Władza, miłość, wojna i potężna kobieca magia w okresie wielkiego przełomu. Powrót do Polski pierwszych Piastów, świata kapłanek, wiedźm i wojowniczek, które - pomimo dzielących je różnic - połączyła wspólna misja: nieść przez czas Wieczny Ogień. Czy Mieszko I po przyjęciu chrztu przestał wierzyć w bogów swoich przodków? Czas potęgi odkrywa przed czytelnikami sekrety panowania tego silnego władcy, ale też mężczyzny o słabościach bliskich każdemu człowiekowi. Mieszko nawet po ślubie z czeską księżniczką Dobrawą i przyjęciu nowej wiary najwyraźniej ma w swym sercu miejsce dla słowiańskich wierzeń. Wśród kapłanek dawnych bogiń szczególnym uczuciem darzy Raganę. To właśnie moc kobiet, kapłanek strzegących rodzimej wiary i przekazujących ją następnym pokoleniom, napędza najważniejsze wydarzenia historii. Wraz z bohaterami i przede wszystkim bohaterkami tej opowieści wędrujemy Słowiańskim Szlakiem, przez rozwijające się Gniezno, Giecz, Ostrów Lednicki, Kalisz, Wrocław, Opole, Włocławek i Kraków, poznając nasze dziedzictwo.
Oto świat strażniczek Bogini, wiedźm, widzących, wiary w Nyję, Makoszę, Świętowita, Welesa, Peruna i wielu innych, dziś zapomnianych bogów i bogiń. Kraina świętych gajów, kącin i chramów, czarów i magii. Porywająca opowieść o Słowianach przed przyjęciem chrześcijaństwa. Początki państwa polskiego to czas niepokojów i napięć, to przesiąknięta krwią ziemia, powszechna przemoc i bezprawie, gwałty, niewolnictwo i handel ludźmi. Z kart powieści wyłania się postać Mieszka I, władcy potężnego, choć pełnego sprzeczności, rozdartego pomiędzy pogaństwem a chrześcijaństwem, chęcią niesienia pokoju i koniecznością prowadzenia wojen, mężczyzny targanego namiętnościami, uwikłanego w sieć intryg i płomienny, acz burzliwy romans. Czy najpotężniejszy z Piastów rzeczywiście przyjął chrzest w 966 roku? I jaką cenę zapłacił za przejście ze świata pogańskiego do Europy? Mieszko doskonale wie, że przystąpienie do chrześcijańskiego imperium jest konieczne dla rozwoju państwa, jednak jest przywiązany do pogańskich bogiń i bożków, obrzędów i rytuałów, magii i amuletów oraz. kuszących kapłanek, z których najbliższą sercu jest Ragana.
Tom 2
Czas potęgi
Władza, miłość, wojna i potężna kobieca magia w okresie wielkiego przełomu. Powrót do Polski pierwszych Piastów, świata kapłanek, wiedźm i wojowniczek, które - pomimo dzielących je różnic - połączyła wspólna misja: nieść przez czas Wieczny Ogień. Czy Mieszko I po przyjęciu chrztu przestał wierzyć w bogów swoich przodków? Czas potęgi odkrywa przed czytelnikami sekrety panowania tego silnego władcy, ale też mężczyzny o słabościach bliskich każdemu człowiekowi. Mieszko nawet po ślubie z czeską księżniczką Dobrawą i przyjęciu nowej wiary najwyraźniej ma w swym sercu miejsce dla słowiańskich wierzeń. Wśród kapłanek dawnych bogiń szczególnym uczuciem darzy Raganę. To właśnie moc kobiet, kapłanek strzegących rodzimej wiary i przekazujących ją następnym pokoleniom, napędza najważniejsze wydarzenia historii. Wraz z bohaterami i przede wszystkim bohaterkami tej opowieści wędrujemy Słowiańskim Szlakiem, przez rozwijające się Gniezno, Giecz, Ostrów Lednicki, Kalisz, Wrocław, Opole, Włocławek i Kraków, poznając nasze dziedzictwo. Opis pochodzi od wydawcy
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 000167 od dnia 2024-05-21 Wypożyczona, do dnia 2024-06-20
Bogato ilustrowany zeszyt z serii Jak żyli ludzie to propozycja dla młodych, ciekawych świata Czytelników. Interesujące teksty i atrakcyjne ilustracje prezentują codzienne życie w osadzie Słowian, ich tradycje, wierzenia, święta, zdradzają także sekrety słowiańskiej kuchni. Uzupełnieniem zeszytu jest arkusz z naklejkami
UWAGI:
Na okładce: Zeszyt z naklejkami. Oznaczenia odpowiedzialności: [tekst Iwona Czarkowska ; ilustracje Krzysztof Kałucki].
Publikacja opowiada o kobietach w początkach naszej państwowości, począwszy od naszych praprababek Słowianek, przez postaci legendarne, na czele z Wandą, "co nie chciała Niemca", i Rzepichą, praprababką dynastii piastowskiej, towarzyszki życia władców piastowskich, a na ich córkach skończywszy. Naszą podróż zaczniemy więc w czasach prehistorycznych, o których wiemy co nieco jedynie z podań i legend, a zakończymy w średniowieczu, opowiadaniem o piastowskiej księżniczce, której należy się tytuł pierwszej pisarki w dziejach naszej literatury.
UWAGI:
Bibliografia, netografia na stronach 271-[277]. Oznaczenia odpowiedzialności: Iwona Kienzler.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 066804 od dnia 2024-04-02 Wypożyczona, do dnia 2024-06-01
Rok 556. W na wpół opuszczonym kraju między Wisłą a Odrą potomkowie dawnych mieszkańców próbują przetrwać pod przewodem starego kraka. Jego synowie ostrzą sobie zęby na tron, jego córka, Wanda, nie chcąc wyrzec się miłości do ukochanego, decyduje się na radykalny krok, pod królewskim wzgórzem lęgną się ciemne siły. Możni spiskują, obcy i swoi grożą wojną, a okrutni bogowie łakną zemsty. Potwory jak ludzie i ludzie jak potwory. Stary świat chyli się ku upadkowi.
Kto by tam chciał babę, co zamiast prząść i gotować jeździ konno i strzela z łuku? - pyta jeden z bohaterów, gdy opowieść się ledwie zaczyna i dopiero poznajemy krainę nad Vistlą. Ostatnie lato Wandalów to historia wielu mężczyzn i kilku charakternych kobiet. W tym tej jednej, słynnej "Wandy, co Niemca nie chciała". Tyle że w świetnej powieści Jakuba Urbańczyka wszystko jest inaczej niż w legendzie. Dałam się porwać w wartki, gęsty od zdarzeń i znaczeń nurt Ostatniego lata Wandalów. Zafrapował mnie świat Wandalów i Sklawinów, bo choć stworzony przez Urbańczyka ze strzępów przekazów i kronik, wydaje się namacalny i rzeczywisty. Atutem opowieści są bohaterowie - wyraziści i zdecydowani, choć niejednoznaczni. Zostali ze mną na długo. Wypełnili pustkę na wzgórzu nad Vistlą. [Elżbieta Cherezińska]
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Jakub Urbańczyk ; [rysunek map Dymitr Miłowanow].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
1137 rok. Na Łysej Górze zostaje wybudowane opactwo Świętego Krzyża. Wprowadzają się do niego mnisi benedyktyńscy, którzy nie znają lokalnego języka, nie rozumieją tutejszych zwyczajów i obrzędów, a zgodnie ze swoją misją mają przeganiać wiedźmy i krzewić chrześcijaństwo. Nawojka, zielarka i uzdrowicielka, ma odwagę przeciwstawić się nowo przybyłym. To ona da początek legendom o czarownicach z Łysej Góry. Święte miejsca obrzędów pogańskich są coraz częściej zajmowane przez duchownych. Dziewczyna jednoczy siły z zielarkami, kapłankami i czarownicami z okolicznych wiosek, aby działając w ukryciu, przenosząc się z miejsca na miejsce, stawić czoła wspólnemu wrogowi.
1137 rok. Na Łysej Górze zostaje wybudowane opactwo Świętego Krzyża. Wprowadzają się do niego mnisi benedyktyńscy, którzy nie znają lokalnego języka, nie rozumieją tutejszych zwyczajów i obrzędów, a zgodnie ze swoją misją mają przeganiać wiedźmy i krzewić chrześcijaństwo. Nawojka, zielarka i uzdrowicielka, ma odwagę przeciwstawić się nowo przybyłym. To ona da początek legendom o czarownicach z Łysej Góry. Święte miejsca obrzędów pogańskich są coraz częściej zajmowane przez duchownych. Dziewczyna jednoczy siły z zielarkami, kapłankami i czarownicami z okolicznych wiosek, aby działając w ukryciu, przenosząc się z miejsca na miejsce, stawić czoła wspólnemu wrogowi.
Tom 2
Matka
Jest zima 1422 roku, okres panowania Władysława Jagiełły. To niespokojne czasy wojen polsko-krzyżackich, obaw o integralność i przyszłość państwa polskiego. W zimnym późnośredniowiecznym zamku w Mokrsku mieszka młoda i bogata szlachcianka Brygida z córką Barbarą. Jej mąż Henryk to dużo starszy, zasłużony w walce rycerz. W obliczu nadchodzącej wojny Brygida decyzją męża udaje się na długie rekolekcje do Opactwa na Świętym Krzyżu. Czy wymodli syna, którego tak pragnie jej mąż? Stary klasztor i Łysa Góra, magiczne miejsca pogańskich Słowian, mają wiele tajemnic. Czy odkrycie ich sprawi, że Brygida zrozumie wyznaczoną jej rolę? Jaki los przypadnie jej córce, niepokornej Barbarze? Czy bohaterowie pogodzą się ze ścieżką życia, którą wyznaczyło im społeczeństwo i bezwzględne przeznaczenie?
Tom 3
Starucha
Obiecała sobie nie mieszać się więcej w sprawy Bogów. Los miał jednak wobec niej inne plany. Nawojka z Ĺ?azów, waleczna kapłanka Starych Bogów i obrończyni starej wiary, rezygnuje z prowadzenia krucjaty. Teraz jako starsza pani, nie Nawojka, nie Brygida, ale Dobromiła, wiedzie spokojny żywot w Ĺ?azach u podnóży Ĺ?ysej Góry. Przysięgła sobie, że nie będzie odprawiała żadnych czarów, a Weles dotrzymał danego słowa i nie rzucał jej w wir wielkich wydarzeń. W tym wcieleniu nie prowadzi wojen, nie przeżywa tragedii, spokojnie czeka swego kresu, obserwując zmieniający się świat. Zupełnie jak jej babka, Mieła, przeszło dziewięć wieków temu. Kiedy jednak u podnóży Ĺ?ysej Góry dochodzi do morderstwa, a podejrzenia padają na członków jej najbliższej rodziny, Dobromiła zmuszona jest sięgnąć po odrzucone umiejętności i moce. Czas jest niczym Uroboros, wąż zjadający własny ogon - opowieść o końcu musi być zarazem opowieścią o początku. Wyrusz w tę ostatnią i jednocześnie pierwszą podróż. Pozwól zabrać się do świata, w którym dawni Bogowie są wciąż wśród nas.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 072158 od dnia 2024-05-18 Wypożyczona, do dnia 2024-06-17
Córkę wikliniarza z Wilczej Doliny poznajemy, gdy zbliża się do dorosłości, gdy już za chwilę mają jej uroczyście zapleść warkocze i nadać nowe, dorosłe imię. Oczami Jaruny poznajemy życie mieszkańców wioski ukrytej w górskiej dolinie, ich wierzenia, zwyczaje, miłości w dawnych, pradawnych czasach. Jaruna dojrzewa, zaczyna inaczej patrzeć na chłopców, odczuwać pożądanie. Zbiegiem okoliczności i nieporozumień, jej wybranek wiąże się z jej przyjaciółką. Jaruna poznaje rozkosz, rozpacz, pragnienie, rozczarowanie. I staje się na koniec młodą, doświadczoną i świadomą siebie kobietą.
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Marta Krajewska.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 057337 od dnia 2024-04-02 Wypożyczona, do dnia 2024-06-01