Grabież Europy szczegółowo przedstawia losy najsłynniejszych dzieł sztuki zrabowanych przez Niemców w czasie drugiej wojny swiatowej, a także ich poszukiwanie na terenie Niemiec przez pięćdziesiąt lat po zakończeniu wojny. Autorka z doskonałą znajomością rzeczy opisuje organizacje metodycznej grabieży we Francji, Polsce, Związku Radzieckim i Holandii, kulisy wojennego "rynku sztuki" i obrotu dziełami w skorumpowanej Trzeciej Rzeszy, ale również grabieżcze i destrukcyjne instynkty po każdej ze stron uwikłanych w wojnę. Żywy język, bogactwo szczegółów i niezwykle interesujące opowieści o losach poszczególnych arcydzieł, takich jak "Dama z gronostajem" Leonarda da Vinci, ołtarz Wita Stwosza czy "Autoportret" Dürera, sprawiają, że od książki wręcz trudno się oderwać. Znakomite połączenie sensacji historycznej z bogato udokumentowaną pracą zawodowego muzealnika.
UWAGI:
Tyt. oryg.: The rape of Europa. Bibliogr. s. 659-670. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Grabież Europy szczegółowo przedstawia losy najsłynniejszych dzieł sztuki zrabowanych przez Niemców w czasie drugiej wojny swiatowej, a także ich poszukiwanie na terenie Niemiec przez pięćdziesiąt lat po zakończeniu wojny. Autorka z doskonałą znajomością rzeczy opisuje organizacje metodycznej grabieży we Francji, Polsce, Związku Radzieckim i Holandii, kulisy wojennego "rynku sztuki" i obrotu dziełami w skorumpowanej Trzeciej Rzeszy, ale również grabieżcze i destrukcyjne instynkty po każdej ze stron uwikłanych w wojnę. Żywy język, bogactwo szczegółów i niezwykle interesujące opowieści o losach poszczególnych arcydzieł, takich jak "Dama z gronostajem" Leonarda da Vinci, ołtarz Wita Stwosza czy "Autoportret" Dürera, sprawiają, że od książki wręcz trudno się oderwać. Znakomite połączenie sensacji historycznej z bogato udokumentowaną pracą zawodowego muzealnika.
UWAGI:
Tyt. oryg.: The rape of Europa. Bibliogr. s. 659-670. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Na ratunek Italii" to doskonale napisana i poparta gruntownymi badaniami opowieść o ratowaniu dzieł sztuki zrabowanych z Włoch podczas II wojny światowej.Gdy wojska Hitlera wywoziły w 1943 roku z zaprzyjaźnionych Włoch Mussoliniego skarby światowego dziedzictwa kulturowego, generał Dwight Eisenhower utworzył specjalny oddział, którego zadaniem była ochrona bogactwa historycznego Europy. W maju 1944 roku dwaj nietypowi bohaterowie wyruszyli z Neapolu na niezwykłe łowy. Artysta Deane Keller i historyk sztuki Fred Hartt mieli za zadanie wyśledzić warte miliardy dolarów dzieła Michała Anioła, Donatella, Tycjana, Caravaggia i Boticellego. Co udało im się zachować by moglibyśmy dzisiaj podziwiać te dzieła sztuki w muzeach, a co przepadło. Czy bezpowrotnie?Robert M. Edsel - pisarz, były biznesmen i były zawodowy tenisista. Po zakończeniu kariery w przemyśle paliwowym, przeprowadził się wraz z rodziną do Europy. Podczas pobytu we Florencji zafascynowała go historia dzieł sztuki zagrabionych podczas wojny przez hitlerowców. Założona i prowadzona przez niego Monuments Men Foundation for the Preservation of Art (Fundacja Obrońców Zabytków dla Ochrony Sztuki) została nagrodzona w 2007 roku amerykańską National Humanities Medal.
UWAGI:
U dołu s. tyt.: Wydawnictwo W.A.B. Bibliogr. s. 413-427. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni