Miał osiem lat, kiedy wygrywał wszystkie mecze na podwórku, ale mama uważała, że powinien zostać zawodowym tancerzem. Dziewiętnaście - kiedy przeszedł do Legii Warszawa, a jego kariera... kompletnie się załamała. Dwadzieścia - kiedy zdobywał Puchar Polski, by zaraz potem na dobre wyjechać z kraju. Dziś cała Polska zna szalonego "Grosika" i jego kultowe turbodoładowanie w nogach.
UWAGI:
Bibliografia na stronie [216]. Oznaczenia odpowiedzialności: Yvette Żółtowska-Darska ; współpraca Dominika Słomińska, Jacek Sarzało.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Pierwsza biografia barda warszawskiej ulicy. Mówił, że nie jest pisarzem, a napisał trzy książki, które przeczytało kilka milionów Polaków. Mówił, że nie jest muzykiem, a nagrał dziesiątki piosenek, w których ocalił od zapomnienia przedwojenną Warszawę. Stanisław Grzesiuk był legendarnym bardem stolicy, jego charakterystyczny głos, którym wyśpiewywał szemrane ballady warszawskich przedmieść, zna kilka pokoleń Polaków. W swojej najsłynniejszej książce Boso, ale w ostrogach ocalił od zapomnienia świat przedwojennej Warszawy i jej charakternych dzieci. Za życia był kochającym swoje miasto dzieckiem Warszawy, po śmierci został jej symbolem. To książka o człowieku, który nigdy nie pił na smutno. Pił z radości życia. Tak samo żył, niezależnie od tego jak mocno los akurat go poniewierał. Na biednym przedwojennym Czerniakowie, w piekielnych obozach koncentracyjnych, w sanatoriach i szpitalach dla gruźlików - wszędzie był królem życia. Autor dotarł do bliskich Stanisława Grzesiuka, odnalazł niepublikowane nigdzie do tej pory opowiadania i teksty barda Warszawy. Po latach, wbrew utartym już faktom i opowieściom, poznajemy prawdziwą opowieść o człowieku, który tak kochał życie, że nikomu nie chciał go oddać.
UWAGI:
Na okładce: Pierwsza biografia barda stolicy. Oznaczenia odpowiedzialności: Bartosz Janiszewski.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Pozostaje w cieniu Wandy Rutkiewicz. Gdyby jednak w latach siedemdziesiątych XX wieku nie odmówiono jej wydania paszportu, może historia polskiego himalaizmu potoczyłaby się zupełnie inaczej.
Żyła darowanym życiem. Jako dziecko cudownie ocalała podczas bombardowania Warszawy ochroniona przez "namiot" utworzony z zawalonych ścian rodzinnego domu. Czterdzieści trzy lata później, w czasie kobiecej wyprawy na K2, najtrudniejszy z ośmiotysięczników, po dotarciu do II obozu wchodzi do namiotu i nie nawiązuje kolejnego połączenia z bazą. Umiera.
UWAGI:
Indeks. Oznaczenia odpowiedzialności: Anna Kamińska.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 006578 od dnia 2024-04-12 Wypożyczona, do dnia 2024-06-11
Intymna biografia Hanki Ordonówny na podstawie jej prywatnych zapisków i listów. O romansie dziewczyny z proletariackiego domu i arystokraty ze wspaniałego rodu Tyszkiewiczów plotkował cały artystyczny świat. Za jej uwolnieniem z Pawiaka wstawił się osobiście u Hitlera sam włoski król Wiktor Emanuel. A jej wrażliwość na los dzieci kazała jej zorganizować akcję poszukiwania i ewakuowania z głębi Rosji polskich sierot wojennych. Piosenkarka, tancerka, aktorka okresu międzywojennego. Nazywana "czarodziejką sceny". Nieprzemijającą sławę przyniosło jej wykonanie piosenki "Miłość ci wszystko wybaczy" z filmu "Szpieg w masce". Ordonka została legendą, którą sama wykreowała. W relacjach najbliższych pozostała zwyczajna i tajemnicza jednocześnie. Ale jaka była naprawdę ikona przedwojennej piosenki? Anna Mieszkowska w 1995 roku przywiozła do Polski archiwum listów, notesów i zapisków Hanki Ordonówny. Potrzebowała jeszcze lat, aby dotrzeć do wielu dokumentów i ludzi. Na podstawie zebranego materiału powstała opowieść o kobiecie, która zawodowo miała nieomal wszystko, ale pragnęła tylko jednego - miłości, która wybaczy "kłamstwo i zdradę, i grzech". Życie jest wielką próbą wartości człowieczej. Jestem szczęśliwa, że po 12 latach naszego małżeństwa witamy się z tą samą miłością, pewni tej samej przyjaźni i pełni szacunku dla siebie. To wiele, to bardzo wiele w dzisiejszych czasach, i to świadczy o człowieku na przyszłość! Hanka Ordonówna do Michała Tyszkiewicza Ordonka zmieniła styl - metaliczna, błyszcząca, świetna, gorączkowa, triumfalna, napięta w ciągłym zrywie apoteozy - ogromny rajski ptak w jakieś "święto ptaka". Tadeusz Boy-Żeleński Ordonka na scenie była zjawiskowa. Wspaniała. Pamiętam tylko, że jeśli program takiego koncertu przewidywał, powiedzmy, 15 utworów, ona bisowała 12 razy, rzadko mniej, ile jej tylko pozwoliły siły. Ludzie szaleli, bo te koncerty naprawdę były czymś, czego się nie zapomina. Hanka Bielicka Anna Mieszkowska - absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (obecnie Akademia Teatralna). Współpracuje z Archiwum Emigracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od wielu lat zbiera dokumentację teatralną dotyczącą działalności polskich artystów poza krajem. Opublikowała między innymi: "Za dawno, za dobrze się znamy. Piosenki Mariana Hemara" (wspólnie z Władą Majewską, 1997), "Artyści emigracyjnej Melpomeny" (1998), "Matka dzieci Holocaustu. Historia Ireny Sendlerowej" (2004), drugie wydanie "Dzieci Ireny Sendlerowej" (2009), trzecie wydanie "Historia Ireny Sendlerowej" (2018), "Ja, kabareciarz. Marian Hemar od Lwowa do Londynu" (2005), "Była sobie piosenka. Gwiazdy kabaretu i emigracyjnej Melpomeny" ( 2006), "Jestem Járosy! Zawsze ten sam. " (2008), "Mistrzowie kabaretu" (2016), "Bodo wśród gwiazd" (2016). Tłumaczenia jej książki o Irenie Sendlerowej ukazały się w Niemczech, Hiszpanii, Czechach, Izraelu, Stanach Zjednoczonych, Brazylii, we Włoszech i we Francji. Na podstawie jej książki "Matka dzieci Holocaustu. Historia Ireny Sendlerowej" powstał film fabularny dla Hallmark Hall of Fame "The Courageous Heart of Irena Sendler" (w kinach polskich jako "Dzieci Ireny Sendlerowej"). Była także konsultantką dokumentalnego filmu Mary Skinner "In the Name of Their Mothers".
UWAGI:
Bibliografia na stronach: 318-[320]. Oznaczenia odpowiedzialności: Anna Mieszkowska.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 068570 od dnia 2024-04-22 Wypożyczona, do dnia 2024-05-22
Helena Rubinstein i Elizabeth Arden : barwy wojenne Tytuł oryginału: "War paint : Miss Elizabeth Arden and madame Helena Rubinstein : their lives, their times, their rivalry,".
Frapująca historia z życia dwóch niezwykłych kobiet, które działały w tej samej dziedzinie, zawzięcie ze sobą rywalizowały, serdecznie się nienawidziły, nigdy się nie spotkały. Razem można je ujrzeć dopiero na kartach tej książki.
To dzieje wojny na puder i szminkę, prowadzonej przez Helenę Rubinstein i Elizabeth Arden, oraz ich wielkiego dzieła - kosmetyków, które zmieniły życie kobiet na całym świecie. Te dwie zdumiewające, śmiałe i nadzwyczaj ambitne kreatorki piękna zdobyły fortunę, zaczynając od zera w czasie, gdy dbałość o urodę była jeszcze uważana za rzecz nieprzyzwoitą. Zanim kobietom przyznano prawo do głosowania, Helena Rubinstein i Elizabeth Arden zarządzały dwoma największymi koncernami kosmetycznymi i... nienawidziły się z całego serca. To pełna pasji opowieść o kobiecej próżności, bezwzględnej rywalizacji, genialnych posunięciach marketingowych, ale również o początkach przemysłu kosmetycznego od końca XIX wieku. To także niezwykły obraz najsłynniejszych metropolii świata - Paryża lat dwudziestych i Nowego Jorku lat trzydziestych XX wieku, którymi zawładnął kult piękna i urody.
UWAGI:
Indeks. Oznaczenia odpowiedzialności: Lindy Woodhead ; z angielskiego przełożyła Renata Gorczyńska.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 057703 od dnia 2023-06-12 Wypożyczona, do dnia 2024-05-01
Miał ochrypły głos i cięty dowcip. Powtarzał, że alkohol pity z umiarem nie szkodzi. Włóczył się po Polsce, a potem po Nowym Świecie. Chwytał się różnych zawodów: był kamieniarzem, grabarzem, aktorem. Tym ostatnim na dłużej. Zagrał w kilkudziesięciu filmach, m.in. w absolutnie kultowych Rejsie i Wniebowziętych.
Jan Himilsbach. Dziś powiedzielibyśmy, że żył życiem celebryty, lubił towarzystwo, bawił się, udzielał setek wywiadów. Ile jednak z tego, co sam o sobie mówił, wydarzyło się naprawdę? Czy może jego życie było barwniejsze, niż sobie wyobrażamy?
Anegdoty o "nieokrzesanym skandaliście", jakim był Himilsbach, zebrał znany z fanpejdżu Anegdoty teatralne, filmowe i muzyczne Ryszard Abraham (aktor znakomicie poinformowany o życiu artystów). Wśród nich są te, które zbudowały jego legendę, ale i takie, które bohater książki najchętniej zabrałby z sobą do grobu.
Ile był winien Piotrowi Fronczewskiemu? O jaką przysługę poprosił Tadeusza Konwickiego? Skąd kazał wypier*ć Gustawowi Holoubkowi?
Z tej oryginalnej jak sam Himilsbach opowieści wyłania się także obraz PRL-u i ówczesnego środowiska artystycznego.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 201-[206]. Oznaczenia odpowiedzialności: Ryszard Abraham.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 006826 od dnia 2024-04-13 Wypożyczona, do dnia 2024-05-13
AGNIESZKA HOLLAND W TEJ KSIĄŻCE PO RAZ PIERWSZY ODSŁANIA CAŁĄ PRAWDĘ O SWOIM ŻYCIU
Żadna polska reżyserka nie odniosła w kinie tak wielkiego sukcesu jak ona. Jest ikoną i - jak czasem mówią o niej młodsi - matką chrzestną całego pokolenia filmowców.
Jak się pracowało i tworzyło w męskim świecie kina? Jak wyglądało jej dzieciństwo po tragicznej śmierci ojca? Dlaczego spośród wielu utalentowanych polskich filmowców właśnie ona zrobiła karierę na Zachodzie? Jak odnalazła się w Paryżu jako samotna matka uchodźczyni? Jak trafiła do Hollywood pod skrzydła takich sław jak Coppola?
Karolina Pasternak, dziennikarka filmowa, dzięki niezwykłej relacji z bohaterką tej książki stworzyła pełną nieznanych i zaskakujących faktów biografię reżyserki.