W poszukiwaniu sensu życia : program wychowawczo-terapeutyczny dla osób niepełnosprawnych ruchowo "Program wychowawczo-terapeutyczny dla osób niepełnosprawnych ruchowo " |
AUTOR: | Konieczna, Ewelina J. | POZ/ODP: | Ewelina J. Konieczna. | | ADRES WYDAWNICZY: | Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2010. | HASŁA: | - Niepełnosprawni ruchowo - psychologia
- Niepełnosprawni ruchowo - psychoterapia
- Postawy
- Sens życia - psychologia
| OPIS FIZYCZNY: | 118 s. : il. ; 24 cm. | TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >>Opracowany przez Autorkę program wychowawczo-terapeutyczny [...] ma na celu nadanie innego wymiaru ludzkiemu cierpieniu, odkrywanie utraconego poczucia sensu życia i chronienie przed niedostatkami wartości egzystencjalnych. Może on być realizowany przez różnych specjalistów zajmujących się problematyką wsparcia społecznego. Jego wykorzystanie ułatwia szczegółowy opis 28 scenariuszy zawartych w pięciu blokach tematycznych: sens egzystencji i doświadczanego cierpienia, akceptacja własnej niepełnosprawności, poczucie własnej skuteczności, wartości osobiste.Autorka przeprowadziła eksperyment z wykorzystaniem opisanych scenariuszy i wykazała, że zmianie uległy niektóre składniki obrazu siebie, jak optymizm życiowy, poczucie własnej skuteczności i akceptacja niepełnosprawności. Wzbogaceniu uległ także system wartości niepełnosprawnych ruchowo. Z recenzji dr. hab. Stanisława Korczyńskiego, prof. UO | SPIS TREŚCI: Pokaż spis treści >>- WPROWADZENIE
- Treść programu
- Wskazówki dla realizatorów programu
- SCENARIUSZE ZAJĘĆ
- Scenariusz 1. Spotkanie organizacyjne – zawiązanie kontraktu grupowego
- Scenariusz 2. Wprowadzenie do treningu umiejętności społecznych
- Scenariusz 3. „Powiedzieć życiu: TAK”
- Scenariusz 4. Świat muzyki i obrazu – wprowadzenie
- Scenariusz 5. Spotkanie z pracownikiem Funduszu Rehabilitacyjnego
- Scenariusz 6. Budowanie kontaktu i porozumienia
- Scenariusz 7. „Nie bądź Żabą”
- Scenariusz 8. Drzewo problemów
- Scenariusz 9. Spotkanie z pracownikiem powiatowego centrum pomocy rodzinie
- Scenariusz 10. Obrona swoich praw w sytuacjach społecznych
- Scenariusz 11. Jeżeli cierpienie ma sens, to jaki?
- Scenariusz 12. Spotkanie z pracownikiem ośrodka interwencji kryzysowej
- Scenariusz 13. Obrona swoich praw w kontaktach osobistych
- Scenariusz 14. Przypowieść o uwięzionym człowieku
- Scenariusz 15. Pole bitwy
- Scenariusz 16. Spotkanie z edukatorem seksualnym (grupa kobiet)
- Scenariusz 17. Inicjowanie kontaktów osobistych, wystąpienia publiczne, kontakt z autorytetem
- Scenariusz 18. Przypowieść o niebie i piekle
- Scenariusz 19. Koncert fortepianowy
- Scenariusz 20. Spotkanie z edukatorem seksualnym (grupa mężczyzn)
- Scenariusz 21. Wyrażanie uczuć, prośb, krytyki i pochwał
- Scenariusz 22. Cel i sens życia
- Scenariusz 23. Ja dla innych ludzi
- Scenariusz 24. Spotkanie z teologiem
- Scenariusz 25. Trudne sytuacje społeczne – przykłady uczestników programu
- Scenariusz 26. „Jak cię widzą, tak cię piszą” – praktyczne wskazówki z zakresu savoir-vivre’u
- Scenariusz 27. Podsumowanie programu
- Scenariusz 28. Spotkanie w plenerze
- OCENA SKUTECZNOŚCI PROGRAMU
- BIBLIOGRAFIA
- ANEKSY
- Aneks 1
- Mapa asertywności
- Aneks 2
- Mapa asertywności – klucz do analizy ilościowej
- Aneks 3
- Mapa asertywności – klucz do analizy jakościowej
- Aneks 4
- Kwiat mojej siły
- Aneks 5
- Skala plastyczności obrazów mentalnych
- Aneks 6
- Kwestionariusz jakości kontaktów interpersonalnych
- Aneks 7
- Co widzisz na tym rysunku?
- Aneks 8
- Kwestionariusz: bilans strat i zysków
- Aneks 9
- Zasady dobrego kontaktu
- Aneks 10
- Kwestionariusz wytyczania celów
- Aneks 11
- Karta praw asertywnych
- Aneks 12
- Kwestionariusz samoobserwacji
- Aneks 13
- Kwestionariusz „Gdzie jestem?”
- Aneks 14
- Sentencje o życiu
- Aneks 15
- Kwestionariusz zdań niedokończonych
| UWAGI: | Bibliogr. s. 93-95.
|
|