Ten alfabet winien zaczynać się od I. Bo I dotyczy jednego z najgorętszych I, jakie kiedykolwiek pojawiły się w geografii, polityce, kulturze - Izraela.I jak Izrael, kraj na Bliskim Wschodzie, z historią - zależy, jak kto liczy - trwającą lat siedemdziesiąt z haczykiem lub pięć tysięcy z hakiem. Dotyka Morza Śródziemnego i Czerwonego. Powierzchnia - dwadzieścia dwa tysiące kilometrów kwadratowych. Około dziewięciu milionów mieszkańców w 2020 roku. Izrael ma co najmniej jedną rzekę znaną na całym świecie (Jordan), jedno jezioro (Galilejskie), pustyń dość, za to miejsc świętych więcej niż gdziekolwiek indziej. Po ziemi Izraela chadzali prorocy: Abraham, Jakub i Dawid. Mieszkał tu Jezus, a Mahomet właśnie z Izraela odbył swoją podróż do nieba.Władali tą ziemią Żydzi, Egipcjanie i Babilończycy. Helleni, Rzymianie, Bizantyjczycy, rycerze krzyżowcy i Arabowie. Wtrącały się tu Turcja i Wielka Brytania. I znów Żydzi, którzy zmienili się w Izraelczyków, ale od jakiegoś czasu stają się bardziej żydowscy.Tak samo jak Arabowie mieszkający w Izraelu i na Zachodnim Brzegu stają się tam coraz bardziej arabscy.I (jak Izrael) mieści tyle, ile chyba żadna inna litera alfabetu. O tym I jest ta książka. Autor.
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Paweł Smoleński ; ze zdjęciami Pawła Figurskiego.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 041704 od dnia 2024-05-06 Wypożyczona, do dnia 2024-07-05
Biblia : święta historia dla naszych dzieci to książka wyjątkowa nie tylko dzięki oryginalnym ilustracjom, które zachwycą wszystkich młodych czytelników. Oprócz najbardziej znanych epizodów ze Starego Testamentu oraz dziejów Jezusa i początków Kościoła ukazuje ona także działalność i rolę wielkich proroków oraz przypomina historie rzadko spotykane w publikacjach biblijnych dla dzieci, jak na przykład dzieje Judyty, Estery czy Tobiasza. Na szczególną uwagę zasługują dodatkowo końcowe rozdziały książki, przybliżające w bardzo przystępny sposób wybrane myśli Apokalipsy. Wszystko to sprawia, że dzięki tej publikacji najmłodsi będą mogli w pełniejszy sposób zrozumieć sens historii zbawienia i poznają lepiej miłość Boga objawioną w wydarzeniach biblijnych. Do samodzielnej lektury zachęci ich również prosty, potoczysty styl narracji.
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: [ilustracje Edyta Borzych, Marcin Piwowarski].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Małżeństwo jest instytucją, ustanowioną na samym początku istnienia świata, jeszcze w Gan Eden. W pierwszej księdze Tory, gdy Bóg stworzył mężczyznę, powiedział: Lo tow leadam lihjot lewado... "Nie jest dobrze, aby człowiek był sam, uczynię odpowiednią jemu pomoc" (Bereszit 2:18). Stworzył dla niego kobietę, którą mężczyzna uznał za tak sobie bliską, że powiedział o niej: "Kość z moich kości i ciało z mojego ciała" (Bereszit 2:23). Śledząc w Torze życie każdego z Praojców widzimy, że mieli oni poczucie, iż Boski plan w ich życiu może zrealizować się tylko w oparciu o więź z małżonką, którą Bóg im przeznaczył. Gdyby pierwszy Żyd - Abraham, nie kochał Sary, rozwiódłby się z nią po dziesięciu latach bezskutecznego oczekiwania potomstwa; gdyby Izaak nie kochał Rywki, nie wstawiałby się za nią w modlitwie; wreszcie gdyby Jakub nie pokochał Racheli, nie zgodziłby się pracować wiele lat u Labana, by ten oddał mu ją za żonę. Wiele przykazań judaizmu, jak np. przestrzeganie Szabatu, koszerność, czystość rodziny czy wychowywanie dzieci, przeznaczonych jest do spełniania przede wszystkim w domu, w rodzinie - zaś fundamentem rodziny jest związek małżeński. Dlatego nie jest dobrze, aby Żyd był sam. Oby wolą Świętego Błogosławionego było, aby ten ślubny modlitewnik coraz częściej służył Żydom w Polsce, a w żydowskich domach rozbrzmiewał "głos wesela i głos radości, głos oblubieńca i głos oblubienicy". Naczelny Rabin Polski Michael Schudrich
UWAGI:
Tekst i liczbowanie stron w przeciwnych kierunkach. Bibliogr. s. 66-67. Tekst częśc. równol. pol., hebr.
Książka zawiera historyczne wykłady kardynała Stanisława Dziwisza i rabina Davida Rosena wygłoszone w marcu 2009, w jezuickim Centrum Kultury i Dialogu w Krakowie. Kardynał Dziwisz i rabin Rosen, główny reprezentant wspólnoty żydowskiej w dialogu z Kościołem katolickim, odważnie wzywają zarówno partnera dialogu, jak i własne wspólnoty wiary, do nowego otwarcia umysłów i serc, bez którego nie sposób osiągnąć pełnego pojednania między chrześcijanami i żydami.
Paul Spiegel pragnie zbliżyć obcych sobie ludzi. Udziela odpowiedzi na pytania związane z religią, tradycjami oraz dniem powszednim Żydów.Kto jest Żydem?Co to jest żydowski kalendarz? Czy istnieje nowoczesny kalendarz?Co to jest żydowski karnawał? Dlaczego Izrael jest tak ważny dla Żydów? Czemu Żydzi są obrzezani? Odpowiedzi na te i inne pytania w tej ciekawej książce.
Za swoje głośno wyrażane poglądy ksiądz Stanisław Musiał - jezuita, społecznik, publicysta i dziennikarz - nie raz zbierał publiczne połajanki od zakonnych zwierzchników, narodowych fundamentalistów, a nawet samego księdza Prymasa. Był zwalczany i znienawidzony, opowiadając się za tolerancją, pojednaniem z Żydami (chciał, by na jego pogrzebie został zmówiony kadisz, i tak też się stało), przeciw wojnie w Iraku... W rozmowach z dwoma dziennikarzami opowiada o swoim jezuickim życiu, mówi o wierze i Kościele XXI wieku, radzi, by "zamiast o okrucieństwie aborcji mówił więcej o radości dawania nowego życia".
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Dwa oddechy" to zbiór esejów o tożsamości żydowskiej i chrześcijańskiej ukazanej w wielu aspektach. Niektóre z tych szkiców mają charakter medytacji, inne są opisami twórczości poetów, pisarzy, myślicieli. Dyskretny wątek autobiograficzny dodaje książce osobistego zabarwienia: to są duchowe przygody kogoś, kto należąc do żydowskiego i chrześcijańskiego świata, nie pozwala się ograniczyć podziałami tych światów, szuka w nich harmonii i wzajemnych, naturalnych związków.