KATALOG
Wprowadzenie
Pomoc - FAQ
Zakupiono z dotacji BN
Twoje konto
-
Katalog okładkowy
-
Katalog KSIĄŻEK
-
Katalog MULTIMEDIÓW
-
Poczytalnia Na DVoRcu
Aktualizacje katalogów
Schowki czytelników
Najczęściej w schowkach
Zestawienia tematyczne
Najlepsi czytelnicy
Czytelnicy ebooków
Lista przebojów
Komentarze
Komentatorzy
Ostatnie komentarze
-
Powrót do BIBLIOTEKA
STATYSTYKI
Logowań: 361736
W tym dziś: 301
Zamówienia: 29
Rezerwacje: 2018
Komentarze: 2152
Przypisany awatar: 1077
Wysłanych SMSów: 8483
Karty z QRCode: 4169
Wypożyczonych ebooków: 1471
Zarezerwowanych: 41
Schowki (łącznie): 28975
Największy schowek: 535
Korzystających z nich: 3823
KATALOG KSIĘGOZBIORU FILII NR 9
Nostalgiczna pieśń powrotu : o twórczości Floriana Czarnyszewicza
TWÓRCY: | Pokaż informacje [>>] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ADRES | Kraków : Instytut Literatury, 2020. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TEMATYKA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA | Książki. Publikacje naukowe. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DZIEDZINA: | Literaturoznawstwo | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZAKRES CZASOWY: | 1900-1964 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POWSTANIE DZIEŁA: | 2020 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WYDANIE: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPIS | 146, [14] stron ; 24 cm. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000764858 | 76485 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Paulina Subocz-Białek oraz Ireneusz Staroń pokazują pisarza znad Berezyny jako autora na wskroś nowoczesnego, sylwicznego, łączącego w swych utworach konwencje eposu, sielanki, romansu, powieści rozwojowej, przygodowej, historycznej, czy też awanturniczo-łotrzykowskiej. Co więcej: zręcznie poruszającego się pomiędzy prawdą i fikcją, autobiografią i beletrystyką, kompozycją otwartą i zamkniętą, poetyką fragmentu i poetyką "całości"; wirtuozersko zderzającego ze sobą rozmaite rejestry i style polszczyzny, a także jej odmiany regionalne - przełamującego patos humorem, a sielankę katastrofizmem. Nowoczesność Czarnyszewicza to także dystans wobec mitotwórczej roli literatury. Zamieszczone w książce analizy odsłaniają pasjonującą grę, jaką artysta prowadzi z "polskim mitem", zarazem podważając go i utwierdzając, konstruując i dekonstruując. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UWAGI: | Bibliografia na stronach 71-72. Streszczenie w języku angielskim. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: Biblioteka Krytyki Literackiej Kwartalnika Nowy Napis stanowią >>
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
Ocalone, nieuśmierzone... : o twórczości Włodzimierza Odojewskiego
"O twórczości Włodzimierza Odojewskiego "
TWÓRCY: | Pokaż informacje [>>] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ADRES | Kraków : Instytut Literatury ; Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2019. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TEMATYKA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA | Książki. Proza. Publikacje popularnonaukowe. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DZIEDZINA: | Literaturoznawstwo | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZAKRES CZASOWY: | 1930-2016 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POWSTANIE DZIEŁA: | 2019 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WYDANIE: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPIS | 115, [13] stron ; 24 cm. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SYGNATURA: | 821.162.1(091)-3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000764940 | 76494 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Jeśli do rąk polskiego czytelnika nie trafiło dotąd popularne opracowanie poświęcone znanej i cenionej twórczości Włodzimierza Odojewskiego, to książka Wiesława Ratajczaka wypełnia ów brak z naddatkiem. Szczupłe ramy opracowania nie pozwalały na zbyt obszerną narrację, mamy więc do czynienia z ujęciem aspektowym. Ratajczak wybiera jeden, ważny dla pisarza problem i to jemu poświęca najwięcej uwagi. Znawców twórczości Odojewskiego nie zdziwi fakt, że wybranym przez badacza aspektem jest pamięć. Poznański historyk literatury odsłania motywacje skłaniające prozaika do koncentracji twórczości wokół kwestii pamięci historycznej, widzianej przez pryzmat konkretnego ludzkiego losu. Okazuje się, że sprawa ta jest dla pisarza ważna także ze względu na toczącą się walkę o symboliczne panowanie nad przeszłością narodów i państw. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UWAGI: | Zawiera także antologię utworów Włodzimierza Odojewskiego. Bibliografia na stronie 61. Streszczenie w języku angielskim. Spis treści także w języku [>>] angielskim. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: Biblioteka Krytyki Literackiej Kwartalnika Nowy Napis stanowią >>
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
Piłka nożna
AUTOR: | |||||
ADRES | Bielsko-Biała : Wydawnictwo Dragon, copyright 2010. | ||||
SERIA: | |||||
TEMATYKA: | |||||
FORMA | Książki. Publikacje popularnonaukowe. | ||||
DZIEDZINA: | Kultura fizyczna i sport | ||||
POWSTANIE DZIEŁA: | 2010 r. | ||||
OPIS | 46, [2] strony : ilustracje (głównie kolorowe) ; 31 cm. | ||||
SYGNATURA: | 796/799 | ||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000550017 | 55001 | |||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Za twórców współczesnego futbolu uważani są Anglicy - to oni wymyślili przepisy i opublikowali je w 1863 r. Za pierwszy oficjalnie rozegrany polski mecz piłki nożnej uchodzi ten, do którego doszło we Lwowie 13 lipca 1894 r. podczas II Zlotu Sokolego. Spotkanie drużyn z Krakowa i Lwowa zakończono po sześciu minutach, kiedy Włodzimierz Chomicki, uczeń seminarium nauczycielskiego, strzelił gola dla lwowian. I tak zaczęła się historia i popularność tej dyscypliny w Polsce. Niniejsza książka - prócz historii polskiego futbolu - prezentuje zasady gry i taktykę stosowaną przez najlepszych graczy. Daje też wskazówki, jak przeprowadzać efektywny i bezpieczny trening. | |||||
UWAGI: | Na okładce podtytuł: historia, zasady, trening. Bibliografia na stronach [48]. | ||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
Plamka mazurka : jak ptaki odmieniły moje życie
AUTOR: | Pióro, Marek. [>>] | ||||
ADRES | Warszawa : Wydawnictwo Marginesy, 2019. | ||||
TEMATYKA: | |||||
FORMA | Książki. Publikacje popularnonaukowe. | ||||
DZIEDZINA: | Biologia | ||||
POWSTANIE DZIEŁA: | 2019 r. | ||||
OPIS | 399, [1] strona : ilustracje ; 21 cm. | ||||
SYGNATURA: | 59 | ||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000750066 | 75006 | |||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Mazurek ma plamkę, srokosz maskę Zorro, a czapla biała przepiękne i przeklęte pióra. Kwiczoł przeprowadza zbiorowe ataki na intruzów, jerzyk śmiga między blokami, skowronek zainspirował Williama Szekspira i Wincentego Pola. Wszystkie te gatunki zobaczysz - w odpowiednim czasie rzecz jasna - tuż za miastem. Każdy z nich jest inny, ale wszystkie nasze. Po prostu mają to coś. Urzeka w nich piękno i wolność. Uwaga po lekturze książki Marka Pióro, ptasi przyjaciele stają się jeszcze bliżsi! [Piotr Tryjanowski, ornitolog, ekolog, badacz ptasich zachowań] To książka napisana z miłością i z miłości do ptaków [Adam Wajrak] Jak opowiedzieć o miłości do ptaków, zgrabnie streścić klasyków ornitologii i jeszcze wpleść motywy mitologiczne? To potrafi tylko pióro Marka Pióro. [Stanisław Łubieński] Czy stare jaskółki zamieniają się w żaby? Czy jasno ubawione samce bataliona mają powodzenie podczas godów? Jaki kraj ma w herbie dudka? Marek Pióro odpowiada na te ważne pytania, przekonując, że mamy w zasięgu wzroku niezwykły świat, łatwo poddający się obserwacji - oglądana z miłością plamka na policzku mazurka jest równie piękna co błyszczące pióra zimorodka. [Olga Wróbel, Kurzojady] O tokach batalionów, o tym, czy bąk bączy, wkładając dziób pod wodę, o ostatnich w Polsce dropiach, o magicznym znaczeniu kosów, o precyzyjnym paćkaniu kwiczołów, o tym, jak (wraz z czubkiem) zadomowił się w polszczyźnie dudek, o złej sławie dzięcioła. Ale to zaledwie wierzchołek tego, o czym opowiada Marek Pióro, jeden z najsłynniejszych blogerów od ptaków. Bada ich obecność w kulturze, mitologii, religii i zabobonach. Na pewno są tacy, którzy każdej wiosny nerwowo wypatrują pierwszego bociana, bo dzięki niemu dowiadują się, jaki czeka ich rok, a na tydzień przed przylotem kukułki noszą w kieszeni drobnej sumki pieniędzy? Chodźcie na spacer. Posłuchajcie. Ptaki są niesamowite. | |||||
UWAGI: | Bibliografia na stronach [395]-396. | ||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
Pod klątwą : społeczny portret pogromu kieleckiego. Tom 1
AUTOR: | |||||
POZ/ODP: | Joanna Tokarska-Bakir. | ||||
ADRES | Warszawa : Czarna Owca, 2018. | ||||
HASŁA: | |||||
FORMA | Książki. Literatura faktu, eseje, publicystyka. | ||||
OPIS | 766 stron : fotografie, portrety ; 25 cm. | ||||
SYGNATURA: | 94(438) Reg | ||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000735551 | 73555 | |||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Wnikliwa analiza społeczna tragedii, która wydarzyła się 4 lipca 1946 roku, a która do dzisiaj budzi wiele emocji - pogromu kieleckiego. "Pod klątwą" Joanny Tokarskiej-Bakir to próba zrozumienia tego, jak mogło dojść do tych dramatycznych w skutkach wydarzeń, a także rozprawa z otaczającymi je mitami, błędnymi interpretacjami oraz niedopowiedzeniami historycznymi. Ta wstrząsająca publikacja ukazuje nową, dotychczas nieznaną twarz pogromu kieleckich Żydów w 1946 roku. Joanna Tokarska-Bakir postanowiła sobie za cel zebranie faktów i dokumentów, z których wiele przedstawiła czytelnikom jako pierwsza, oraz przedstawienie społecznego tła pogromu kieleckiego. Przeanalizowała życiorysy uczestników pogromu, zrekonstruowała realia ich życia, odtworzyła ich losy sprzed wojny oraz pochodzenie - z jej pracy wyłonił się szczegółowy obraz powojennych Kielc, codziennych problemów, a także nastrojów, poglądów i przekonań, które panowały wśród Kielczan w latach czterdziestych. Książka "Pod klątwą" osadza pogrom kielecki w wielu kontekstach społecznych, przedstawia go z różnych perspektyw, a także ukazuje jego przebieg - niemal godzina po godzinie. Autorka opisała wiele czynników i okoliczności, które umożliwiły tak tragiczny przebieg sytuacji, takie jak antysemickie poglądy i nieudolność funkcjonariuszy służb mundurowych czy tuszowanie aktów przemocy wobec Żydów w miesiącach poprzedzających pogrom kielecki. "Pod klątwą" ukazuje również drugą stronę tragedii - relacje ocalałych z pogromu Żydów, naocznych świadków wydarzeń w 4 lipca 1946 roku. Z obrazu tragedii wyłaniają się również sylwetki ludzi, którzy próbowali pomóc i zapanować nad wymykającą się spod kontroli agresją otaczającego dom na Plantach i szybko rozrastającego się tłumu. "Pod klątwą" to obszerna praca, składająca się z dwóch części. Tom pierwszy to gruntowna społeczna analiza pogromu kieleckiego na podstawie wszystkich dostępnych źródeł, jak relacje świadków, dokumenty zebrane podczas prowadzonych śledztw, teczek funkcjonariuszy służb mundurowych biorących udział w pogromie kieleckim - Milicji Obywatelskiej, Wojska Polskiego, Urzędu Bezpieczeństwa. Przygotowując się do jej napisania, Joanna Tokarska-Bakir zajrzała również do policyjnych oraz prywatnych archiwów. Następnie skonfrontowała zebrane materiały z teoriami i przekonaniami historyków na temat pogromu kieleckiego, aby niektóre wykluczyć, inne potwierdzić, a jeszcze inne - znacznie rozszerzyć. W drugim tomie znajdują się źródła, na których autorka oparła swoją pracę - wszystkie zachowane dokumenty dotyczące pogromu kieleckiego. Joanna Tokarska-Bakir jest antropologiem kultury i literaturoznawcą, profesorem doktorem habilitowanym nauk humanistycznych oraz członkiem Instytutu Slawistyki PAN. W swoich badaniach koncentruje się między innymi na antropologii religii, historii i pamięci, stosunkach polsko-żydowskich w pamięci polskiej prowincji oraz fenomenologii i socjologii tabu. | |||||
UWAGI: | Bibliografia na stronach 569-[587]. Przypisy strony - 592 [768]. Spis ilustracji. | ||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
Pod klątwą : społeczny portret pogromu kieleckiego. Tom 2 : dokumenty
AUTOR: | |||||
POZ/ODP: | Joanna Tokarska-Bakir. | ||||
ADRES | Warszawa : Czarna Owca, 2018. | ||||
HASŁA: | |||||
FORMA | Książki. Literatura faktu, eseje, publicystyka. | ||||
OPIS | 806, [1] strona : fotografie, portrety ; 25 cm. | ||||
SYGNATURA: | 94(438) Reg | ||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000735568 | 73556 | |||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Pogrom kielecki wciąż stanowi ważny przedmiot debaty publicznej w Polsce. Dotyczyły go dwa śledztwa, prowadzone przez polskie władze powojenne. W pierwszym, które władze komunistyczne rozpoczęły natychmiast po masakrze, usiłowano dowieść, że była ona akcją zbrojnego podziemia. Pod koniec dochodzenia drugiego, prowadzonego po roku 1989, forsowano przede wszystkim hipotezę, że przyczyną pogromu była ubecka prowokacja.Niniejsza książka, oparta na rozległej kwerendzie w Instytucie Pamięci Narodowej w latach 2013-2017 i innych archiwach, stanowi szczegółowy audyt obu tych postępowań. Było to również możliwe, ponieważ po śmierci Michała Chęcińskiego, świadka w śledztwie z lat 90., który był zwolennikiem tezy o radzieckiej prowokacji, autorce książki udostępniono jego archiwum domowe."Pod klątwą. Portret społeczny pogromu kieleckiego" to mikrohistoryczny fresk, odsłaniający wiele zupełnie nieznanych aspektów pogromu. Książka stawia sobie dwa główne cele. Zadaniem tomu pierwszego, zawierającego szczegółową analizę pogromu, jest prezentacja społecznego kontekstu, w którym stał się on możliwy: nastrojów, przekonań, światopoglądów, ścierających się w kieleckim życiu codziennym w drugim roku po wojnie. Celem tomu drugiego było skompletowanie najważniejszych źródeł dokumentujących to zdarzenie, w tym wielu niepublikowanych zeznań Żydów ocalałych z pogromu. Pozwoliły one na zrekonstruowanie doświadczenia ofiar oblężonych w domu przy ul. Planty 7. W dalszej perspektywie zgromadzona w tomie dokumentacja umożliwiła skorygowanie dotychczasowych list ofiar, z których aż 17 pozostało bez identyfikacji. Przyczynkiem do fenomenu świadectwa jest też zestawienie zeznań sprawców i ofiar, które dzieli pięć dekad pomiędzy śledztwami.Dzieki protokołom przesłuchań z lat czterdziestych i dziewięćdziesiątych, dokumentom osobistym, prasowym i notarialnym, w książce zarysowano sylwetki osób składających się - z jednej strony - na kielecki tłum pogromowy, z drugiej na ówczesne instytucje władzy (Milicja Obywatelska, Wojsko Polskie, Urząd Bezpieczeństwa, Urząd Wojewódzki). Instytucje te, rekrutujące się z tego samego społeczeństwa, którego bezpieczeństwa strzegły, nie tylko nie opanowały krytycznej sytuacji, ale same włączyły się do pogromu. Analiza biografii aktorów zdarzenia odsłania zupełnie nieznaną nieideologiczną historię Polski oglądaną z perspektywy Kielc.Wnikliwa analiza społeczna tragedii, która wydarzyła się 4 lipca 1946 roku, a która do dzisiaj budzi wiele emocji - pogromu kieleckiego. "Pod klątwą" Joanny Tokarskiej-Bakir to próba zrozumienia tego, jak mogło dojść do tych dramatycznych w skutkach wydarzeń, a także rozprawa z otaczającymi je mitami, błędnymi interpretacjami oraz niedopowiedzeniami historycznymi. Ta wstrząsająca publikacja ukazuje nową, dotychczas nieznaną twarz pogromu kieleckich Żydów w 1946 roku. Joanna Tokarska-Bakir postanowiła sobie za cel zebranie faktów i dokumentów, z których wiele przedstawiła czytelnikom jako pierwsza, oraz przedstawienie społecznego tła pogromu kieleckiego. Przeanalizowała życiorysy uczestników pogromu, zrekonstruowała realia ich życia, odtworzyła ich losy sprzed wojny oraz pochodzenie - z jej pracy wyłonił się szczegółowy obraz powojennych Kielc, codziennych problemów, a także nastrojów, poglądów i przekonań, które panowały wśród Kielczan w latach czterdziestych. Książka "Pod klątwą" osadza pogrom kielecki w wielu kontekstach społecznych, przedstawia go z różnych perspektyw, a także ukazuje jego przebieg - niemal godzina po godzinie. Autorka opisała wiele czynników i okoliczności, które umożliwiły tak tragiczny przebieg sytuacji, takie jak antysemickie poglądy i nieudolność funkcjonariuszy służb mundurowych czy tuszowanie aktów przemocy wobec Żydów w miesiącach poprzedzających pogrom kielecki. "Pod klątwą" ukazuje również drugą stronę tragedii - relacje ocalałych z pogromu Żydów, naocznych świadków wydarzeń w 4 lipca 1946 roku. Z obrazu tragedii wyłaniają się również sylwetki ludzi, którzy próbowali pomóc i zapanować nad wymykającą się spod kontroli agresją otaczającego dom na Plantach i szybko rozrastającego się tłumu. "Pod klątwą" to obszerna praca, składająca się z dwóch części. Tom pierwszy to gruntowna społeczna analiza pogromu kieleckiego na podstawie wszystkich dostępnych źródeł, jak relacje świadków, dokumenty zebrane podczas prowadzonych śledztw, teczek funkcjonariuszy służb mundurowych biorących udział w pogromie kieleckim - Milicji Obywatelskiej, Wojska Polskiego, Urzędu Bezpieczeństwa. Przygotowując się do jej napisania, Joanna Tokarska-Bakir zajrzała również do policyjnych oraz prywatnych archiwów. Następnie skonfrontowała zebrane materiały z teoriami i przekonaniami historyków na temat pogromu kieleckiego, aby niektóre wykluczyć, inne potwierdzić, a jeszcze inne - znacznie rozszerzyć. W drugim tomie znajdują się źródła, na których autorka oparła swoją pracę - wszystkie zachowane dokumenty dotyczące pogromu kieleckiego. Joanna Tokarska-Bakir jest antropologiem kultury i literaturoznawcą, profesorem doktorem habilitowanym nauk humanistycznych oraz członkiem Instytutu Slawistyki PAN. W swoich badaniach koncentruje się między innymi na antropologii religii, historii i pamięci, stosunkach polsko-żydowskich w pamięci polskiej prowincji oraz fenomenologii i socjologii tabu. | |||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
Poeta niemodny : o twórczości poetyckiej Jana Lechonia
"O twórczości poetyckiej Jana Lechonia "
AUTOR: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ADRES | Kraków : Instytut Literatury, 2020. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TEMATYKA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA | Książki. Poezja. Publikacje naukowe. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DZIEDZINA: | Literaturoznawstwo | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZAKRES CZASOWY: | 1899-1956 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POWSTANIE DZIEŁA: | 2020 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WYDANIE: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPIS | 105, [19] stron ; 24 cm. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000765039 | 76503 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Choć o Lechoniu napisano już tysiące stron, a ostatnio niezwykłą popularnością cieszyły się jego pisma intymistyczne, opracowanie Wacława Lewandowskiego udowadnia, że wciąż poruszamy się wśród klisz i stereotypów, które raczej utrudniają, niż ułatwiają dostęp do skomplikowanej tkanki życia i twórczości skamandryty. Badacz z powodzeniem zagląda pod powierzchnię utartych sądów, ukazując, w jaki sposób polska krytyka i historia literatury powielały czytelnicze intuicje pierwszych odbiorców dzieł Lechonia. Opracowanie przynosi nie tylko mądre, wyważone odczytanie skomplikowanej biografii pisarza, nie tylko śmiałą, świetnie napisaną syntezę głównych kręgów twórczej aktywności poety, ale także dociekliwe, fascynujące i odkrywcze interpretacje ważnych i popularnych utworów autora "Karmazynowego poematu". | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UWAGI: | Bibliografia na stronie 55. Streszczenie w języku angielskim. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: Biblioteka Krytyki Literackiej Kwartalnika Nowy Napis stanowią >>
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WYPOŻYCZYŁ: | Na kartę 024635 od dnia 2024-04-29 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
|