Dorastając w rodzinie afgańskiej, która przeniosła się do Wielkiej Brytanii, Saira to dziewczyna nasycona kulturą, mitami i historiami o swojej ziemi ojczystej. Ojciec od najmłodszych lat opowiada jej skąd pochodzą, o korzeniach i tradycjach. Historie, które Saira poznaje pełne są magii i tajemnic Afganistanu, a ponieważ są tak zniewalające, Shah nie może się doczekać aż pojedzie tam sama, aby odnaleźć ten mistyczny kawałek ziemi, który jej ojciec wciąż tak kocha. Opowieści są po części powodem, dla którego Shah jako korespondent wojenny w wieku 21 lat wyjeżdża do Afganistanu znajdującego się wówczas pod sowiecką okupacją. Później w 2001 roku, wraca tam ponownie, tym razem z zamiarem nakręcenia filmu dokumentalnego dla BBC o afgańskich kobietach. Autorka przeplata narrację z czasu, który spędziła w Afganistanie z opowieściami, które ojciec opowiadał jej, gdy była dzieckiem i w ten sposób maluje obraz kraju - mitu na tle tego, co widzi w rzeczywistości. Powieść z pewnością pomaga zrozumieć obszerną historię tego egzotycznego dla nas kraju, reżim Talibów i rolę Zachodu w formowaniu się narodu. Pokazuje kulturę tamtejszego społeczeństwa. Ale to także opowieść o kobiecie i jej przygodach, która tęskni za krajem swoich przodków. Dodatkowo autorka pokazuje twarze po obu stronach, jako wychowana w Wielkiej Brytanii, a więc poznajemy zarówno sytuację uciskanych jak i ich agresorów. Książka bez wątpienia warta przeczytania.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dorastając w rodzinie afgańskiej, która przeniosła się do Wielkiej Brytanii, Saira to dziewczyna nasycona kulturą, mitami i historiami o swojej ziemi ojczystej. Ojciec od najmłodszych lat opowiada jej skąd pochodzą, o korzeniach i tradycjach. Historie, które Saira poznaje pełne są magii i tajemnic Afganistanu, a ponieważ są tak zniewalające, Shah nie może się doczekać aż pojedzie tam sama, aby odnaleźć ten mistyczny kawałek ziemi, który jej ojciec wciąż tak kocha. Opowieści są po części powodem, dla którego Shah jako korespondent wojenny w wieku 21 lat wyjeżdża do Afganistanu znajdującego się wówczas pod sowiecką okupacją. Później w 2001 roku, wraca tam ponownie, tym razem z zamiarem nakręcenia filmu dokumentalnego dla BBC o afgańskich kobietach. Autorka przeplata narrację z czasu, który spędziła w Afganistanie z opowieściami, które ojciec opowiadał jej, gdy była dzieckiem i w ten sposób maluje obraz kraju - mitu na tle tego, co widzi w rzeczywistości. Powieść z pewnością pomaga zrozumieć obszerną historię tego egzotycznego dla nas kraju, reżim Talibów i rolę Zachodu w formowaniu się narodu. Pokazuje kulturę tamtejszego społeczeństwa. Ale to także opowieść o kobiecie i jej przygodach, która tęskni za krajem swoich przodków. Dodatkowo autorka pokazuje twarze po obu stronach, jako wychowana w Wielkiej Brytanii, a więc poznajemy zarówno sytuację uciskanych jak i ich agresorów. Książka bez wątpienia warta przeczytania.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępne są 2 egzemplarze. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dorastając w rodzinie afgańskiej, która przeniosła się do Wielkiej Brytanii, Saira to dziewczyna nasycona kulturą, mitami i historiami o swojej ziemi ojczystej. Ojciec od najmłodszych lat opowiada jej skąd pochodzą, o korzeniach i tradycjach. Historie, które Saira poznaje pełne są magii i tajemnic Afganistanu, a ponieważ są tak zniewalające, Shah nie może się doczekać aż pojedzie tam sama, aby odnaleźć ten mistyczny kawałek ziemi, który jej ojciec wciąż tak kocha. Opowieści są po części powodem, dla którego Shah jako korespondent wojenny w wieku 21 lat wyjeżdża do Afganistanu znajdującego się wówczas pod sowiecką okupacją. Później w 2001 roku, wraca tam ponownie, tym razem z zamiarem nakręcenia filmu dokumentalnego dla BBC o afgańskich kobietach. Autorka przeplata narrację z czasu, który spędziła w Afganistanie z opowieściami, które ojciec opowiadał jej, gdy była dzieckiem i w ten sposób maluje obraz kraju - mitu na tle tego, co widzi w rzeczywistości. Powieść z pewnością pomaga zrozumieć obszerną historię tego egzotycznego dla nas kraju, reżim Talibów i rolę Zachodu w formowaniu się narodu. Pokazuje kulturę tamtejszego społeczeństwa. Ale to także opowieść o kobiecie i jej przygodach, która tęskni za krajem swoich przodków. Dodatkowo autorka pokazuje twarze po obu stronach, jako wychowana w Wielkiej Brytanii, a więc poznajemy zarówno sytuację uciskanych jak i ich agresorów. Książka bez wątpienia warta przeczytania.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dorastając w rodzinie afgańskiej, która przeniosła się do Wielkiej Brytanii, Saira to dziewczyna nasycona kulturą, mitami i historiami o swojej ziemi ojczystej. Ojciec od najmłodszych lat opowiada jej skąd pochodzą, o korzeniach i tradycjach. Historie, które Saira poznaje pełne są magii i tajemnic Afganistanu, a ponieważ są tak zniewalające, Shah nie może się doczekać aż pojedzie tam sama, aby odnaleźć ten mistyczny kawałek ziemi, który jej ojciec wciąż tak kocha. Opowieści są po części powodem, dla którego Shah jako korespondent wojenny w wieku 21 lat wyjeżdża do Afganistanu znajdującego się wówczas pod sowiecką okupacją. Później w 2001 roku, wraca tam ponownie, tym razem z zamiarem nakręcenia filmu dokumentalnego dla BBC o afgańskich kobietach. Autorka przeplata narrację z czasu, który spędziła w Afganistanie z opowieściami, które ojciec opowiadał jej, gdy była dzieckiem i w ten sposób maluje obraz kraju - mitu na tle tego, co widzi w rzeczywistości. Powieść z pewnością pomaga zrozumieć obszerną historię tego egzotycznego dla nas kraju, reżim Talibów i rolę Zachodu w formowaniu się narodu. Pokazuje kulturę tamtejszego społeczeństwa. Ale to także opowieść o kobiecie i jej przygodach, która tęskni za krajem swoich przodków. Dodatkowo autorka pokazuje twarze po obu stronach, jako wychowana w Wielkiej Brytanii, a więc poznajemy zarówno sytuację uciskanych jak i ich agresorów. Książka bez wątpienia warta przeczytania.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dorastając w rodzinie afgańskiej, która przeniosła się do Wielkiej Brytanii, Saira to dziewczyna nasycona kulturą, mitami i historiami o swojej ziemi ojczystej. Ojciec od najmłodszych lat opowiada jej skąd pochodzą, o korzeniach i tradycjach. Historie, które Saira poznaje pełne są magii i tajemnic Afganistanu, a ponieważ są tak zniewalające, Shah nie może się doczekać aż pojedzie tam sama, aby odnaleźć ten mistyczny kawałek ziemi, który jej ojciec wciąż tak kocha. Opowieści są po części powodem, dla którego Shah jako korespondent wojenny w wieku 21 lat wyjeżdża do Afganistanu znajdującego się wówczas pod sowiecką okupacją. Później w 2001 roku, wraca tam ponownie, tym razem z zamiarem nakręcenia filmu dokumentalnego dla BBC o afgańskich kobietach. Autorka przeplata narrację z czasu, który spędziła w Afganistanie z opowieściami, które ojciec opowiadał jej, gdy była dzieckiem i w ten sposób maluje obraz kraju - mitu na tle tego, co widzi w rzeczywistości. Powieść z pewnością pomaga zrozumieć obszerną historię tego egzotycznego dla nas kraju, reżim Talibów i rolę Zachodu w formowaniu się narodu. Pokazuje kulturę tamtejszego społeczeństwa. Ale to także opowieść o kobiecie i jej przygodach, która tęskni za krajem swoich przodków. Dodatkowo autorka pokazuje twarze po obu stronach, jako wychowana w Wielkiej Brytanii, a więc poznajemy zarówno sytuację uciskanych jak i ich agresorów. Książka bez wątpienia warta przeczytania.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Fawzię Koofi świat poznał jako głos "niemych" afgańskich kobiet i twarz przyszłego zreformowanego Afganistanu. Niezależna, postępowa, wykształcona − przełamała wiele barier tradycyjnego muzułmańskiego społeczeństwa, w którym kobiety są całkowicie zależne od mężczyzn. Jako przedstawicielka Badachszanu, najbiedniejszego region Afganistanu, dokonała rzeczy, zdawałoby się, niemożliwej − dostała się do parlamentu. W Kabulu zaczęła się nie tylko jej lokalna kariera polityczna, o Koofi usłyszał świat, a wywiady z nią pojawiają się na łamach "The Washington Post", "Globe", "The Times", "Vanity Fair", w BBC i w wielu innych.
Listy do moich córek to książka, w której znana polityk opisuje często śmiertelnie niebezpieczną drogę, którą musiała przejść, by sięgnąć po władzę. To także poruszające świadectwo tego, co znaczy być kobietą w Afganistanie, i relacja ze zmagań jej rodziny podczas walk między mudżahedinami a Sowietami, z wojny domowej, rządów prezydenta Rabbaniego i Ahmada Szaha Masuda, a również opis krwawych rządów talibów. L> To w końcu ważny dokument, który pokazuje Afgańczyków nie przez pryzmat fundamentalizmu islamskiego czy terroryzmu, lecz z perspektywy ich starożytnej kultury i lokalnych, często niezrozumiałych dla Europejczyków tradycji
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Fawzię Koofi świat poznał jako głos "niemych" afgańskich kobiet i twarz przyszłego zreformowanego Afganistanu. Niezależna, postępowa, wykształcona − przełamała wiele barier tradycyjnego muzułmańskiego społeczeństwa, w którym kobiety są całkowicie zależne od mężczyzn. Jako przedstawicielka Badachszanu, najbiedniejszego region Afganistanu, dokonała rzeczy, zdawałoby się, niemożliwej − dostała się do parlamentu. W Kabulu zaczęła się nie tylko jej lokalna kariera polityczna, o Koofi usłyszał świat, a wywiady z nią pojawiają się na łamach "The Washington Post", "Globe", "The Times", "Vanity Fair", w BBC i w wielu innych.
Listy do moich córek to książka, w której znana polityk opisuje często śmiertelnie niebezpieczną drogę, którą musiała przejść, by sięgnąć po władzę. To także poruszające świadectwo tego, co znaczy być kobietą w Afganistanie, i relacja ze zmagań jej rodziny podczas walk między mudżahedinami a Sowietami, z wojny domowej, rządów prezydenta Rabbaniego i Ahmada Szaha Masuda, a również opis krwawych rządów talibów. L> To w końcu ważny dokument, który pokazuje Afgańczyków nie przez pryzmat fundamentalizmu islamskiego czy terroryzmu, lecz z perspektywy ich starożytnej kultury i lokalnych, często niezrozumiałych dla Europejczyków tradycji
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni