SPIS TREŚCI: Pokaż spis treści >>- Wstęp
- Rozdział I
- Społeczeństwo wiedzy
- Społeczeństwo informacyjne
- Informacja i wiedza
- Społeczeństwo wiedzy
- Technologia w społeczeństwie wiedzy
- Gospodarka w społeczeństwie wiedzy
- Społeczeństwo postkapitalistyczne
- Demokracja a kształtowanie się społeczeństwa wiedzy
- Społeczeństwo wiedzy – szanse i obawy
- Rozdział II
- Edukacja w społeczeństwie wiedzy
- Rola nauki
- Znaczenie edukacji
- Wybrane trendy we współczesnej edukacji
- Technologia informacyjna w systemie edukacji
- Kształcenie ustawiczne
- Kształcenie na odległość
- Samokształcenie
- Edukacja informacyjna
- Rozdział III
- Information literacy
- Alfabetyzacja funkcjonalna i information literacy
- Information literacy – problemy definicyjne i terminologiczne
- Behawioryzm i konstruktywizm a information literacy
- Wybrane koncepcje information literacy
- Koncepcja Christine Doyle
- Relacyjny model information literacy Christine Bruce
- Koncepcja Sheili Webber i Billa Johnstona
- Czym jest information literacy
- Edukacja informacyjna i biblioteki
- Rozdział IV
- Działalność organizacji bibliotekarskich na rzecz kształtowania kompetencji informacyjnych
- International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA, Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń i Instytucji Bibliotekarskich)
- International Association of School Librarianship – (IASL, Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego)
- American Library Association (ALA, Stowarzyszenie Bibliotek Amerykańskich)
- Association of College and Research Libraries (ACRL, Stowarzyszenie Bibliotek Akademickich i Naukowych)
- ACRL Institute for Information Literacy (IIL, Instytut Edukacji Informacyjnej)
- American Association of School Libraries (AASL, Amerykańskie Stowarzyszenie Bibliotekarzy Szkolnych)
- National Forum on Information Literacy(NFIL, Narodowe Forum ds. Edukacji Informacyjnej)
- Bibliotekarskie organizacje w Australii
- Australian and New Zealand Institute for Information Literacy
- ANZIIL, Instytut Alfabetyzacji Informacyjnej Australii i Nowej Zelandii).
- European Network for Information Literacy
- (EnIL, Europejska Sieć ds. Edukacji Informacyjnej)
- Society of College, National and University LibrariesSCONUL, Stowarzyszenie Bibliotek Narodowych i Akademickich)
- Chartered Institute of Library and Information Professionals
- (CILIP, Instytut Profesjonalistów z Zakresu Informacji i Bibliotekarstwa)
- United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization
- (UNESCO Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty,
- •Nauki i Kultury)
- International Alliance for Information Literacy (IAIL)
- Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich (SBP)
- Rozdział V
- Wybrane standardy i modele information literacy
- Information Literacy Standards for Student Learning (1998, USA)
- Standards for the 21st-Century Learner (2007, USA)
- Seven pillars of information literacy (1999 i 2011, Wielka Brytania)
- The Primary School Library Guidelines (2000, Wielka Brytania)
- Standardy ACRL (2000, USA)
- Standardy CAUL i ANZIIL (2001, 2004, Australia i Nowa Zelandia)
- Learning matrix for student learning (2001, 2004, Australia)
- Guidelines on Information Literacy for Lifelong Learning. Final Draft (2006)
- Standardy dotyczące kompetencji informacyjnych w Niemczech
- Standardy informační gramotnosti vysokoškolského studenta (2007, Czechy)
- Standardy dotyczące edukacji informacyjnej w Polsce
- Zakończenie
- Wykorzystana literatura
|