Całkiem zwyczajny kraj : historia Polski bez martyrologii Tytuł oryginału: "Poland in the modern world : beyond martyrdom,". "Historia Polski bez martyrologii "
"Całkiem zwyczajny kraj" obejmuje okres od 1795 roku do dzisiejszych rządów PiS. W tym historycznym eseju Brian Porter-Szucs opisuje kształtowanie się i dzisiejszą kondycję polskiej świadomości narodowej, proponując nowe spojrzenie na wiele istotnych kwestii.
Czy faktycznie w XIX wieku chłopi identyfikowali się z polskością? Czy na pewno II RP szanowała swoich niepolskich obywateli i przestrzegała ich praw? Czy życie w PRL-u było jedną wielką udręką? Czy Polacy mieli jasną wizję państwa, czy formowało się ono niejako przez przypadek? Jak narysować linię podziałów politycznych w polskim społeczeństwie pierwszej połowy XXI wieku, gdy tradycyjne rozróżnienie na lewicę i prawicę się nie sprawdza?
Autor jako "zewnętrzny" badacz nie ma problemu z kwestionowaniem wielu mitów i dowodzi, że los Polski na tle historii powszechnej jest dosyć typowy.
Całkiem zwyczajny kraj : historia Polski bez martyrologii Tytuł oryginału: "Poland in the modern world : beyond martyrdom,". "Historia Polski bez martyrologii "
"Całkiem zwyczajny kraj" obejmuje okres od 1795 roku do dzisiejszych rządów PiS. W tym historycznym eseju Brian Porter-Szucs opisuje kształtowanie się i dzisiejszą kondycję polskiej świadomości narodowej, proponując nowe spojrzenie na wiele istotnych kwestii.
Czy faktycznie w XIX wieku chłopi identyfikowali się z polskością? Czy na pewno II RP szanowała swoich niepolskich obywateli i przestrzegała ich praw? Czy życie w PRL-u było jedną wielką udręką? Czy Polacy mieli jasną wizję państwa, czy formowało się ono niejako przez przypadek? Jak narysować linię podziałów politycznych w polskim społeczeństwie pierwszej połowy XXI wieku, gdy tradycyjne rozróżnienie na lewicę i prawicę się nie sprawdza?
Autor jako "zewnętrzny" badacz nie ma problemu z kwestionowaniem wielu mitów i dowodzi, że los Polski na tle historii powszechnej jest dosyć typowy.
Głośny protest przeciwko kulturze gwałtu. Grace Salter jest nowa w mieście; jej rodzina opuściła społeczność baptystów po tym, jak jej matka stała się zagorzałą liberałką. Rosina Suarez z rodziny meksykańskich imigrantów marzy o graniu punkowej muzyki. Erin Delillo to dziewczyna z zespołem Aspergera, która fascynuje się biologią morską i Star Trekiem. Trzy dziewczyny ze średniej szkoły łączy postać Lucy, która po tym, jak oskarżyła popularnych miejscowych chłopaków o zbiorowy gwałt, została wykluczona ze społeczności. Grace, Rosina i Erin rozpoczynają coś, co wkrótce przerodzi się w ogromny ruch, który będzie mieć moc zmieniania rzeczywistości. To feministyczna opowieść o nastoletnich dziewczętach, która zwraca uwagę, że kultura gwałtu to nie mit, oraz że powinniśmy przeciwdziałać molestowaniu seksualnemu i przemocy w szkołach. To także opowieść o sile kobiecej przyjaźni.
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Amy Reed ; przełożyła Anna Dzierzgowska.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Głośny protest przeciwko kulturze gwałtu. Grace Salter jest nowa w mieście; jej rodzina opuściła społeczność baptystów po tym, jak jej matka stała się zagorzałą liberałką. Rosina Suarez z rodziny meksykańskich imigrantów marzy o graniu punkowej muzyki. Erin Delillo to dziewczyna z zespołem Aspergera, która fascynuje się biologią morską i Star Trekiem. Trzy dziewczyny ze średniej szkoły łączy postać Lucy, która po tym, jak oskarżyła popularnych miejscowych chłopaków o zbiorowy gwałt, została wykluczona ze społeczności. Grace, Rosina i Erin rozpoczynają coś, co wkrótce przerodzi się w ogromny ruch, który będzie mieć moc zmieniania rzeczywistości. To feministyczna opowieść o nastoletnich dziewczętach, która zwraca uwagę, że kultura gwałtu to nie mit, oraz że powinniśmy przeciwdziałać molestowaniu seksualnemu i przemocy w szkołach. To także opowieść o sile kobiecej przyjaźni.
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Amy Reed ; przełożyła Anna Dzierzgowska.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Niektórzy mężczyźni lubią objaśniać kobietom nawet to, czego sami nie wiedzą, a na czym one dobrze się znają. Amerykańska intelektualistka, Rebecca Solnit, doświadczyła tego na własnej skórze, a potem ze zdziwieniem odkryła, jak daleko zaprowadziła ją refleksja na temat tego zdarzenia. W książce opowiada o różnych formach agresji wobec kobiet - od pozornie niewinnych protekcjonalnych uwag po brutalną przemoc psychiczną i fizyczną.
Autorka podaje statystyki (w Stanach Zjednoczonych co sześć minut zgłaszany jest gwałt, co piąta żyjąca Amerykanka została zgwałcona) i przywołuje pojedyncze zdarzenia (np. sprawę Dominique’a Strauss-Kahna). Pisze o kulturze gwałtu i powszechnym niedostrzeganiu źródeł przemocy. Co musi się zmienić, żeby kobiety zyskały wreszcie w pełni prawa człowieka? W błyskotliwych esejach Solnit podsuwa więcej niż jedną odpowiedź.
UWAGI:
Nazwa ilustratora w copyright. Oznaczenia odpowiedzialności: Rebecca Solnit ; przełożyła Anna Dzierzgowska ; [ilustracje Ana Teresa Fernández].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Niektórzy mężczyźni lubią objaśniać kobietom nawet to, czego sami nie wiedzą, a na czym one dobrze się znają. Amerykańska intelektualistka, Rebecca Solnit, doświadczyła tego na własnej skórze, a potem ze zdziwieniem odkryła, jak daleko zaprowadziła ją refleksja na temat tego zdarzenia. W książce opowiada o różnych formach agresji wobec kobiet - od pozornie niewinnych protekcjonalnych uwag po brutalną przemoc psychiczną i fizyczną.
Autorka podaje statystyki (w Stanach Zjednoczonych co sześć minut zgłaszany jest gwałt, co piąta żyjąca Amerykanka została zgwałcona) i przywołuje pojedyncze zdarzenia (np. sprawę Dominique’a Strauss-Kahna). Pisze o kulturze gwałtu i powszechnym niedostrzeganiu źródeł przemocy. Co musi się zmienić, żeby kobiety zyskały wreszcie w pełni prawa człowieka? W błyskotliwych esejach Solnit podsuwa więcej niż jedną odpowiedź.
UWAGI:
Nazwa ilustratora w copyright. Oznaczenia odpowiedzialności: Rebecca Solnit ; przełożyła Anna Dzierzgowska ; [ilustracje Ana Teresa Fernández].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni