Gdy pochodzenie wydaje się przesądzać o dalszym losie, siła charakteru może zmienić wiele.
Życie nieślubnego dziecka nie jest łatwe, szczególnie na XIX-wiecznej wsi, gdzie wszyscy wytykają cię palcami. Józia mieszka z surowym ojczymem i matką, która nie potrafi sprzeciwić się mężowi. Ciężka praca i brak możliwości rozwoju nie zniechęcaja dziewczyny do własnych poszukiwań. Zafascynowana pojawieniem się w okolicy znanego malarza robi wszystko, aby znaleźć się na jednym z jego obrazów Decyzją ojczyma Józia musi opuścić wieś i trafia do mieszczańskiego domu, gdzie pracuje niemal za darmo jako służąca do wszystkiego. Myje podłogi, ceruje, pierze, pomaga w kuchni. Po dniu wypełnionym ciężką pracą czeka, aż wszyscy położą się spać. Dopiero wtedy może i rozłożyć swój siennik na podłodze przy piecu. Powieść, która odczarowuje mit polskiej wsi. Młode dziewczęta opuszczają domy i wyjeżdżają do miasta, by zaznać pozornie lepszego życia. Pracują bez przerwy, ponad siły, bez prawa do wolnego czasu.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 363-[365]. Oznaczenia odpowiedzialności: Mirosława Kareta.
Życie nieślubnego dziecka nie jest łatwe, szczególnie na XIX-wiecznej wsi, gdzie wszyscy wytykają cię palcami. Józia mieszka z surowym ojczymem i matką, która nie potrafi sprzeciwić się mężowi. Ciężka praca i brak możliwości rozwoju nie zniechęcaja dziewczyny do własnych poszukiwań. Zafascynowana pojawieniem się w okolicy znanego malarza robi wszystko, aby znaleźć się na jednym z jego obrazów Decyzją ojczyma Józia musi opuścić wieś i trafia do mieszczańskiego domu, gdzie pracuje niemal za darmo jako służąca do wszystkiego. Myje podłogi, ceruje, pierze, pomaga w kuchni. Po dniu wypełnionym ciężką pracą czeka, aż wszyscy położą się spać. Dopiero wtedy może i rozłożyć swój siennik na podłodze przy piecu...
Tom 2
Niespełniona miłość
Niespodziewane spotkanie z Witoldem odmienia życie Józi. On jako pierwszy dostrzega w niej piękno i uwiecznia na jednym ze swoich obrazów. Dziewczyna zakochuje się w nim bez pamięci. Poznaje, czym jest fascynacja i rozgrzewające serce zauroczenie. Tylko czy miłość wystarczy, aby przetrwać? Dla młodej służącej XIX-wieczne miasto pełne jest ciemnych zaułków i niebezpiecznych ulic. Fałszywie oskarżona o kradzież pereł cudem dostaje posadę w domu rzeźnika. Jej codzienność wypełnia praca, często ponad siły. W ponurym świecie jest jednak ktoś, komu na niej zależy, kto może ją ocalić.
Tom 3
Tajemnice z przeszłości
Józia po raz kolejny staje na życiowym zakręcie. W jednej chwili traci mieszkanie i pracę, a ukochany znika bez śladu. Niespodziewane oświadczyny odmieniają jej los. Mieszkający obok wdowiec z szóstką dzieci pragnie, aby Józia została jego żoną. Zaskoczona dziewczyna rozważa tę propozycję. Nie obawia się trudów, a jedynie niepewnej przyszłości. Czy powinna postawić wszystko na jedną kartę? Wkrótce Józia zostaje wezwana do umierającej matki. Na łożu śmierci kobieta wyznaje córce długo skrywane sekrety. Mówi o prawdziwym ojcu dziewczyny, pieniądzach i skarbie pod gruszą. Słowa matki stają się impulsem do poszukiwania własnych korzeni. Kto był ojcem Józi? Gdzie zakopany jest skarb? Jak zginął Antek? Czy dziewczynie uda się rozwiązać wszystkie zagadki z przeszłości?
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 005270 od dnia 2024-04-02 Wypożyczona, do dnia 2024-06-01
Grant Campbell, ceniony rysownik komiksów; jest zgorzkniałym samotnikiem. Celowo zamieszkał na odludziu w latarni morskiej, z dala od świata i ludzi. Nic więc dziwnego, że gdy do jego życia z impetem wtargnęła Gennie Grandeau, jest wściekły. Owszem, udziela jej schronienia przed burzą, ale następnego dnia kategorycznie żąda, by opuściła jego samotnię. Ku jego oburzeniu po kilku godzinach Gennie pojawia się ponownie. Niewiele sobie robi z ostrego sprzeciwu Granta. Co więcej oświadcza, że zamierza malować okoliczny pejzaż, który ją zachwycił. Przyznaje też, że to ona jest tą odnoszącą sukcesy malarką, o której rozpisują się brukowce. Od tej chwili Grant może zapomnieć o wymarzonym świętym spokoju...
UWAGI:
Na książce pseudonim autora, nazwa: Eleanor Wilder. Oznaczenia odpowiedzialności: Nora Roberts ; tłumaczenie Ewa Górczyńska.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Jako dzieci przeżyli piekło. Jako dorośli boją się miłości. Lecz tylko miłość może ich ocalić przed przeszłością.
Malarka przerażających wizji rzuca się do morza - ale zostawia jeden ze swoich sekretów. Swój ostatni obraz przesyła Virginii Troy, właścicielce modnej galerii sztuki w Seattle. To wiadomość zrozumiała tylko dla niej. I ostrzeżenie, że koszmar, o którym Virginia usiłuje zapomnieć od dwudziestu lat, się nie skończył. A ona znów jest w niebezpieczeństwie. Pomóc jej może tylko jeden człowiek: prywatny detektyw Cabot Sutter. Nie widzieli się od dzieciństwa, od dnia, który naznaczył ich życie na zawsze. Teraz muszą wspólnie rozszyfrować wskazówki ukryte w obrazie. Wśród kłamstw i manipulacji, mogąc ufać tylko sobie i rodzącej się namiętności, są coraz bliżej rozwikłania tajemnicy ich wspólnych wspomnień. I szokującej prawdy o kimś z ich przeszłości, kto po raz drugi może zniszczyć wszystko, co jest im drogie.
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Jayne Ann Krentz ; przekład Małgorzata Stefaniuk.
Kiedy wszystkie dziewczyny odejdą Tytuł oryginału: When all the girls have gone, 2016
Są kłamstwa, które skrywamy, namiętności, którym ulegamy, i przeszkody, które pokonujemy, byleby tylko poznać prawdę. Charlotte i Jocelyn to siostry i zupełne przeciwieństwa. Charlotte - ostrożna i odpowiedzialna, nie ma ochoty na przygody, zwłaszcza po bolesnym rozstaniu z narzeczonym. Jocelyn - szalona i pełna pomysłów, zawsze gotowa na ryzykowne eskapady. Ale nigdy nie przepadłaby bez słowa, tak jak teraz... Czy to nagłe zniknięcie ma coś wspólnego ze śmiercią jednej z czterech jej przyjaciółek? Policja twierdzi, że kobieta popełniła samobójstwo, lecz Charlotte w to nie wierzy. Poznaje Maxa Cutlera, rozwiedzionego, wypalonego byłego policyjnego profilera, który stawia pierwsze kroki jako prywatny detektyw. Razem postanawiają szukać prawdy, która okaże się jeszcze bardziej szokująca i niebezpieczna.
Tom 2
Jej ostatni obraz Tytuł oryginału: Promise not to tell, 2018
Jako dzieci przeżyli piekło. Jako dorośli boją się miłości.Lecz tylko miłość może ich ocalić przed przeszłością. Malarka przerażających wizji rzuca się do morza - ale zostawia jeden ze swoich sekretów. Ostatni obraz przesyła Virginii Troy, właścicielce galerii sztuki w Seattle. To ostrzeżenie, że koszmar, o którym Virginia usiłuje zapomnieć od dwudziestu lat, się nie skończył. A ona znów jest w niebezpieczeństwie. Pomóc jej może prywatny detektyw Cabot Sutter. Nie widzieli się od dzieciństwa, od dnia, który naznaczył ich na zawsze. Teraz muszą rozszyfrować wskazówki ukryte w obrazie. Wśród kłamstw i manipulacji, mogąc ufać tylko sobie i rodzącej się namiętności, są coraz bliżej rozwikłania tajemnicy wspólnych wspomnień. I szokującej prawdy o kimś z ich przeszłości, kto po raz drugi może zniszczyć wszystko, co jest im drogie.
Tom 3
Dziewczyna od marzeń Tytuł oryginału: Untouchable, 2019
On co noc śni o ogniu. Ona pomoże mu panować nad snami. Lecz czy to ochroni ich przed przeszłością? Jack Lancaster, profesor kryminologii i konsultant FBI, rozwiązuje sprawy nierozwiązanych zbrodni. Zwłaszcza podpaleń. Jako dziecko sam ocalał z pożaru, w którym zginęła jego matka. Ale tym razem nie ujął mordercy. Zdumiewająca umiejętność wnikania w umysł zbrodniarza przysporzyła mu sławy, ale i skomplikowała życie osobiste. Śledztwa pozostawiają w jego umyśle ślad, dręczą go makabryczne sny. Jack szuka pomocy u Winter Meadows, pięknej i tajemniczej instruktorki medytacji, która potrafi czytać marzenia senne. Nagle pojawia się realne niebezpieczeństwo. Powraca ten, kogo Jack szuka od lat...
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Ekscentryczna Dora Maar, niezależna Victorine Meurent, tajemnicza Lisa del Giocondo czy twardo stąpająca po ziemi Catherine Bolnes - to tylko niektóre z kobiet kryjących się za dziełami wielkich mistrzów.
Tamara Łempicka w czasach największej biedy za sprzedawane obrazy kupowała diamentowe bransoletki. Frida Kahlo nawet przykuta do wózka inwalidzkiego i dręczona bólem brała udział w manifestacjach politycznych. Emilie Flöge przez ponad dwadzieścia lat prowadziła zakład krawiecki, ubierając najzamożniejsze wiedenki. Gala Dali twardo kierowała karierą męża, rozkochiwała też w sobie przeróżnych artystów, często doprowadzając ich do szaleństwa. Antoinette de Wateville o względy i miłość Balthusa musiała rywalizować z własnym bratem, a zaledwie siedemnastoletnia Wally Neuzil dla Egona Schielego porzuciła pracę modelki u Gustawa Klimta.
Małgorzata Czyńska udziela im głosu, ukazuje je już nie przez pryzmat ich związków z wielką sztuką, lecz jako osoby z krwi i kości, pełne obaw i emocji, żywe i zaskakująco prawdziwe.
Choć pochodziły z różnych czasów, krajów i sfer, zostały uwiecznione na obrazach, które wywarły trwały wpływ na światową sztukę i przeniknęły do zbiorowej świadomości. Muzy wielkich artystów zachwycały nieprzeciętną urodą, imponowały odwagą, gorszyły bezwstydnością. Często były nie mniej fascynujące od płócien, na których je utrwalono.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 255-258. Indeks. Oznaczenia odpowiedzialności: Małgorzata Czyńska.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni