Monografia adresowana jest do studentów kierunku informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, studiów kształcących bibliotekarzy na kierunkach odwołujących się do dorobku bibliologii i informatologii, bibliotekarzy praktyków a także osób dokształcających się w zakresie bibliotekarstwa i zainteresowanych tą tematyką.
Ze wstępu dr hab. Anny Tokarskiej:Podręcznik adresowany jest do bibliotekarzy praktyków, osób kształcących się w zakresie bibliotekarstwa i zainteresowanych tą tematyką oraz studentów kierunku informacja naukowa i bibliotekoznawstwo w dyscyplinie bibliologia i informatologia. Do tej pory ukazało się niewiele podręczników z tej dziedziny o charakterze naukowym, wśród całościowych można wymienić dwa: Bibliotekarstwo naukowe pod red. Adama Łysakowskiego (1956) oraz dwukrotne wydanie Bibliotekarstwa pod red. prof. Zbigniewa Żmigrodzkiego (1994, 1998). Obecne wydanie przygotowane zostało przez liczny zespół autorów, zaproszonych z wielu ośrodków od Krakowa po Gdańsk. (...) Zaplanowane jest jako kompendium wiedzy, które w lapidarny i, mam nadzieję, motywujący do dalszych, samodzielnych poszukiwań sposób umożliwi uzyskanie odpowiedzi na temat aktualnego stanu bibliotekarstwa, ale także kierunków jego rozwoju w przyszłości. (...)W kompozycji całości podręcznika przedmiotem analizy będą zagadnienia bibliotek i bibliotekarstwa w perspektywie bibliotekoznawczej (bibliologicznej), począwszy od miejsca biblioteki w przestrzeni informacyjnej i systemie kultury w dobie globalizacji społeczeństw, do jej projektowania, jako przestrzeni bibliotecznej i architektonicznej (budownictwo biblioteczne, projektowanie i aranżacja wnętrz, design) zgodnie z zasadami zarządzania wizerunkiem organizacji i budowania jej jakości. (...) Wśród omawianych zagadnień wiele dotyczy wypracowanych norm i standardów bibliotecznych, niektóre problemy nadal są dyskutowane w środowisku bibliotekarskim, zatem prezentowane tu opinie są stanowiskiem ich autorów.
Monografia pod redakcją Małgorzaty Janiak, Moniki Krakowskiej i Marii Próchnickiej sprawnie prowadzi czytelnika przez meandry terminologiczne oraz zagadnienia prawne i organizacyjne istotne z punktu widzenia tworzenia i wykorzystywania bibliotek cyfrowych. Odbiorcy ciekawi konkretnych przykładów z satysfakcją odkryją czwartą cześć publikacji w całości poświęconą studiom przypadków: od najstarszej polskiej biblioteki cyfrowej, przez biblioteki regionalne, po Jagiellońską Bibliotekę Cyfrową jako przykład biblioteki instytucjonalnej.
UWAGI:
Bibliogr. przy większości prac. Streszcz. ang. Spis treści także ang.
Książka prof. Jadwigi Kołodziejskiej Biblioteki publiczne w strukturze społęcznej, to panoramiczny obraz polskiego bibliotekarstwa na przestrzeni 90 lat, obejmujący okres II Rzeczypospolitej (1918-1939), Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (1945-1989) oraz Rzeczypospolitej Polskiej (1989-2009). Pod względem ustrojowym, głównie politycznym, gospodarczym i kulturowym są to okresy wielce zróżnicowane wręcz nieporównywalne. Niezależnie od tych zróżnicowań biblioteki publiczne zachowały swoją ciągłość rozwojową. W tej ciągłości zarówno w okresie międzywojennym jak i współcześnie znaczącą rolę odegrały:
-Struktura ludnościowa polski z uwzględnieniem mniejszości narodowych i etnicznych. -Urbanizacja kraju oraz dominujące grupy zawodowe: chłopów, robotników, rzemieślników, inteligencji. -Poziom wykształcenia ludności, organizacja szkolnictwa, efekty nauczania, analfabetyzm. -Ruchliwość społeczna ludności: procesy migracyjne, emigracja zarobkowa, zmiany pokoleniowe i rodzinne, awanse i degradacja.
Głównym celem Autorki jest uświadomienie bibliotekarzom tych zmian społecznych, które wywierają wpływ zarówno na organizację, jak i na formy prac bibliotek. Zmiany te zaznaczyły się wyraźnie w 1989 r. i to we wszystkich dziedzinach życia społecznego.