Rodzina - szkoła : partnerzy w przestrzeni edukacyjnej środowiska lokalnego Na dod. s. tyt.: "Family - school : partners in the educational space of the local environment".
Dla przedstawicieli środowisk naukowych, nauczycieli, wychowawców, studentów, organizacji pozarządowych, przedstawicieli administracji państwowej i samorządowej.
Mimo rozległego stosowania pojęcia przestrzeni na gruncie wielu dziedzin nauki, wciąż pozostaje ono niedookreślone i niesie ze sobą niejednoznaczności. Ponadto wielowątkowość i duże tempo zmian zglobalizowanego świata przyczynia się do przekształceń pojmowania przestrzeni edukacyjnej.W prezentowanej publikacji podejmuje się próbę odpowiedzi na pytania pojawiające się w związku z przemianami współczesnej przestrzeni i rzeczywistości edukacyjnej. Znajdują się w niej refleksje nad wybranymi obszarami działalności edukacyjnej obejmujące istotne elementy tej przestrzeni, czyli: dom, rodzinę (wraz z jej przemianami i zagrożeniami wynikającymi z przeobrażeń współczesnego świata np. procesy globalizacji, oddziaływanie mediów) oraz szkołę jako miejsce współpracy różnych podmiotów w środowisku.Opracowanie stanowi zbiór artykułów ukazujących rodzinę i szkołę jako przestrzeń edukacyjną w życiu jednostki. Przedstawia różnorodność potrzeb i problemów istniejących w wymienionych środowiskach wychowawczych. Chociaż jest to jedynie wycinek tej problematyki, jednakże stanowi ważny głos w dyskursie nad kształtowaniem się i przemianami współczesnej przestrzeni edukacyjnej. Publikacja adresowana jest do środowisk naukowych, nauczycieli, wychowawców, studentów uczelni wyższych, organizacji pozarządowych oraz przedstawicieli administracji państwowej i samorządowej zainteresowanych problematyką działalności edukacyjnej i różnych jej obszarów.
UWAGI:
Bibliogr., netogr. przy pracach. Streszcz. ang. Spis treści także ang.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Rodzina i jej wspomaganie : (wypisy wybranych tekstów z pedagogiki społecznej i opiekuńczej z lat 1990-2004) Na dod. s. tyt.: "Aiding a family : (excerpts from selected texts in social and care pedagogy during 1990-2004)".
Dla pedagogów, także innych przedstawicieli profesji społecznych oraz rodziców.
UWAGI:
Aneks. Na oprac. złożyły się teksty, które ukazały się w różnych oprac. zbior. (gł. materiałach pokonferencyjnych) oraz czasopismach o zasięgu [>>] regionalnym. Bibliogr. s. 341-355. 1 rozdz. w jęz. niem.Streszcz. ang., spis treści także ang.
Autorka raportu końcowego bardzo czytelnie i trafnie wskazała diagnozowane problemy oraz dominujące zachowania w badanym środowisku, syntetycznie prezentując w kolejnych częściach analizy znaczące elementy sytuacyjne, składające się na całokształt realizacji funkcji opiekuńczo-wychowawczej i socjalizacyjnej. Szczególną wartość badawczą, z uwagi na brak wcześniejszych badań na ten temat, zawierają także takie wątki raportu jak: skutki migracji zarobkowej rodziców w opiniach dzieci, formy zachowań dewiacyjnych młodych ludzi manifestujących deficyty emocjonalne i opiekuńcze, próba diagnozy kondycji psychicznej eurodzieci, ich marzeń, planów życiowych, odczuwanych deficytów i obaw oraz problemów związanych z funkcjonowaniem w szkole, środowisku lokalnym i w grupie rówieśniczej (...)
W podsumowaniu raportu, poza wnioskami z badań, zaprezentowano ciekawy model rozwiązań pomocowych, adresowanych do szeroko rozumianych środowisk objętych ryzykiem wykluczenia i marginalizacji dzieci na skutek migracji zarobkowych rodziców (...) Z recenzji prof. dr hab. Elżbiety Trafiałek