Postępy w dziedzinie biologii i medycyny sprawiają, że konieczna jest stała weryfikacja wiedzy o mechanizmach rozwoju człowieka. Rozwijają się też nowe dyscypliny naukowe, a zwłaszcza auksologia - mająca szczególne znaczenie zarówno dla pediatrii, jak i geriatrii.Mamy nadzieję, że prezentowany tekst przekona Czytelników, że biomedyczne podstawy odgrywają ważną rolę w terapii i fizjoterapii oraz w wychowaniu młodego pokolenia i funkcjonowaniu dorosłych. Ponadto większość studentów, zarówno pedagogiki, jak i fizjoterapii i zdrowia publicznego to młodzi ludzie pochodzący z różnych środowisk, głównie kobiety, którym kształcenie w tym zakresie może pomóc lepiej poznać siebie (uwarunkowania rozwoju, własny organizm, główne problemy zdrowotne) oraz dokonać zmian we własnym stylu życia w kierunku sprzyjającym nie tylko ich zdrowiu, ale także zdrowiu ich potomstwa. Autorzy
UWAGI:
Bibliografia przy rozdziałach. Indeks. Oznaczenia odpowiedzialności: Andrzej Jopkiewicz, Edyta Suliga.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
1. Podstawowe pojęcia dotyczące rozwoju osobniczego człowieka
2. Aspekty rozwoju
3. Ontogeneza a filogeneza
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ DRUGI. Czynniki rozwoju osobniczego
1. Czynniki endogenne genetyczne
2. Czynniki rozwoju endogenne paragenetyczne i niegenetyczne
3. Egzogenne czynniki rozwoju
4. Wpływ trybu życia na przebieg rozwoju
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ TRZECI. Rola żywienia w rozwoju
1. Wpływ żywienia na rozwój i stan zdrowia człowieka
2. Charakterystyka podstawowych składników pokarmowych
3. Najważniejsze błędy w żywieniu
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ CZWARTY. Rozwój struktury i funkcji organizmu
1. Budowa i rozwój aparatu ruchu
1.1. Rozwój układu kostno-stawowego
1.2. Rozwój układu mięśniowego i nerwów ruchowych
2. Aparat wegetatywny
2.1. Rozwój układu oddechowego
2.2. Budowa i rozwój układu krwionośnego
2.3. Układ pokarmowy
2.4. Układ wydalniczy
3. Układ rozrodczy
4. Aparat koordynacyjno-regulacyjny
4.1. Układ nerwowy
4.2. Układ endokrynalny
4.3. Układ immunologiczny
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ PIĄTY. Okresy rozwoju ontogenetycznego
1. Kryteria podziałów ontogenezy na okresy
2. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych
2.1. Okres rozwoju prenatalnego
2.2. Okres noworodkowy
2.3. Okres niemowlęctwa
2.4. Okres wczesnego dzieciństwa (infans I)
2.5. Przystosowanie szkolne
2.6. Okres dzieciństwa starszego (infans II)
2.7. Okres młodzieńczy (iuvenis)
2.8. Okres wieku dorosłego (adultus)
2.9. Okres wieku dojrzałego (maturus)
2.10. Okres starości (senilis)
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ SZÓSTY. Rozwój cech morfologicznych i proporcji ciała
1. Samoregulacja procesu ontogenezy
2. Kinetyka i dynamika wzrastania
3. Zmiany proporcji ciała z wiekiem
4. Dymorfizm płciowy
5. Tendencja przemian
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ SIÓDMY. Pojęcie zdrowia i warunków zdrowotnych
1. Pojęcie zdrowia
2. Czynniki warunkujące stan zdrowia. Promocja zdrowia
3. Mierniki zdrowia populacji
4. Główne zagrożenia zdrowia
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ ÓSMY. Zaburzenia w rozwoju somatycznym i stanie zdrowia dzieci i młodzieży
1. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami
2. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej
3. Czynniki teratogenne
4. Nieprawidłowości w regulacji neurohormonalnej ustroju
5. Inne, często występujące zaburzenia w rozwoju somatycznym i problemy zdrowotne dzieci i młodzieży
5.1. Nieprawidłowości w narządzie żucia
5.2. Niektóre nieprawidłowości w adaptacji psychospołecznej
i zaburzenia w układzie nerwowym
5.3. Wady i zaburzenia wzroku
5.4. Zaburzenia układu ruchu
5.5. Zaburzenia rozwoju somatycznego
5.6. Choroby alergiczne
5.7. Zdrowotne przyczyny niepowodzeń w nauce
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ DZIEWIĄTY. Ogólny kształt ciała - somatotyp, postawa ciała
1. Konstytucja (somatotypologia) człowieka
2. Postawa ciała - proces posturogenezy
3. Metody oceny postawy ciała
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ DZIESIĄTY. Metody kontroli i normy oceny procesów wzrastania
1. Podstawowe przyrządy antropometryczne i technika
wykonywania pomiarów
2. Podstawowe charakterystyki statystyczne wykorzystywane
do oceny rozwoju fizycznego
3. Praktyczna ocena procesów wzrastania dziecka z zastosowaniem tabel liczbowych, siatek centylowych, skorelowanych cech, metody morfograficznej i wskaźników proporcji
4. Ocena stanu odżywienia
5. Przewidywanie wielkości osobnika dorosłego
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ JEDENASTY. Kryteria oceny wieku rozwojowego
1. Wiek morfologiczny (sylwetki)
2. Wiek kostny (szkieletowy)
3. Wiek zębowy
4. Wiek wtórnych cech płciowych
5. Wiek kalendarzowy a wiek rozwojowy
6. „Normalność" i norma jako biologiczny układ odniesienia
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ DWUNASTY. Znaczenie aktywności ruchowej w rozwoju fizycznym człowieka
1. Uwagi ogólne
2. Układ kostny i mięśniowy a aktywność ruchowa
3. Skład ciała i wydolność fizyczna a aktywność ruchowa
4. Zasady doboru i prowadzenia ćwiczeń
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ TRZYNASTY. Metody oceny rozwoju czynnościowego człowieka
1. Wydolność i sprawność fizyczna jako pozytywne mierniki
stanu zdrowia
2. Ocena wydolności fizycznej
3. Ocena sprawności fizycznej
Literatura
Pytania
Indeks osób
UWAGI:
Bibliogr. przy rozdz. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
To nie jest podręcznik do nauki języka obcego. Jest to kurs rozmawiania w języku obcym. Uczy mówienia i rozumienia. Zero gramatyki, zero wykuwania słówek, zero odmian czasowników, które trzeba na pamięć wbić sobie do głowy."Blondynka na językach" to kurs nauki języków obcych, oparty o zupełnie nową metodę uczenia. Powstała ona w oparciu o moje doświadczenia w nauce języków obcych. Bo pewnego dnia zorientowałam się, że języka obcego można się uczyć na zasadzie logicznej układanki.Standardowe kursy języków obcych bazują na wyjaśnianiu zasad gramatyki, podając uczniowi przykłady ich zastosowania. W moim kursie najważniejszym założeniem jest to, że języka obcego można się nauczyć instynktownie - najpierw zapamiętać dane wyrażenia i zdania poprzez systematyczne powtarzanie ich na głos, a potem zgodnie z zasadą logiki budować z nich własne przykłady. Nauczenie się na pamięć przykładowych konstrukcji oraz ich składowych elementów, pozwala na budowanie nowych zdań i wyrażeń, a więc poprawne posługiwanie się obcym językiem.Beata Pawlikowska.
UWAGI:
U góry okł.: Kurs językowy, książka z płytą CD. Tekst równol. pol., ang.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni