Opracowanie powstało w Zakładzie Badań Wieku Rozwojowego w Instytucie Kształcenia Medycznego Akademii Świętokrzyskiej im. J. Kochanowskiego w Kielcach w wyniku badań prowadzonych przez Zespół w grupach dzieci i młodzieży w wieku 6-16 lat z terenu województwa świętokrzyskiego. Badania i sposób prezentacji wyników mają na celu opis aktualnego stanu rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej dzieci i młodzieży w regionie świętokrzyskim. W pracy wyodrębniono część teoretyczną i empiryczną, w której podane są normy i wskaźniki rozwoju zarówno cech somatycznych, jak i sprawności fizycznej. Oprócz tabel zawierającycn charakterystyki liczbowe poszczególnych cech (średnie arytmetyczne, odchylenia standardowe, współczynniki zmienności, zasięg) w opracowaniu uwzględniono siatki centylowe, które sa graficznym obrazem norm dla poszczególnych cech. Taki zapis daje możliwość szybkiego odczytania i porównania wyników badanego dziecka z wynikami jegc rówieśników w tym samym wieku.
W opracowaniu podane są wyniki pochodzące z pierwszej części analiz. Druga część, która przygotowana jest do druku, dotyczyć będzie zróżnicowania rozwoju badanych dzieci i młodzieży w aspekcie uwarunkowań środowiskowych i społeczno-demograficznych. Forma książki umożliwi stosowanie jej wyników w praktyce. Może być przydatna do oceny wszelkich zaburzeń w rozwoju fizycznym w przypadkach różnych patologii. W celach praktycznych pomiary i testy służyć mogą do badań skaningowych, tzn. w masowych badaniach profilaktycznych lub w pogłębionej diagnozie rozwojowej. W przypadku prowadzenia badania na użytek nauczyciela wychowania fizycznego w celach diagnostycznych, pomiar rozwoju cech somatycznych ogranicza się zazwyczaj do wysokości i masy ciała oraz obwodu klatki piersiowej. Cechy te są najczęściej stosowanym wskaźnikiem pozytywnego stanu zdrowia, są one bowiem efektem kompleksu procesów rozwojowych. Z wyników opracowania mogą korzystać osoby zajmujące się badaniami auksologicznymi, lekarze (głównie pediatrzy), pracownicy szkolnej służby zdrowia, nauczyciele wychowania fizycznego, studenci różnych kierunków studiów pedagogicznych i medycznych, a także rodzice, którzy zechcą dokonać orientacyjnej oceny poziomu rozwoju swojego dziecka względem obowiązujących norm rozwojowych dla innych dzieci z regionu.