Tom II Psychologii rozwoju człowieka jest pierwszym polskim podręcznikiem akademickim, w którym autorzy opisują całokształt zjawisk rozwojowych człowieka od stadium prenatalnego aż do starości. Odejście od tradycyjnego opisywania rozwoju tylko w okresie dzieciństwa i wieku młodzieńczego jest konsekwencją niekwestionowanego już dziś poglądu, iż rozwój człowieka dokonuje się przez całe życie.Książka charakteryzuje rozwój człowieka w pełnym cyklu życia;jest kontynuacją i rozwinięciem wprowadzającej w zagadnienia ogólne Psychologii rozwoju człowieka. T. 1;umożliwia poznanie osiągnięć i procesów rozwojowych w określonym odcinku życia;przedstawia dorobek teoretyczny i empiryczny polskiej psychologii rozwojowej na tle literatury światowej;ma niezwykłe walory dydaktyczne:* prosty i zrozumiały język,* bloki rozszerzające - szczegółowe omówienia wybranych problemów oraz podsumowania rozdziałów, słowa kluczowe, pytania kontrolne,* literaturę zalecaną do każdego z rozdziałów,* indeks rzeczowy oraz indeks osób.
UWAGI:
Aut. t. 1: Maria Przetacznik-Gierowska, Maria Tyszkowa. Bibliogr. przy rozdz. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Przedstawia problemy i zadania współczesnej psychologii rozwoju człowiekaPrezentuje ekologiczne, kulturowe i środowiskowe podejście do badania procesów rozwojowychPrzybliża podstawowe modele, koncepcje, teorie rozwoju, zwraca także uwagę na problemy metodologiczneStanowi wprowadzenie do kolejnych tomów poświęconych: charakterystyce okresów życia człowieka oraz rozwojowi funkcji psychicznych.
Anna Brzezińska w swej monografii proponuje spojrzenie na rozwój psychiczny człowieka w związku z jego społeczno-kulturowymi uwarunkowaniami. Wprowadza w podstawowe pojęcia, konieczne do opisu i wyjaśniania zmienności zachowania człowieka w kolejnych fazach jego życia. Charakteryzuje modele ujmowania zmiany rozwojowej, ich rodowód filozoficzny oraz konsekwencje dla badań i praktyki psychologicznej.Ukazuje różnorodność teorii wyjaśniających uwarunkowania ludzkiego rozwoju i rolę kontekstu biologicznego oraz społecznego. Omawia podstawowe strategie badawcze i analizuje zadania rozwojowe okresu dzieciństwa, dorastania i dorosłości. Szczególną uwagę Autorka zwraca na problem kształtowania się tożsamości człowieka. Książka przeznaczona jest głównie dla psychologów, pedagogów, ale także dla socjologów i przedstawicieli innych nauk społecznych.
UWAGI:
Bibliogr. s. 280-296.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni