Na stronie tytułowej: Notatki na marginesie, cytaty, które warto znać, streszczenie. Indeks. Oznaczenia odpowiedzialności: Zygmunt Krasiński ; [>>] opracował Wojciech Rzehak ; [ilustracje Jolanta Adamus-Ludwikowska].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Nie znajdziesz tu gładkich słów i okrągłych zdań, które niczego w tobie nie zmienią. Siostra Małgorzata Chmielewska wprost i bez patosu mówi o miłosierdziu w praktyce i prawdziwym życiu chrześcijańskim: - pieniądze, które trzymasz na koncie, nie należą tylko do ciebie, więc podziel się nimi, - jeśli na serio szukasz Boga, zadbaj o Jego ludzi, niezależnie od tego, kim są i jak wyglądają, - zamiast jeździć z rekolekcji na rekolekcje, zrób coś pożytecznego,
Prosta modlitwa, szczery post i hojna jałmużna. A nad nimi miłość. Tyle wystarczy. Myślisz, że to trudne i nie wiesz, jak zacząć? Przeczytaj tę książkę. A potem odłóż ją i chodź: #róbmydobro
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Małgorzata Chmielewska [oraz] Błażej Strzelczyk, Piotr Żyłka.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Książka ta stanowi poprzedzoną starannymi badaniami, popularnie napisaną krytykę powieści Dana Browna Kod Leonarda da Vinci, która rości sobie pretensje do bycia opartą na faktach i poważnej tradycji naukowej. Oszustwo "Kodu Leonarda da Vinci" obala te roszczenia, ukazując jak Brown wykorzystuje fałszywe informacje i naciągane hipotezy na potwierdzenie swej przedziwnej tezy, według której Jezus i Maria Magdalena byli małżeństwem i dali początek uświęconej linii potomków, zaś tradycyjne chrześcijaństwo w czasie całej swej historii spiskowało, by zataić tę prawdę.
Autorzy - Olson i Miesel - analizują początki Nowego Testamentu, twierdzenia o ewangeliach apokryficznych i starożytnych sektach (takich jak gnostycy), rolę Konstantyna w rozwoju wczesnego chrześcijaństwa, historię średniowiecznych templariuszy i legendy o Świętym Graalu, domniemane "zakodowane" przesłania w obrazach Leonarda da Vinci, a także oskarżenia przeciwko Kościołowi katolickiemu.
Według Dana Browna prawie wszystko, co większość chrześcijan i ludzi spoza tej religii uważa za wiedzę o Jezusie, jest całkowicie mylne - to skutek katolickiej propagandy, mającej ukryć prawdę przed światem. Jednak czy twierdzenia zawarte w Kodzie Leonarda da Vinci są faktami czy też czystą fikcją? Czy powieść jest poparta tak gruntownymi badaniami, jak utrzymuje autor? Jaka jest prawda o Jezusie, Marii Magdalenie i wczesnym Kościele? Czy Kościół katolicki zniekształcił postać prawdziwego Jezusa? Dlaczego powieść zyskała taką popularność? A co z antykatolickim, antychrześcijańskim programem kryjącym się za nią?
Oszustwo "Kodu Leonarda da Vinci" odpowiada na te i inne pytania, odkrywając kilka zaskakujących prawd na temat powieści Browna, jest definitywną odpowiedzią na Kod Leonarda da Vinci, oraz krytyką tej popularnej powieści.
UWAGI:
Tyt. oryg.: "The Da Vinci hoax : exposing the errors in The Da Vinci code" 2004. Bibliogr. s. 317-322. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
1137 rok. Na Łysej Górze zostaje wybudowane opactwo Świętego Krzyża. Wprowadzają się do niego mnisi benedyktyńscy, którzy nie znają lokalnego języka, nie rozumieją tutejszych zwyczajów i obrzędów, a zgodnie ze swoją misją mają przeganiać wiedźmy i krzewić chrześcijaństwo. Nawojka, zielarka i uzdrowicielka, ma odwagę przeciwstawić się nowo przybyłym. To ona da początek legendom o czarownicach z Łysej Góry. Święte miejsca obrzędów pogańskich są coraz częściej zajmowane przez duchownych. Dziewczyna jednoczy siły z zielarkami, kapłankami i czarownicami z okolicznych wiosek, aby działając w ukryciu, przenosząc się z miejsca na miejsce, stawić czoła wspólnemu wrogowi.
1137 rok. Na Łysej Górze zostaje wybudowane opactwo Świętego Krzyża. Wprowadzają się do niego mnisi benedyktyńscy, którzy nie znają lokalnego języka, nie rozumieją tutejszych zwyczajów i obrzędów, a zgodnie ze swoją misją mają przeganiać wiedźmy i krzewić chrześcijaństwo. Nawojka, zielarka i uzdrowicielka, ma odwagę przeciwstawić się nowo przybyłym. To ona da początek legendom o czarownicach z Łysej Góry. Święte miejsca obrzędów pogańskich są coraz częściej zajmowane przez duchownych. Dziewczyna jednoczy siły z zielarkami, kapłankami i czarownicami z okolicznych wiosek, aby działając w ukryciu, przenosząc się z miejsca na miejsce, stawić czoła wspólnemu wrogowi.
Tom 2
Matka
Jest zima 1422 roku, okres panowania Władysława Jagiełły. To niespokojne czasy wojen polsko-krzyżackich, obaw o integralność i przyszłość państwa polskiego. W zimnym późnośredniowiecznym zamku w Mokrsku mieszka młoda i bogata szlachcianka Brygida z córką Barbarą. Jej mąż Henryk to dużo starszy, zasłużony w walce rycerz. W obliczu nadchodzącej wojny Brygida decyzją męża udaje się na długie rekolekcje do Opactwa na Świętym Krzyżu. Czy wymodli syna, którego tak pragnie jej mąż? Stary klasztor i Łysa Góra, magiczne miejsca pogańskich Słowian, mają wiele tajemnic. Czy odkrycie ich sprawi, że Brygida zrozumie wyznaczoną jej rolę? Jaki los przypadnie jej córce, niepokornej Barbarze? Czy bohaterowie pogodzą się ze ścieżką życia, którą wyznaczyło im społeczeństwo i bezwzględne przeznaczenie?
Tom 3
Starucha
Obiecała sobie nie mieszać się więcej w sprawy Bogów. Los miał jednak wobec niej inne plany. Nawojka z Ĺ?azów, waleczna kapłanka Starych Bogów i obrończyni starej wiary, rezygnuje z prowadzenia krucjaty. Teraz jako starsza pani, nie Nawojka, nie Brygida, ale Dobromiła, wiedzie spokojny żywot w Ĺ?azach u podnóży Ĺ?ysej Góry. Przysięgła sobie, że nie będzie odprawiała żadnych czarów, a Weles dotrzymał danego słowa i nie rzucał jej w wir wielkich wydarzeń. W tym wcieleniu nie prowadzi wojen, nie przeżywa tragedii, spokojnie czeka swego kresu, obserwując zmieniający się świat. Zupełnie jak jej babka, Mieła, przeszło dziewięć wieków temu. Kiedy jednak u podnóży Ĺ?ysej Góry dochodzi do morderstwa, a podejrzenia padają na członków jej najbliższej rodziny, Dobromiła zmuszona jest sięgnąć po odrzucone umiejętności i moce. Czas jest niczym Uroboros, wąż zjadający własny ogon - opowieść o końcu musi być zarazem opowieścią o początku. Wyrusz w tę ostatnią i jednocześnie pierwszą podróż. Pozwól zabrać się do świata, w którym dawni Bogowie są wciąż wśród nas.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Poznaj świat polskich krzyżowców i średniowiecznych pieIgrzymów do JeruzaIem!
W epoce średniowiecza Polacy, tak jak inni Europejczycy, wędrowali do Ziemi Świętej jako waleczni krzyżowcy lub pobożni pielgrzymi. Wracali odmienieni, o czym wiemy ze świadectw ich energicznych działań: nowych fundacji, budowli i instytucji. Podróżowali polscy władcy, dygnitarze, a także bogatsi rycerze a nawet mieszczanie. Wśród znanych krzyżowców i pątników widzimy: Henryka Sandomierskiego, Bogusława X Pomorskiego czy Jana Długosza. Jednak wyprawy krzyżowe na Bliski Wschód nie rozbudzały w Polsce tak wielkich namiętności, jak to było wprzypadku naszych sąsiadów Czechów czy nawet Skandynawów. A co było tego przyczyną?
UWAGI:
Bibliografia na stronach 343-366. Oznaczenia odpowiedzialności: Agnieszka Teterycz-Puzio.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni