Problematyka dotycząca skutków sięgania po alkohol przez matki oczekujące narodzin dziecka jest w naszym kraju wciąż mało znana, a przez wielu - także tych, których nasze społeczeństwo uważa za autorytety w dziedzinie zdrowia (lekarze, pielęgniarki) - często nawet bagatelizowana. Zdarza się, że kobiety w ciąży popijają wino za poradą lekarza, który w ramach profilaktyki dotyczącej stresów przekonuje: "lampka wina pani nie zaszkodzi". I najczęściej lekarze ci mają rację - symboliczna lampka wina bokiecie nie zaszkodzi, ale może zaszkodzić nienarodzonemu dziecku! Książka dra Krzysztofa Liszcza podejmuje bardzo ważny temat, kluczowy z punktu widzenia nauczyciela i rodzica, ale także szerszego środowiska - wychowawców, lekarzy, pielęgniarek. Oprócz podstawowych informacji o Płodowym Zespole Alkoholowym, Autor przedstawia propozycje pomocy dzieciom z FAS, opisując sprawdzone zasady planowania działań w szkole i w kontaktach pomiędzy szkołą a domem, oraz metody tworzenia pozytywnego klimatu w szkole. Nauczyciel znajdzie w tej książce porady dotyczące poznania potrzeb i możliwości ucznia z FAS, szczegółowy opis zaburzeń, których poznanie jest konieczne przy wypracowaniu określonych form pomocy, oraz konkretne wskazówki metodyczne. Rodzice zaniepokojeni niezrozumiałym dla nich zachowaniem dziecka otrzymują konkretne wskazówki, poparte osobistymi przykładami, jak dzięki "uważnej miłości" odkryć symptomy FAS u swoich dzieci, służąc im potrzebnym wsparciem. Warto polecić również tę pozycję lekarzom, aby przekonywali rodziców, że nie ma bezpiecznej dawki alkoholu dla nienarodzonego dziecka. [dr hab. Maria Ryś, prof. UKSW]
W Poradniku dla nauczycieli i rodziców dzieci dyslektycznych Autorka uczy, jak rozpoznawać u naszych dzieci dysleksję, dysgrafię i dysortografię. Wskazuje, jak pomóc takim dzieciom, proponuje także wiele ciekawych i sprawdzonych ćwiczeń, które przynoszą efekty w jej pracy z uczniami.
UWAGI:
Bibliogr. s. [132].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
W Poradniku dla nauczycieli i rodziców dzieci dyslektycznych Autorka uczy, jak rozpoznawać u naszych dzieci dysleksję, dysgrafię i dysortografię. Wskazuje, jak pomóc takim dzieciom, proponuje także wiele ciekawych i sprawdzonych ćwiczeń, które przynoszą efekty w jej pracy z uczniami.
UWAGI:
Bibliogr. s. [132].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Celem Książki jest przedstawienie sześciolatka jako ucznia i użytkownika biblioteki szkolnej, ale przede wszystkim dziecka o typowych potrzebach wieku przedszkolnego i wczesnoszkolnego. W zarysie rozwoju psychofizycznego zwrócono uwagę na najważniejsze elementy, charakterystyczne dla dzieci w tym okresie. Poruszono także problem dojrzałości szkolnej - procesu warunkującego prawidłowy rozwój intelektualno-emocjonalny dziecka. W publikacji znalazły się także zagadnienia dotyczące literatury dla dzieci sześcioletnich - jej gatunków, znaczenia w kształtowaniu osobowości dziecka, wpływu na rozwój. Druga część opracowania dotyczy działalności oraz funkcjonowania biblioteki szkolnej jako miejsca przyjaznego i atrakcyjnego dla najmłodszych jej użytkowników. Podkreślono w niej rolę nauczyciela bibliotekarza w procesie nauczania, wychowania i działań opiekuńczych wobec małego dziecka. Zostały tu także omówione metody pracy z sześciolatkiem oparte głównie na zabawie oraz działaniach aktywizujących. W pracy przedstawiono także bibliotekę jako miejsce dostępu do informacji oraz przygotowania młodego czytelnika do wyszukiwania informacji z różnych źródeł. Do publikacji dołączone zostały przykładowe scenariusze zajęć z zakresu popularyzacji literatury pięknej, analizy słuchanego utworu literackiego, wyszukiwania informacji, korzystania różnych z źródeł informacji.
UWAGI:
Bibliogr. s. 74-76.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Moje "ja" i szkoła integracyjna : zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych "Zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych "
Książka przedstawia problematykę ukrytego programu szkoły integracyjnej z perspektywy interakcyjnej. W kontekście rozwoju i coraz większego znaczenia szkolnictwa integracyjnego w Polsce opracowanie naświetla ten słabo zbadany do tej pory aspekt jego funkcjonowania.Publikacja konsekwentnie stara się powiązać problematykę ukrytego programu szkoły z zagadnieniami psychologicznego wpływu, jaki wywiera on na uczniów z niepełnosprawnościami oraz na ich myślenie o sobie oraz własnej niepełnosprawności.Wnioski i diagnoza sytuacji opierają się na bezpośrednich relacjach osób zaangażowanych w realizację edukacji integracyjnej - nauczycieli szkoły integracyjnej oraz uczących się w niej niepełnosprawnych uczniów (czyli odbiorców ukrytego programu) oraz badaniach dotyczących ich percepcji zjawisk oraz reakcji psychologicznych. Prawdopodobnie jest to pierwsza przeprowadzona w taki sposób - jak najbardziej konkretny, a nie abstrakcyjny i czysto teoretyczny - próba zbadania zjawiska ukrytego programu w szkolnictwie integracyjnym.
UWAGI:
Bibliogr. s. 225-232. Streszcz. ang.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni