Przedwojenny Lwów, powojenny Nowy Jork, Londyn, Hollywood. O wojnie, filmach i kobietach - w niezwykłych i śmiałych wspomnieniach Gene`a Gutowskiego, producenta wielkich dzieł światowego kina: "Wstrętu", "Matni", "Nieustraszonych pogromców wampirów" i koproducenta "Pianisty". "Gene jest jedną z najważniejszych postaci w moim życiu. Odkąd go poznałem przed czterdziestowma laty, był przy mnie w najbardziej kluczowych momentach mojej egzystencji. Cenię jego przyjaźń równie wysoko jak i jego zawodowe opinie i jestem mu głęboko zobowiązany za to, że umożliwił mi start mojej międzynarodowej kariery. Muszę jednak przyznać, że odczuwam lekką zazdrość na myśl o tym, że przeżył beze mnie pierwszą połowę swego życia". Roman Polański
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 037081 od dnia 2024-05-09 Wypożyczona, do dnia 2024-06-10
Biografia Tadeusza Mazowieckiego, napisana przez Romana Graczyka, pokazuje drogę życiową pierwszego premiera III RP bez tabu i tez a priori. Opisać to bogate życie można tylko tekstem otwartym, którego ambicją nie jest służenie żadnej ze stron sporu o polską przeszłość, lecz tylko prawdzie. Taką drogę obrał autor niniejszej książki. Mazowiecki był aktywny w życiu publicznym od pierwszych lat powojennych aż do początków XXI wieku. Działał w czasie trudnym, przerażającym, oszałamiającym - czasie totalitarnym, który pozostawił po sobie zgliszcza. Później natomiast został pierwszoplanowym aktorem w trudnym procesie budowania demokracji. Zaangażowanie to dało Tadeuszowi Mazowieckiemu specjalne miejsce w historii Polski XX wieku.
Biografie bywają ciekawe, jeśli są jak renesansowe portrety: światło pada w nich na postać z kilku stron. Roman Graczyk napisał taką właśnie biografię Tadeusza Mazowieckiego. Nie było to łatwe, zważywszy że postać pierwszego premiera pozostaje ikoną dla rozgrywających się dzisiaj ostrych konfliktów politycznych. Tymczasem Graczyk nie umieszcza swego bohatera na żadnym partyjnym sztandarze, ale uparcie szuka kluczowych wątków, które ukształtowały tego polityka. I znajduje je w uwikłaniu Mazowieckiego w komunizm oraz jego niezmiennej wierze w Chrystusa - Zbawiciela ludzi. Świetna lektura! [Jan Rokita]
Roman Graczyk opisał życie Tadeusza Mazowieckiego, nie uciekając od momentów trudnych. Nie jest to relacja beznamiętna; autor toczy ze swym bohaterem polemikę. Nie podzielam wielu jego opinii, czytając, często miałem ochotę podejmować dyskusję, wskazywać na niesłuszność czy pochopność ocen, ale w tym także tkwi wartość tej pracy. Wybory dróg były różnorakie, rzeczywistość nie jest bowiem czarno-biała. Roman Graczyk przedstawia to w całej złożoności. [Jan Lityński]
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dwanaście reporterek, dwanaście odważnych historii, które dzieją się blisko. Pozbawione sensacji a trzymające w napięciu do ostatniego zdania. W każdej pozornie zwyczajne sprawy, a jednak bardzo niezwykłe. No bo jak opisać kobietę, która od lat szuka ciała swojej córki? Albo ortodoksyjną katoliczkę, która wychodzi za ortodoksyjnego muzułmanina? A lesbijkę, która żyje w szczęśliwym związku, ale w nieszczęśliwym miejscu? Często waży drobiazg - przypadkiem znaleziony papierek po batonie, kolory szlafroków w łazience, lodówka wypełniona fasolą. Wszystko ma znaczenie.Każdą z bohaterek cechuje nieprzeciętna odwaga, czasem wrodzona, częściej pochodząca nie wiadomo skąd, przecież odwaga jest kobietą!
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: [prowadzenie zbioru] Marta Szarejko.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 009762 od dnia 2024-04-22 Wypożyczona, do dnia 2024-05-22
Biografia żydowskiej śpiewaczki z warszawskiego getta, Wiery Gran to opowieść o cenie przeżycia i cieniu, jaki rzuca na dalszy los. Miała wszystko, czego potrzeba wschodzącej gwieździe - egzotyczną urodę, piękny niski kontralt, i muzykę we krwi. Była tak nieśmiała, że pierwsze piosenki śpiewała zza sceny obawiając się zetknięcia z publicznością. Do lata 1939 nagrała kilkadziesiąt piosenek o wszelkich barwach miłości.
Wiera Gran mieszkała i śpiewała w dziennicy zamkniętej od wiosny 1941 do lata 1942. Całe jej dalsze życie było konsekwencją tych kilku miesięcy.
Oskarżono ją o współpracę z nazistami, okrzyknięto kolaborantką i unicestwiono za życia. Uniewinniona w warszawskim procesie Centralnego Komitetu Żydów Polskich opuściła Polskę w 1950 roku.
Wielokrotnie i na kilku kontynentach wzywano do bojkotu "gestapowskiej kurwy". A jednak trwała. Występowała w paryskim hotelu Lutetia i w kabarecie Dinarzade, w sali Pleyel i Carnegie Hall, śpiewała gościnnie w Sztokholmie i Londynie, wyjechała na tournee po Ameryce Północnej. Koncertowała u boku Charlesa Aznavoura. W Izraelu widzowie grożą przebraniem się w obozowe pasiaki, jeśli ośmieli się wystąpić na scenie, uciekła do Francji, stamtąd do Wenezueli, ale i tam dosięgła ją przeszłość - pomówienie, znieważenie, zniesławienie, szkalowanie. Czuła się pogrzebana za życia.
Zmarła w Paryżu 19 listopada 2007 roku.
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Pakt Ribbentrop-Beck czyli Jak Polacy mogli u boku III Rzeszy pokonać Związek Sowiecki "Jak Polacy mogli u boku III Rzeszy pokonać Związek Sowiecki " Tyt. grzbiet.: "Pakt Ribbentrop-Beck ".
W dziejach narodów są chwile, gdy trzeba zacisnąć zęby i iść na bolesne koncesje. Ustąpić, aby ratować państwo przed zniszczeniem, a obywateli przed zagładą. W takiej sytuacji znalazła się Polska w 1939 roku.
Piotr Zychowicz konsekwentnie dowodzi w tej książce, że decyzja o przystąpieniu do wojny z Niemcami w iluzorycznym sojuszu z Wielką Brytanią i Francją była fatalnym błędem, za który zapłaciliśmy straszliwą cenę. Historia mogła się jednak potoczyć inaczej.
Zamiast porywać się z motyką na słońce, twierdzi autor, powinniśmy byli prowadzić Realpolitik. Ustąpić Hitlerowi i zgodzić się na włączenie Gdańska do Rzeszy oraz wytyczenie eksterytorialnej autostrady przez Pomorze. A następnie razem z Niemcami wziąć udział w ataku na Związek Sowiecki. 40 bitnych polskich dywizji na froncie wschodnim przypieczętowałoby los imperium Stalina.
Czy w 1939 roku na Zamku Królewskim w Warszawie należało podpisać pakt Ribbentrop-Beck?
UWAGI:
Bibliogr. s. 347-353. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni