Szkolna profilaktyka zachowań patologicznych dzieci i młodzieży Na dod. s. tyt.: "Preventive actions against pathological behaviours of children and adolescents undertaken at schools ".
Szkolnictwo wyższe w Europie i w Polsce w świetle założeń i realizacji procesu bolońskiego Na dod. s. tyt.: "Higher education systems in Poland and around Europe in assumptions and realization of the Bologna process ".
CZĘŚĆ I. KREOWANIE EUROPEJSKIEJ PRZESTRZENI EDUKACYJNEJ
Kazimierz Denek - Uniwersytet w służbie społeczeństwa wiedzy
Waldemar Furmanek - Polskie szkolnictwo wyższe w europejskiej przestrzeni cywilizacyjnej
Bożena Zawadzka - Uniwersyteckie kształcenie w zakresie edukacji zdrowotnej w Europie w XXI wieku
Eliza Kozłowska - Międzynarodowe stowarzyszenia i organizacje wspierające tworzenie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego
Przemysław Bąbel - Studia trzeciego stopnia. Założenia i realizacja
Agata Chabior - Pytania o edukację. Rozważania teoretyczne
Agata Chabior - Kształcenie gerontologiczne. Założenia i praktyka
Bożena Matyjas - Zawód - pracownik socjalny. O potrzebie edukacji w obszarze pracy socjalnej
Tadeusz Sakowicz - Wykształcenie w zakresie wychowania resocjalizującego w społeczności międzynarodowej
CZĘŚĆ II. NARODOWE PERSPEKTYWY SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W EUROPIE
Wanda Dróżka - Główne założenia i cechy systemu kształcenia nauczycieli w Danii
Michał Dobrynin, Michał Stroczuk - Tendencje rozwoju szkoły wyższej Białorusi w świetle wyzwań XXIstuiecia
Waldemar Dutkiewicz, Grażyna Nowak-Starz, Kazimiera Ździebło - Polski model edukacji pielęgniarek i położnych w drodze do europejskiego wymiaru szkolnictwa wyższego
Ryszard Błaszkiewicz - Kompetencje informatyczne nauczycieli przedmiotów nieinformatycznych w reformowanej szkole
Larysa Zjazjun - Reforma wyższej edukacji pedagogicznej we Francji
Ewa Kula, Marzena Pękowska - Rola szkolnictwa wyższego w Europie i w Polsce w procesie edukacji ustawicznej
Teresa Giza - Zakres odpowiedzialności a kompetencje nauczycieli w zakresie wspierania rozwoju zdolności uczniów
Małgorzata Kwaśniewska, Elżbieta Zyzik - Koncepcje kształcenia oraz poziom kompetencji nauczycieli wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego w wybranych krajach Unii Europejskiej i w Polsce. Analiza porównawcza
Mirosław Babiarz - Problematyka poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w Polsce oraz pomoc terapeutyczna w wybranych krajach Europy
Monika Szpringer - Przygotowanie pedagogów do realizacji funkcji profilaktycznych i resocjalizacyjnych w szkole i w środowisku lokalnym.
UWAGI:
Tyt. równol.: Higher education systems in Poland and around Europe in assumptions and realization of the Bologna process. Bibliogr. przy art. Wstęp równol. pol., ang.
Joanna Gjorgievska - Organizacja czasu wolnego młodzieży zagrożonej
Justyna palacz - Wychowawcza rola pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęć sportowo-rekreacyjnych
Joanna sztejnbis-Zdyb - Zainteresowania muzyczne komponentem czasu wolnego osób w okresie adolescencji
Rafał Kołodziejczyk - Wykorzystywanie serwisów społecznościowych przez młodzież w czasie wolnym
Część II
WYBRANE FORMY I OBSZARY AKTYWIZACJI SPOŁECZNOŚCI W ŚRODOWISKU LOKALNYM
Katarzyna Ziołowicz - Artystyczny projekt edukacyjny jako forma aktywizacji społeczności lokalnej
Patrycja Hanyga-Janczak - Biblioteki podwórkowe - prospołeczna działalność edukacyjna w środowisku lokalnym
Martyna Chmielewska, Beata Kowalczyk - Polish Tourist and Sightseeing Society (PTTK) for children and youth
Renata Kowal - Educational aspect of voluntary activities
Agnieszka Walendzik - Ostrowska - Sex education in local communities. Possibilities and obstacles
Monika Chorab - Academic reality and local community - modern tendencies to change academic reality against the background of cooperation with local communities
Marta Rozpara - Social work with families affected by unemployment in local community
Karolina Drążkiewicz - Problems with exercising the right to health care i Poland. reflections on the problems in the context of promoting the idea of patients` rights
Summary
UWAGI:
Bibliografia, netografia przy pracach. Streszczenie angielskie. Spis treści także angielski.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Środowisko życia osób niepełnosprawnych w Kielcach : najważniejsze potrzeby i stopień ich zaspokojenia : komunikat z badań Na dod. s. tyt.: "Life environment of the disabled in Kielce : the most important needs and their degree of satisfaction : report from examination".
Niepełnosprawność jest trudną i złożoną kwestią społeczną, obecną w naszej cywilizacji od zarania dziejów. Liczba osób niepełnosprawnych wciąż rośnie we wszystkich grupach społecznych. Przyczyny niepełnej sprawności są bardzo różnorodne: wady wrodzone, przewlekłe choroby, wypadki oraz wydarzenia losowe powodujące niepełnosprawność.Potrzeby osób niepełnosprawnych są bardzo zróżnicowane. Ich zaspokojenie warunkowane jest nie tylko podejmowaniem określonej aktywności przez osobę niepełnosprawną, lecz także stworzeniem mechanizmów wyrównywania szans i warunków prowadzenia godnego i niezależnego życia. Każdy człowiek dąży do zaspakajania swoich potrzeb, co w znacznym stopniu przyczynia się do poprawy jakości życia. Osoby niepełnosprawne posiadają takie same potrzeby jak każda jednostka w społeczeństwie i pragną być obecne we wszystkich sferach życia, z równym dostępem do zasobów zatrudnienia, edukacji, służb medycznych, socjalnych, rekreacji oraz dóbr konsumenckich. Człowiek, który odczuwa brak jakiejś potrzeby stara się ją jak najszybciej zaspokoić. Dłużej utrzymujący się stan niezaspokojonych potrzeb może powodować frustrację, agresję czy pewne zachowania społecznie nieakceptowane. Dlatego niezmiernie ważne jest wnikliwe i wszechstronne rozpoznanie potrzeb osób niepełnosprawnych.Wnioski przedstawione w niniejszej publikacji wymagają dalszej weryfikacji w innego rodzaju opracowaniach, składają się jednak na ogólny obraz osoby niepełnosprawnej, jej funkcjonowania w środowisku, z uwzględnieniem wyrażanych przez nią potrzeb.
UWAGI:
Bibliogr. s. 105-108. Streszcz. ang. Spis treści także ang.