem twarzą w twarz? A gdzie miejsce świętego Wojciecha Adalberta? To jest właśnie Gra w kości.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 062598 od dnia 2021-11-04 Przetrzymana termin minął 2021-12-06
Grabież Europy szczegółowo przedstawia losy najsłynniejszych dzieł sztuki zrabowanych przez Niemców w czasie drugiej wojny swiatowej, a także ich poszukiwanie na terenie Niemiec przez pięćdziesiąt lat po zakończeniu wojny. Autorka z doskonałą znajomością rzeczy opisuje organizacje metodycznej grabieży we Francji, Polsce, Związku Radzieckim i Holandii, kulisy wojennego "rynku sztuki" i obrotu dziełami w skorumpowanej Trzeciej Rzeszy, ale również grabieżcze i destrukcyjne instynkty po każdej ze stron uwikłanych w wojnę. Żywy język, bogactwo szczegółów i niezwykle interesujące opowieści o losach poszczególnych arcydzieł, takich jak "Dama z gronostajem" Leonarda da Vinci, ołtarz Wita Stwosza czy "Autoportret" Dürera, sprawiają, że od książki wręcz trudno się oderwać. Znakomite połączenie sensacji historycznej z bogato udokumentowaną pracą zawodowego muzealnika.
UWAGI:
Tyt. oryg.: The rape of Europa. Bibliogr. s. 659-670. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Uznana w Niemczech za najważniejszą biografię Hitlera dla następnych pokoleń, książka Volkera Ullricha to pierwsze monumentalne studium osobowości, która leżała u podstaw aspiracji politycznych i zbrodniczych działań przywódcy III Rzeszy. To właśnie Ullrich, jako pierwszy spośród historyków mierzących się z biografiami Führera, postawił tezę, że nigdy nie uda nam się zrozumieć fenomenu Hitlera, jeśli odmówimy mu ludzkich cech, skupiając się jedynie na wizerunku potwora. Obalając mity i unikając pułapek, w które niejednokrotnie wpadali poprzednicy, Volker Ullrich tworzy zupełnie nowy, odkrywczy portret Adolfa Hitlera. O nie, kolejna książka o Hitlerze! Taka była moja pierwsza reakcja, gdy wziąłem do rąk dzieło Volkera Ullricha. A potem czytałem do białego rana, nie mogąc się oderwać. Nie mam wątpliwości, że "Hitler. Narodziny zła 1889-1939" to książka wybitna. Ktoś wreszcie napisał o niemieckim tyranie nie jak o ziejącym ogniem komiksowym potworze, ale jak o człowieku. Adolf Hitler był bowiem człowiekiem. I właśnie to czyni go tak przerażającym. Piece krematoryjne, masowe groby, kolczaste druty wokół Sobiboru i Treblinki - wszystko to było dziełem jednego z nas. Dyktator, który bez mrugnięcia okiem posyłał na śmierć dziesiątki milionów ludzi, był jednocześnie domatorem uwielbiającym powieści Karola Maya, amerykańskie filmy i czekoladowe ciasteczka. Biografia Hitlera pióra Volkera Ullricha to fascynujące, a zarazem głęboko niepokojące dzieło. Piotr ZychowiczVolker Ullrich jest pierwszym niemieckim historykiem, który od czasów wydania dzieła Joachima Festa w 1973 roku miał odwagę stworzyć kolejną wielką biografię dyktatora. Kreśli w niej obraz człowieka, który ukrywał swoje prawdziwe oblicze, i którego maski zwodzą nas po dziś dzień."Die Zeit"Książka, która urzeka bogactwem źródeł."Süddeutsche Zeitung“Ta mistrzowska książka pokazuje, opierając się na nowo udostępnionych źródłach, jak zwyczajne były pierwsze lata owego życiorysu."Frankfurter Allgemeine Zeitung“Volker Ullrich jest uznanym niemieckim historykiem. Studiował na Uniwersytecie w Hamburgu. Prowadzi dział polityczny tygodnika "Die Zeit". Autor kilku książek dotyczących historii Niemiec. W 1992 r. otrzymał tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu w Jenie.
UWAGI:
Na s. tyt. i okł. dawna nazwa wydawcy: Prószyński i S-ka. Stanowi t. 1. Tyt. oryg.: Adolf Hitler : Biographie. Bd. 1, Die Jahre des Aufstiegs 1889-1939. [>>] Nazwa serii Oblicza Zła wg: http://www.proszynski.pl. Bibliogr. s. 969-1006. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Hitlerowska inwazja na Związek Radziecki w czerwcu 1941 roku była początkiem wojny, jakiej świat jeszcze nie widział, konfliktu, który przyspieszył eksterminację Żydów i przyniósł ponad 30 milionów ofiar. Ta "wojna na wyniszczenie" wpłynęła w sposób decydujący na wynik drugiej wojny światowej i ukształtowała oblicze Europy na następnych czterdzieści pięć lat. Dopiero koniec zimnej wojny i upadek komunizmu pozwoliły rozwiać część tamtych tajemnic, a przede wszystkim odnaleźć i wypytać wielu spośród tych, którzy przeżyli "wojnę stulecia". Dzięki nowym świadectwom Rees odkrywa prawdę o tej wojnie, o jej bezwzględnych przywódcach i niszczycielskim charakterze. Pokazuje, że był to zupełnie nowy i odmienny rodzaj wojny. Stawia nas również przed drażliwym pytaniem: w jakim stopniu Hitler, dwudziestowieczny demon zła, i Stalin, sojusznik Zachodu, byli do siebie podobni?
UWAGI:
Bibliografia na stronach 239-241. Indeks. Oznaczenia odpowiedzialności: Laurence Rees ; przedmowa Ian Kershaw ; przełożył Maciej Antosiewicz.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni