TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >>Jak pomóc się dziecku usamodzielnić, odnaleźć miejsce w grupie przyjaciół, określić wartości i ideały, na których warto się oprzeć? Jak wspierać w okresie zmian związanych z dojrzewaniem, pierwszych relacji uczuciowych, prawdziwej miłości i poznawania sfery seksualnej? Jak reagować w przypadku drobnych lub poważniejszych kłamstw albo przesadnej fascynacji idolem czy. serialem telewizyjnym? Jak wyznaczyć "godzinę policyjną" i uzgodnić zasady korzystania z kieszonkowego? Sprawy małe i duże - ponad sześćdziesiąt typowych sytuacji, zdarzeń i potencjalnych konfliktów, które mówią o trudnościach wzrastania i wychowywania. |
SPIS TREŚCI: Pokaż spis treści >>- Przedmowa
- Rozdział 1. MŁODYUMYSŁ ZAJMUJE SIĘ NOWYMI MYŚLAMI
- Wprowadzenie
- 1. Tajemnice i kłamstwa
- 2. Nie przekraczajcie tego progu
- 3. Prywatne dzienniki
- 4. Nieposłuszeństwo
- 5. „Później", „nie przerywaj"
- 6. Bałagan
- 7. „Wy nic nie rozumiecie!"
- 8. „Dom to nie hotel!"
- 9. Odrabiać lekcje i czuć się samym
- 10. Kiedy poranne wstawanie staje się niemożliwe
- 11. Nieobecności i uwagi szkolne
- 12. „Coś ty z siebie zrobił?!"
- 13. Odkrycie śmiertelności
- 14. Oratorium czy centrum handlowe?
- 15. Małe domowe podkradania
- Rozdział 2. ADOLESCENT SPOTYKA I ODKRYWA ŚWIAT
- Wprowadzenie
- 16. Czy można naruszać tajemnicę korespondencji?
- 17. Śledzić dziecko na wirtualnych drogach: złe wiadomości?
- 18. Wirtualne przyjaźnie i spotkania
- 19. Telefon komórkowy, Internet i inni potencjalni rywale
- 20. Najlepszy przyjaciel: wspólnik i sprzymierzeniec
- 21. Kiedy zaczyna się godzina policyjna? Negocjowanie czasu
- 22. Zarządzanie pieniędzmi: kieszonkowe tygodniowe, miesięczne czy na żądanie?
- 23. Wakacyjne obozy, nauka angielskiego i... inne kłamstwa
- 24. Papierosy, skręty i alkohol
- 25. Grupa: przesadnie albo wcale
- 26. Nauczyciel zawsze ma rację - ale teraz już nie!
- Rozdział 3. PODMIOT CIELESNY I PŁCIOWY
- Wprowadzenie
- 27. Piękno jest subiektywne
- 28. Brzydota jest obiektywna
- 29. Zbyt dziwny, by iść do szkoły
- 30. Kogo postawili przed moim lustrem?
- 31. Podejrzane diety
- 32. Przesadne zafascynowanie siłownią
- 33. Zamknięcia i odloty
- 34. Strefy cielesne i inne niepokoje
- 35. „Mamo, chcę sobie zrobić operację plastyczną!"
- 36. Włosy, makijaż i kosmetyki do woli
- 37. Owłosienie, krosty, cellulit i inne drobne defekty
- 38. Piercing i tatuaże
- 39. Agresywne manipulacje: nacięcia, zadrapania, a czasami oparzenia
- 40. Nieważne, i tak jestem bezpłodna
- 41. „Nigdy nie dam rady, wiem to!"
- 42. Chce mi się spać, jestem zmęczony, czuję się samotny
- 43. Przyjemność i pragnienie: tylko przelotne, nie przesadzajmy!
- 44. Sądzę, że jestem biseksualny
- 45. Pornografia jako materiał dokumentalny
- 46. Wirusy, infekcje, choroby
- Rozdział 4. ADOLESCENT KOCHA I DAJE SIĘ KOCHAĆ
- Wprowadzenie
- 47. Wytłumaczyć chłopcom, co znaczy „przystojny mężczyzna"; wytłumaczyć dziewczętom, co znaczy „piękna kobieta"
- 48. Dziewczęta planują, a chłopcy uciekają
- 49. Potrzeba zauroczenia
- 50. Kursy zalecania się i sztuka uwodzenia
- 51. Co znaczy kochać?
- 52. Niewidoczne dziewczęt
- 53. Chłopcy na wybiegu
- 54. Zakochana para
- 55. Seks i spanie w domu rodziców
- 56. Przedwcześni teściowie, swatowie, bratowe i szwagrowie
- Rozdział 5. PODMIOT OBDARZONY WARTOŚCIAMI I IDEAŁAMI
- Wprowadzenie
- 57. Orędownicy pokoju
- 58. Manifestacje, samorządność i okupacje
- 59. Być „pięknym człowiekiem"
- 60. Wiele możliwości, mało zaangażowania
- 61. W głowie rodzą się nowe myśli: Kto je zasiał?
- 62. Od „bella ciao" do „bella zio"
- 63. Konflikt nic istnieje
- 64. Idole, bożyszcza i inne substytuty
- 65. Przyszłość
- Bibliografia
|