Dwutomowa publikacja powstała w wyniku twórczego wysiłku autorskiego kadry naukowej i nauczycieli, którzy przekazują w niej efekty swoich badań, przemyśleń, interpretacji i nowatorskich koncepcji i nowatorskich koncepcji przktycznych. Podejmujemy rozległy obszar teoretyczny i praktyczny pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, który nie ma jednoznzcznie zlokalizowanego miejsca i właściwej rangi we współczesnej pedagogice. Jej współautorami są pracownicy naukowi i słuchacze studiów podyplomowych :"Edukacja elementarna" , realizowanych w ramach grantu MENiS w Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach, a zakończonych w listopadzie 2003 r. regionalną konferencją naukowo-metodyczną.
(...) praca (...) wypełnia istniejącą lukę w literaturze poświęconej edukacji historycznej kandydatów do zawodu nauczycielskiego w latach 1944-1970. Autorka ujęła problematykę badawczą bardzo szeroko, poddała ją szczegółowej analizie, wykorzystując w tym celu wszystkie dostępne źródła. Unika jednostronnych ocen, przeprowadza krytykę procesu edukacji przyszłych nauczycieli, ale dostrzega też pozytywy i osiągnięcia w tej dziedzinie. Całość tekstu została zaopatrzona starannie opracowanymi przypisami, dzięki czemu możemy śledzić na bieżąco zastosowany aparat naukowy. Prezentowane zagadnienia są ilustrowane licznymi aneksami (...). Prof. dr hab. Andrzej Meissner
Publikacja stanowi pokłosie konferencji zorganizowanej przez Międzywydziałowe Studium Pedagogiczne oraz Zakład Historii Wychowania i Organizacji Szkolnictwa Instytutu Pedagogiki i Psychologii. Książka składa się z artykułów ujętych w cztery części zatytułowane kolejno: I. Historia wychowania jako nauka i dyscyplina akademicka. II. Stanowiska metodologiczne w badaniach historyczno-oświatowych. III. Znaczenie historii wychowania w przygotowaniu kandydatów na nauczycieli. IV. Edukacja historyczna w kształtowaniu postaw patriotyczno-obywatelskich.
Część I. Historia wychowania jako nauka i dyscyplina akademicka
JULIAN DYBIEC, Historia wychowania w postmodernistycznym świecie
KALINA BARTNICKA, IRENA SZYBIAK, Historia wychowania w programie studiów
pedagogicznych
KRYSTYNA PANKOWSKA, Myśl klasyków pedagogiki a postępująca liberalizacja
współczesnego wychowania
ANDRZEJ MEISSNER, Polskie podręczniki do historii wychowania po II wojnie światowej
JÓZEF PŚENAK, Komeniológia ako sućast‘ slovenskych dejin pedagogiky
SŁAWOMIR SZTOBRYN, Przyszłość polskiej historii myśli pedagogicznej jako
subdyscypliny pedagogicznej
Część II. Stanowiska metodologiczne w badarjiacb bistoryczijo-oświatowycb
WŁADYSŁAWA SZULAKIEWICZ, "Rozprawy z Dziejów Oświaty" (1958-2002)
-pismohistoryczno-oświatowe
TERESA GUMUŁA, Czterdzieści pięć lat "Przeglądu Historyczno-Oświatowego"
GRZEGORZ MICHALSKI, Strategia badań stowarzyszeń w historii wychowania
ROMUALD GRZYBOWSKI, Kalendarze nauczycielskie z lat 1927-1957 jako forma
upowszechniania wśród nauczycieli realizowanej przez państwo ideologii
wychowawczej
ALDONA OSSOWSKA-ZWIERZCHOWSKA, Edukacja i władza - społeczny i polityczny
wymiar wychowania w studiach nad starożytnością
KRZYSZTOF RATAJCZAK, Źródła do dziejów wychowania w średniowieczu - problemy metodologiczne i dydaktyczne
MAŁGORZATA CZAPSKA, Metodologiczne problemy badań nad zbiorowością nauczycieli rządowych, męskich szkół średnich w Królestwie Polskim w latach 1873-1905
ŁUCJA KABZIŃSKA, Dydaktyka ogólna II Rzeczypospolitej - problemy metodologiczne
JOLANTA SZABLICKA-ŻAK, Sprawozdania stenograficzne i inne dokumenty sejmowe
jako źródło badań nad prawodawstwem oświatowym w Parlamencie II Rzeczypospolitej
EDYTA GŁOWACKA-SOBIECH, Źródła archiwalne w Polsce w badaniach nad dziejami
najnowszymi wychowania
STANISŁAW MAJEWSKI, Metodologiczne problemy w badaniach nad najnowszą historią
oświaty
Część III. Znaczenie bistorii wycbowacia w przygotowaniu kandydatów na nauczycieli
Jordanowskie idee zdrowia i wychowania fizycznego : (100 lat później) Tyt. równol.: "Henryk Jordan`s health and physical education ideas : (100 years later)".
Alicja Ungeheuer-Gołąb ponownie nawiązuje dialog z pośrednikami literatury: bibliotekarzami, rodzicami, wychowawcami. Autorka pokazuje jak w wieku 4-6 lat najważniejszy staje się stosunek dziecka do literatury i prezentuje sposoby, które dziecko - z pomocą dorosłego - może wykorzystywać, by poznać dzieło literackie. Książka proponuje pasjonującą wizję literatury jako świata, który rodzi się wraz z odbiorem, świata, który przed przedszkolakiem powinni otworzyć dorośli, świata, który dzięki słowom i obrazom zaspokaja ważne potrzeby emocjonalne, intelektualne, społeczne.