Głównym celem publikacji jest poznanie wartości przekazywanych przez współczesną polską prasę młodzieżową oraz telewizję publiczną i komercyjną, określenie tendencji zmian w mediach pod względem propagowanych przez nie stylów życia oraz relacji pomiędzy światem przedstawionym a rzeczywistością społeczno-kulturową. Dodatkowym celem jest zbadanie związków pomiędzy cechami poszczególnych kategorii czasopism, takimi jak: dostępność, wielkość nakładu, zrozumiałość tekstów, przekazywane wartości, poznanie funkcji, jakie pełni telewizja w wychowaniu dziecka w rodzinie, oraz ustalenie potencjalnych zagrożeń. Ważnym zagadnieniem z punktu widzenia pedagogicznego jest poznanie problemów dotyczących miejsca i roli telewizji w wychowaniu dziecka we współczesnej rodzinie polskiej. Dotychczas w Polsce przeprowadzono niewiele badań oddziaływania telewizji na dziecko w kontekście rodzinnych, domowych warunków jej odbioru.Książka wypełnia lukę wiedzy na temat miejsca i roli mediów drukowanych oraz elektronicznych w życiu współczesnego człowieka. Publikacja może być pomocna w opracowaniu praktycznych wskazówek dotyczących edukacji medialnej oraz propozycji nowych problemów badawczych obejmujących recepcję czasopism i telewizji przez młodych odbiorców.
Autorka raportu końcowego bardzo czytelnie i trafnie wskazała diagnozowane problemy oraz dominujące zachowania w badanym środowisku, syntetycznie prezentując w kolejnych częściach analizy znaczące elementy sytuacyjne, składające się na całokształt realizacji funkcji opiekuńczo-wychowawczej i socjalizacyjnej. Szczególną wartość badawczą, z uwagi na brak wcześniejszych badań na ten temat, zawierają także takie wątki raportu jak: skutki migracji zarobkowej rodziców w opiniach dzieci, formy zachowań dewiacyjnych młodych ludzi manifestujących deficyty emocjonalne i opiekuńcze, próba diagnozy kondycji psychicznej eurodzieci, ich marzeń, planów życiowych, odczuwanych deficytów i obaw oraz problemów związanych z funkcjonowaniem w szkole, środowisku lokalnym i w grupie rówieśniczej (...)
W podsumowaniu raportu, poza wnioskami z badań, zaprezentowano ciekawy model rozwiązań pomocowych, adresowanych do szeroko rozumianych środowisk objętych ryzykiem wykluczenia i marginalizacji dzieci na skutek migracji zarobkowych rodziców (...) Z recenzji prof. dr hab. Elżbiety Trafiałek
UWAGI:
Bibliogr. s. 283-293.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni