Grace Kelly, młoda gwiazda o twarzy grzecznej dziewczynki, lecz duszy namiętnej, fascynuje Amerykę lat pięćdziesiątych XX wieku, by potem podbić serce Rainiera III, księcia Monako. Sztuka stwarzania pozorów i prawdziwie silny charakter pomogą jej udźwignąć diadem Grimaldich, gdyż nie wszystko jest bajką w tej najpiękniejszej roli jej życia - roli księżnej.
UWAGI:
Na książce wyłącznie pseud. aut.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Saga o życiu i śmierci amerykańskiej księżniczki, Grace Kelly...Pasjonujący portret owianej legendą aktorki, późniejszej księżnej Monako pióra jednego z najznakomitszych biografów. Zawiera wiele nieznanych, aczkolwiek szokujących faktów z jej życia w Hollywood, oraz rzekomo szczęśliwego małżeństwa z księciem Rainierem; rzuca nowe światło na okoliczności jej tragicznej śmierci.
UWAGI:
Oryg. : "Grace" 1994. Filmogr. G. Kelly s. 383-384, bibliogr. s. 425-432. - Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Najobszerniejsza, najbardziej wnikliwa opowieść o legendzie amerykańskiego kina. Wyłania się z niej niezwykle barwny, wyrazisty portret młodego człowieka o pełnej sprzeczności, złożonej osobowości. James Dean potrafił być uroczy i uwodzicielski, ale też niemiły i szorstki (sam siebie nazywał wieśniakiem); wrażliwy, podatny na zranienia, nieśmiały, a jednocześnie przebiegły i bezwzględny; cechowały go nonkonformizm i buntowniczość, a zarazem ambiwalencja - tak w sferze seksualnej, jak i w innych aspektach życia. Szukał przyjaciół wśród tych, którzy coś znaczyli i potrafił czerpać od nich tyle, ile tylko mogli mu dać. W jednym z nielicznych wywiadów, jakich udzielił prasie, Dean powiedział: "Jestem bardzo poważnie myślącym, uczuciowym małym diablikiem, okropnym niezdarą (...) i do tego tak spiętym, że nie widzę, jak zachowują się inni ludzie wokół mnie. Wiem, że sam siebie bym nie zdzierżył". Dean chciał być nade wszystko dobry w tym, co robił. "Jestem zainteresowany prawdziwą sztuką, a nie jakimś tam gównem" - stwierdził w rozmowie z dziennikarzem, jak zwykle nie przebierając w słowach. Stewart Stern, autor scenariusza Buntownika bez powodu, powiedział o nim: "Ten dzieciak nie miał doświadczenia. Przyjechał ze wsi do wielkiego miasta, gdzie był manipulowany przez ludzi o światowych manierach, które były mu obce. Z tego, czego mogli go nauczyć, starał się zbudować dla siebie w bardzo krótkim czasie bagaż doświadczeń pozwalający mu żyć w tym świecie - sprostać nie tylko rolom, lecz także życiu. Wyczuwałem w nim straszliwe, rozdzierające poczucie nieprzystawalności i tęsknoty". Tragiczną śmierć aktora obwołano "samobójstwem przez roztargnienie" - niemało było podejrzeń, że na skutek owej "nieprzystawalności" skrywał w sobie pragnienie śmierci. Paradoksalnie to przedwczesne, nagłe odejście spowodowało, że krótkie, choć bardzo intensywne życie Jamesa Deana nabrało mitycznego wymiaru, urastając do rangi wielkiej amerykańskiej zagadki.
UWAGI:
Bibliogr. s. 347-349, filmogr. J. Deana s. 337-343.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Barwny i żywy portret legendarnej ikony Hollywood.
Życie Marleny Dietrich jest jednym z najbardziej bajkowych w historii Hollywood. Rozpoczęła karierę w rodzinnym Berlinie jako modelka, potem aktorka estradowa i filmowa kina niemego, stała się gwiazdą po międzynarodowym sukcesie "Błękitnego Anioła". Następnie przyjechała do Ameryki i została jedną z największych gwiazd Hollywoodu. Grała w odnoszących ogromne sukcesy obrazach: "Maroko", "Szanghaj Ekspres", "Blond Wenus", "Destry znowu w siodle" i wielu innych, które zapewniły jej pozycję międzynarodowej gwiazdy. Dietrich szczerze rozmawiała z Chandler o swoim niekonwencjonalnym prywatnym życiu: chociaż nigdy nie rozwiodła się z mężem, Rudim Sieberem, miała liczne głośne romanse, o których on doskonale wiedział (sam miał wieloletnią kochankę za zgodą żony). W drugiej połowie lat siedemdziesiątych po wypadkach, które odbiły się na jej zdrowiu, Dietrich zaszyła się samotnie w swoim mieszkaniu w Paryżu, komunikując się ze światem zewnętrznym niemal wyłącznie za pomocą telefonu.
Charlotte Chandler wykorzystała rozmowy z osobami, które dobrze znały aktorkę, w szczególności zaś fascynujące, szczere wywiady, jakie w połowie lat 70. przeprowadziła z gwiazdą w jej paryskim mieszkaniu.
UWAGI:
Tyt.oryg.: "Marlene : Marlene Dietrich, a personal biography" 2011. Filmogr. s. 283-304. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Paul Newman (1925-2008) - aktor o legendarnych niebieskich oczach, zdobywca Oscarów, hollywoodzki fenomen. Grając charyzmatycznych buntowników i rozgoryczonych bohaterów, stał się supergwiazdą i tytanem kasowych przebojów.Syn rzutkiego przedsiębiorcy, wychowywał się na zamożnych przedmieściach Cleveland. Chociaż bał się zawieść nadzieje ojca, zrezygnował z rodzinnego biznesu i postanowił próbować sił w aktorstwie. Po trudnych początkach w teatrze i telewizji doczekał się lepszej passy. Charakterystyczną wytrwałość widać we wszystkim, co robił, zarówno na planie zdjęciowym, jak i poza nim. Wypowiadał się bez ogródek i korzystał ze sławy, by zabierać głos w bliskich jego sercu sprawach politycznychW książce Paul Newman. Biografia krytyk filmowy i historyk kultury masowej Shawn Levy prezentuje kulisy fascynującego życia aktora - od beztroskich psikusów na planie, przez trwałe uczucie do Joanne Woodward aż po przeżycia związane ze śmiercią syna, który zmarł po przedawkowaniu leków. To emocjonujący portret nadzwyczajnie utalentowanego człowieka dającego z siebie wszystko, co dostał od życia. A był przy tym jedną z najgłośniejszych gwiazd kina XX wieku.
UWAGI:
Bibliogr.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni