KATALOG KSIĘGOZBIORU FILII NR 9 CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Filia nr 9
Depresja u dzieci i młodzieży : analiza systemu rodzinnego - ujęcie kliniczne
AUTOR:
Radziwiłłowicz, Wioletta.
POZ/ODP:
Wioletta Radziwiłłowicz.
ADRES WYDAWNICZY:
Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2011.
HASŁA:
Depresja psychiczna Dziecko - psychologia Młodzież - psychologia Rodzina - psychologia OPIS FIZYCZNY:
434 s. : il. ; 24 cm.
SYGNATURA:
61
KOD KRESKOWY
INWENTARZ:
109000616669
61666
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> W niniejszej publikacji przedstawiono obecny stan wiedzy na temat biologicznych, psychologicznych i społecznych czynników i procesów rozwojowych, które odgrywają rolę w etiologii depresji u dzieci i młodzieży oraz utrzymywaniu się jej objawów. Pojedyncze czynniki ryzyka rzadko prowadzą do depresji, natomiast szczególna wielopoziomowa i bardzo złożona organizacja procesów biologicznych i psychospołecznych powoduje wystąpienie objawów choroby. Zatem klinicyści kontynuują badania, by efektywnie zapobiegać i leczyć depresję u dzieci i młodzieży. Należy podkreślić, że zarówno prewencja, jak leczenie muszą wynikać ze zrozumienia mechanizmów, jakie leżą u podłoża zaburzenia. Celem podjętych badań było poszerzenie wiedzy klinicznej o rodzinie z dziećmi cierpiącymi na depresję oraz charakterystyka procesów wewnątrzrodzinnych, czyli relacji emocjonalnych w rodzinach dzieci z depresją, ocena systemowych zasobów rodziny, jakości związku między rodzicami oraz analiza współzależności między powyższymi zmiennymi i próba wyodrębnienia najważniejszych predyktorów, będących czynnikami ryzyka depresji bądź czynnikami ochronnymi. Książkę kończy syntetyczne omówienie wyników wraz z implikacjami dla dalszych badań i praktyki klinicznej.
SPIS TREŚCI: Pokaż spis treści >> Wprowadzenie 9 Część teoretyczna 14 Rozdział 1. Główne zagadnienia psychopatologii rozwojowej 15 1.1. Co to jest psychopatologia rozwojowa? 16 1.2. Cele psychopatologii rozwojowej 18 1.3. Własności zmian rozwojowych 19 1.4. Mediatory: jak i dlaczego występuje zaburzenie? 22 1.5. Moderatory: kto jest narażony i kiedy pojawia się ryzyko? 23 1.6. Moderacja mediacyjna lub mediacja moderacyjna: dlaczego osoby są podatne tylko w określonych warunkach? 26 1.7. Odporność i czynniki ochronne 27 1.7.1. Odporność a kompetencja 27 1.7.2. Odporność jako dynamiczny i wielowymiarowy konstrukt 29 1.7.3. Czynniki i procesy leżące u podstaw odporności 31 Rozdział 2. Epidemiologia depresji u dzieci i młodzieży 37 2.1. Rozpowszechnienie depresji u dzieci i młodzieży w Polsce 37 2.2. Rozpowszechnienie depresji u dzieci i młodzieży na świecie 41 2.3. Przyczyny uzyskiwania zróżnicowanych wyników badań nad epidemiologią depresji u dzieci i młodzieży 44 2.3.1. Utożsamianie nastroju depresyjnego z epizodem depresyjnym 44 2.3.2. Różnice kulturowe i społeczne 48 2.3.2.1. Wzorce socjalizacji 48 2.3.2.2. Style przywiązania 51 2.3.2.3. Hierarchia celów wychowawczych 53 2.3.2.4. Przemiany społeczno-polityczne 55 2.4. Przyczyny częstszego występowania depresji u dziewcząt 56 2.4.1. Negatywny styl atrybucji 57 2.4.2. Negatywny obraz ciała i jego związek z postawami rodzicielskimi 57 2.4.3. Dostosowanie się do kulturowego stereotypu roli płciowej 58 2.4.4. Zadania rozwojowe i negatywne wydarzenia życiowe 59 Rozdział 3. Obraz kliniczny depresji u dzieci i młodzieży 61 3.1. Obraz kliniczny depresji w jej różnych postaciach 66 3.2. Związek obrazu klinicznego depresji z wiekiem i płcią 71 3.3. Związek obrazu klinicznego depresji u dzieci i młodzieży z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi 76 3.4. Współwystępowanie depresji z innymi zaburzeniami psychicznymi 78 Rozdział 4. Konsekwencje psychospołeczne depresji u dzieci i młodzieży 93 4.1. Ryzyko podjęcia próby samobójczej 93 4.2. Schorzenia somatyczne 99 4.3. Przebieg przewlekły oraz nawroty epizodów depresji w ciągu życia 102 4.4. Depresja u dzieci i młodzieży jako predyktor innych zaburzeń psychicznych w okresie dorastania i dorosłości 105 4.5. Późniejsze funkcjonowanie w relacjach społecznych 108 Rozdział 5. Modele depresji u dzieci i młodzieży 113 5.1. Mechanizmy biologiczne w etiologii depresji u dzieci i młodzieży 113 5.1.1. Czynniki genetyczne 113 5.1.2. Zaburzenia struktury i funkcji ośrodkowego układu nerwowego 115 5.1.3. Podłoże hormonalne zaburzeń depresyjnych 120 5.2. Teorie psychologiczne 126 5.2.1. Teorie psychodynamiczne 126 5.2.2. Teorie poznawcze 131 5.2.3. Teorie interpersonalne 142 5.2.4. Model rozwojowy – synteza wszystkich podejść 149 Część empiryczna 158 Rozdział 6. Strategia badań własnych 159 6.1. Przedmiot i cel badań 159 6.2. Charakterystyka badanych grup 166 6.2.1. Charakterystyka socjodemograficzna badanych grup 166 6.2.2. Charakterystyka kliniczna badanych grup 169 6.2.3. Obraz kliniczny depresji u dzieci i młodzieży 173 6.3. Metody badań 181 6.4. Procedura badań 183 6.5. Analiza statystyczna 184 Rozdział 7. Relacje emocjonalne w rodzinie 187 7.1. Założenia teoretyczne 187 7.2. Pytania i hipotezy badawcze 191 7.3. Narzędzie badawcze 192 7.4. Wyniki badań 194 7.5. Dyskusja wyników 229 Rozdział 8. Jakość związku małżeńskiego rodziców 245 8.1. Założenia teoretyczne 245 8.2. Pytania i hipotezy badawcze 247 8.3. Narzędzie badawcze 248 8.4. Wyniki badań 249 8.5. Dyskusja wyników 255 Rozdział 9. Systemowe zasoby rodziny 265 9.1. Założenia teoretyczne 265 9.2. Pytania i hipotezy badawcze 268 9.3. Narzędzie badawcze 268 9.4. Wyniki badań 269 9.5. Dyskusja wyników 273 Rozdział 10. Negatywne wydarzenia życiowe 279 10.1. Założenia teoretyczne 279 10.2. Pytania i hipotezy badawcze 281 10.3. Narzędzie badawcze 281 10.4. Wyniki badań 282 10.5. Dyskusja wyników 287 Rozdział 11. Związki między zmiennymi charakteryzującymi funkcjonowanie systemu rodzinnego 299 11.1. Współzależność między jakością związku małżeńskiego rodziców i relacjami emocjonalnymi w rodzinie 300 11.2. Współzależność między systemowymi zasobami rodziny i relacjami emocjonalnymi w rodzinie 311 11.3. Współzależność między relacjami emocjonalnymi w rodzinie i negatywnymi wydarzeniami życiowymi 317 11.4. Współzależność między negatywnymi wydarzeniami życiowymi i jakością związku małżeńskiego rodziców 326 11.5. Współzależność między systemowymi zasobami rodziny i jakością związku małżeńskiego rodziców 330 11.6. Współzależność między negatywnymi wydarzeniami życiowymi i systemowymi zasobami rodziny 335 Rozdział 12. Analiza wszystkich zmiennych – ranking predykatorów w klasyfikacji badanych do grupy z rozpoznaniem depresji lub grupy kontrolnej 341 Rozdział 13. Podsumowanie wyników badań własnych. Implikacje teoretyczne i praktyczne 351 Aneksy 361 Bibliografia 389 Summary 427 UWAGI:
Bibliogr. s. 389-425. Streszcz. ang.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
REZERWACJE:
OPERACJE:
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Filia nr 9
Jak mówić do nastolatków żeby nas słuchały - jak słuchać żeby z nami rozmawiałyTyt. oryg.: "How to talk so teens will listen & listen so teens will talk".
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Filia nr 9
O samowychowywaniu : podręcznik dla młodzieży
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Filia nr 9
Piegi w świetle księżyca czyli nastolatki są na świecie
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Filia nr 9
Problemy psychicznej odporności dzieci i młodzieży
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Filia nr 9
Proces socjalizacji dzieci i młodzieży
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Filia nr 9
Przestępczość wśród młodzieży : rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
WYDRUK KATALOGÓW