Najobszerniejsza, najbardziej wnikliwa opowieść o legendzie amerykańskiego kina. Wyłania się z niej niezwykle barwny, wyrazisty portret młodego człowieka o pełnej sprzeczności, złożonej osobowości. James Dean potrafił być uroczy i uwodzicielski, ale też niemiły i szorstki (sam siebie nazywał wieśniakiem); wrażliwy, podatny na zranienia, nieśmiały, a jednocześnie przebiegły i bezwzględny; cechowały go nonkonformizm i buntowniczość, a zarazem ambiwalencja - tak w sferze seksualnej, jak i w innych aspektach życia. Szukał przyjaciół wśród tych, którzy coś znaczyli i potrafił czerpać od nich tyle, ile tylko mogli mu dać. W jednym z nielicznych wywiadów, jakich udzielił prasie, Dean powiedział: "Jestem bardzo poważnie myślącym, uczuciowym małym diablikiem, okropnym niezdarą (...) i do tego tak spiętym, że nie widzę, jak zachowują się inni ludzie wokół mnie. Wiem, że sam siebie bym nie zdzierżył". Dean chciał być nade wszystko dobry w tym, co robił. "Jestem zainteresowany prawdziwą sztuką, a nie jakimś tam gównem" - stwierdził w rozmowie z dziennikarzem, jak zwykle nie przebierając w słowach. Stewart Stern, autor scenariusza Buntownika bez powodu, powiedział o nim: "Ten dzieciak nie miał doświadczenia. Przyjechał ze wsi do wielkiego miasta, gdzie był manipulowany przez ludzi o światowych manierach, które były mu obce. Z tego, czego mogli go nauczyć, starał się zbudować dla siebie w bardzo krótkim czasie bagaż doświadczeń pozwalający mu żyć w tym świecie - sprostać nie tylko rolom, lecz także życiu. Wyczuwałem w nim straszliwe, rozdzierające poczucie nieprzystawalności i tęsknoty". Tragiczną śmierć aktora obwołano "samobójstwem przez roztargnienie" - niemało było podejrzeń, że na skutek owej "nieprzystawalności" skrywał w sobie pragnienie śmierci. Paradoksalnie to przedwczesne, nagłe odejście spowodowało, że krótkie, choć bardzo intensywne życie Jamesa Deana nabrało mitycznego wymiaru, urastając do rangi wielkiej amerykańskiej zagadki.
UWAGI:
Bibliogr. s. 347-349, filmogr. J. Deana s. 337-343.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Lucy Worsley zdecydowała się pokazać życie Jane Austen z zupełnie nowej perspektywy. Odwiedziła różne domy, które miały szczególne znaczenie dla Jane - wielkie posiadłości i małe dworki, jej dom rodzinny, szkołę, ulubione letniska, gdzie spędzała wakacje. Każde z tych miejsc, i związani z nim ludzie, miały istotny wpływ na twórczość Austen.Badania Worsley rzucają nowe światło na Jane Austen, która zdaniem wielu wiodła spokojne życie, natomiast według autorki była pełną pasji kobietą, nieustannie walczącą o swoje prawo do wolności. JANE AUSTEN AT HOME to portret znanej autorki nie jako samotnej starej panny ale jako silnej i zdecydowanej kobiety, która odrzuciła 5 propozycji małżeństwa, bo wiedziała, że może przyjąć tylko Pana Darcy`ego.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Zawiedzie się ten, kto będzie tu szukać polityki, bo nie jest to książka o polityku, a o żywym człowieku. Jak my wszyscy - pełnym tajemnic i sprzeczności. Bohater z jednej strony jest charyzmatycznym przywódcą, brutalnym i pewnym swoich przekonań, a z drugiej - to człowiek czuły, tęskniący za akceptacją, uległy wobec kobiet i uciekający w samotność.
To opowieść o wszystkim, co w jego życiu ważne. O miłości do mamy, dla której był gotów do największych poświęceń. Ale też o zemście, potrzebie dominacji i sile przywództwa. O trudnościach z tatą, którego jest lustrzanym odbiciem. O śmierci brata, po której umarła część jego samego. O samotnym życiu wśród duchów oraz o kobietach, które nigdy nie zapomną jego orzechowego spojrzenia.
UWAGI:
Nazwa aut. na okł. Na okł.: Portret niepolityczny. Bibliogr. s. 474-479.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Jerzy Andrzejewski" to pierwsza tak dokładna i rzetelnie napisana biografia wielkiego pisarza. Życie prywatne autora, przemyślenia i nieznana dotąd korespondencja.Trudno jest poznać życie wielkich twórców, kiedy sami tak bardzo pilnowali swojej prywatności. Trudno jednak jest również zaprzestać poszukiwań i dociekań, kiedy tak bardzo fascynuje nas ich twórczość. Jerzy Andrzejewski lubił zaskakiwać, podobnie jak zaskakiwały jego utwory. Anna Demadre-Synoradzka od lat interesuje się jego życiem, dlatego napisana z wielką starannością biografia "Jerzy Andrzejewski" z pewnością zadowoli najbardziej wymagających Czytelników.Jerzy Andrzejewski urodził się w 1909 roku, a zmarł w 1983 roku. Był polskim prozaikiem, publicystą, felietonistą, scenarzystą i działaczem opozycji demokratycznej w PRL. Jego twórczość inspirowała wielu, jego życie osobiste pozostawiało jednak wiele kontrowersji. W 2006 roku autor został pośmiertnie odznaczony przez Prezydenta RP Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski. Anna Demadre-Synoradzka skupia się na jego życiu osobistym, które w największy sposób ukształtowało powstałą twórczość, idee, przekonania. Artysta pokazany zostaje z zupełnie nowej strony: egocentryka, pełnego przerośniętych ambicji i posiadającego wiele różnych kontaktów towarzyskich. Chociaż może się wydawać, że główną rolę odgrywała polityka, prawda jest zupełnie inna. O wiele ważniejsze dla Jerzego Andrzejewskiego było to, co czuł, z czym się spotykał i jak on sam odbierał świat zewnętrzny. W biografii poznajemy również wiele innych postaci z życia literackiego: Krzysztofa Baczyńskiego, Jarosława Iwaszkiewicza, Zygmunta Mycielskiego, Marka Hłasko, czy Czesława Miłosza. Bez nich historia wyglądałaby z pewnością zupełnie inaczej i mniej ciekawie."Jerzy Andrzejewski" to książka dla każdego fana biografii i całego życia wielkiego twórcy. Warto poznać różne punkty widzenia i zagłębić się w sekrety do tej pory niepoznane przez większe grono.Anna Demadre-Synoradzka jest polską literaturoznawczynią. Autorka kilkudziesięciu artykułów poświęconych życiu i twórczości Jerzego Andrzejewskiego oraz wydanych pozycji "Andrzejewski" i "Miazga".
UWAGI:
Na okładce i stronie tytułowej: [seria biograficzna]. Bibliografia na stronach 541-555. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Jako dziecko samotnie wędrował z Moskwy do Mińska w czasie szalejącej rewolucji. Palił nałogowo, mając jedenaście lat. Nie kochał szkoły, za to uwielbiał pikniki. W sobotnie poranki lubił wylegiwać się do dziesiątej. Zafascynowany Witkacym, eksperymentował z narkotykami. Kto by pomyślał, że to kilka faktów z biografii Redaktora Jerzego Giedroycia - zdyscyplinowanego tytana pracy? W opowieści Marka Żebrowskiego nie ma Redaktora paryskiej "Kultury" - jest natomiast historia dziecka, nastolatka, młodego i ambitnego polityka, żołnierza, sprzedawcy w wojskowej kantynie na plaży w Tobruku, są nieznane ilustracje i archiwalia. To biografia, która mogłaby stać się kanwą filmu sensacyjnego - mowa w niej o wielkich ideach i śmiałych planach politycznych, ale też o pięknych kobietach, aferach szpiegowskich, wielkich pieniądzach i wojnie, oglądanej z perspektywy zwykłego strzelca. Świetnie napisana i odkrywcza biografia. Historia odbija się tu w indywidualnych losach, a czytelnik zamiast pomnikowej postaci Redaktora poznaje Jerzego.
UWAGI:
Bibliogr. s. 499-[507]. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni