Wstęp W czasach, gdy twierdzenie o tym, że książka umiera, stało się banałem, warto, oprócz poznania wielu spekulacji na temat przyszłego komunikowania się za pomocą pisma, spojrzeć wstecz, by dowiedzieć się dokładniej, czym książka była w przeszłości. Niektórzy dziennikarze i bibliotekarze, podobnie jak entuzjaści kompaktów, uważają, że pojawienie się e-booków oznacza totalną rewolucję. Przewidują, że w najbliższej przyszłości publikowane będą wydawnictwa w całości elektroniczne. Spodziewają się, choć zapowiadane z taką pewnością 20 lat temu wydawnictwa publikacji bezpapierowych się nie pojawiają, że zniknie papier i druk: wszelkie informacje będą udostępniane za pośrednictwem obrazów na ekranie. Być może popularność e-booków rzeczywiście rośnie, być może drukowane książki rzeczywiście znikną (tak jak gliniane tabliczki babilońskie i zwoje papirusów starożytnego Egiptu, które dawno temu przestały być używane). Wszelkimi środkami przekonuje się nas, że przyszłe książki będą wyłącznie elektroniczne; pewne jest jednak to, że przez minione ponad 10 000 lat ludzkość rozwinęła sposoby przechowywania i przekazywania informacji, które głęboko zakorzeniły się w naszej podświadomości. Nasze emocjonalne przywiązanie do papierowych książek zdradza wyraźnie wybór, którego dokonaliśmy. Postanowiliśmy, niechętnie, nie pisać w tej książce o introligatorstwie ani o gazetach czy czasopismach, choć niewątpliwie są ważne. Ponieważ zdecydowaliśmy się na podejście chronologiczne, mogliśmy sobie pozwolić na przedstawienie jednego przykładu na jedno stulecie, musieliśmy więc starannie wybierać książki, które pokażemy. [...] W wyborze książek kierowaliśmy się zasadą, by pokazać największą ich różnorodność, ze wszystkich kontynentów z wyjątkiem Antarktyki. Książki w rozmaitych formach i stylach, także w postaci sznurków (kipu) czy też pisane na kościach, korze lub liściach palmowych, a także słynne tabliczki gliniane, zwoje papirusowe i welinowe lub papierowe, lepiej znane w Europie bądź Ameryce Północnej. Próbowaliśmy wybrać książki charakterystyczne dla poszczególnego rodzaju, choć niekoniecznie te najbardziej oczywiste. [...] W czasach, gdy publikuje się więcej "prawdziwych" niż innych książek i coraz łatwiej wydawać je samemu, czy można mówić o zbliżającym się końcu książki drukowanej? Nasza odpowiedź brzmi: nie! Pewne jest, że powstaną nowsze wynalazki, czasami bardzo różniące się (i lepsze) od e-booków. Ale nawet w XXI wieku, jak dowodzą nasze prezentacje, niektórzy ludzie tworzą nowe formy pisanych lub drukowanych książek, stosując metody, które wyglądają na celowe nawiązania do przeszłości, i całkowicie ignorują cyfryzację. Tradycyjne książki będą wciąż wydawane, jeszcze przez długie lata. Roderick Cave i Sara Ayad
Nastoletnia Cornelia znika podczas wycieczki klasowej w małej miejscowości w argentyńskiej Patagonii. Pozostaje po niej tylko leżący na śniegu łańcuszek... Mroczny, pełny zwrotów akcji thriller kryminalny opowiadający o mierzeniu się z przeszłością uporczywie powracającej postaci dziewczyny, której zaginięcia policja nie rozwiązała od dziesięciu lat. Teraz jedna z jej szkolnych przyjaciółek, policjantka, wznawia śledztwo pod wpływem nacisków matki Cornelii, która właśnie dowiedziała się, że przez cały ten czas w lokalnej gazecie nieznana osoba co roku publikowała nekrolog jej córki. Powrót do bolesnych wspomnień zmusi bohaterów do rozliczenia się z własną przeszłością, na co nie wszyscy okazują się gotowi... Bezlitosna, surowa diagnoza argentyńskiego społeczeństwa i głęboko zakorzenionej przemocy wobec kobiet.
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Florencia Etcheves ; przekład Katarzyna Lebiedzińska.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Znana z dziennikarskiego doświadczenia Etcheves odmalowuje w Modlitwie niewiernej przekonujący obraz wyścigu po władzę i pieniądze, korupcji i bezwzględności. Jak zwykle w swoich powieściach akcentuje też pozycję kobiet i ich systemową dyskryminację. Tym razem jednak z niespotykanym wyczuciem opowiada historię dziedziczonej traumy, pokazując, jak działania i decyzje rodziców rzucają długi cień na życia ich dzieci.
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Florencia Etcheves ; przekład Katarzyna Lebiedzińska.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
W lekkim tonie! Ech... Nie lubię słuchać o tym, że z kulturą mam kłopoty! Gdy ktoś gdera, sarka, truje, to na plecach ciarki czuję, kiedy nudzi, ględzi, zrzędzi, mam ochotę w dal popędzić! Ale czasem, przyznam szczerze - w szkole, w domu, na spacerze - widzę, że mi czegoś brak... Nie znam zasad! Cóż... To fakt! Może słuchałbym (od biedy), gdyby ktoś zechciał kiedyś opowiedzieć o bon tonie, ale wreszcie - w lekkim tonie!
Barwne opowieści o najsłynniejszych i najbogatszych, których dziś nazwalibyśmy. celebrytami.
Książka o arystokratach ze szczególnym zamiłowaniem do dzieł sztuki, kolekcjonowania malarstwa, rzeźby i biżuterii, co traktowali nie tylko jako lokatę kapitału, ale przede wszystkim jako dowód ich społecznego statusu. Lekkomyślność, z jaką kolekcje budowano, a potem parcelowano, każe nam doceniać fakt, że wiele ich elementów nadal możemy podziwiać w muzeach.
A to wszystko podane lekkim językiem, z pełnymi humoru, ale i historycznej dokładności komentarzami autora. W książce znaleźć można mnóstwo barwnych cytatów z autentycznej korespondencji, dokumentów sądowych i prasy z epoki - przytaczamy je w oryginalnym brzmieniu, nieraz z fantazyjną pisownią i interpunkcją, żeby oddać niezwykłą językową inwencję i niekonwencjonalne usposobienie naszych bohaterów.
Wydawnictwo ARKADY rozpoczyna tym tomem serię opowieści Marka Gaworskiego o słynnych rodach arystokratycznych: Potockich, Czartoryskich, Poniatowskich, Zamoyskich i Lubomirskich. Ponadto przewijają się w niej też król August II Mocny i Anna Orzelska, dziesiątki dam, matron i kurtyzan, a poniekąd również Napoleon Bonaparte, Alfons Mucha i jego Brunetka.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 346-[348]. Oznaczenia odpowiedzialności: Marek Gaworski.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 050242 od dnia 2024-04-30 Wypożyczona, do dnia 2024-06-14
Autorka - wspaniała dziennikarka, krytyczka sztuki, satyryczka, reżyserka, niespokojny duch życia teatralnego i towarzyskiego - wspomina największych artystów polskiego teatru, filmu i estrady, pisarzy, artystów plastyków. Ludzi, których poznała, z którymi współpracowała i o których pisywała latami w prasie, a potem odwiedzała w Domu Artystów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie. Ta książka to setki anegdot, zabawnych historyjek podanych z życzliwością i uśmiechem o tych, którzy zaszczycili autorkę zaufaniem i przyjaźnią.
W Notesie Krystyny Gucewicz znaleźli się m.in.: Stan Borys, Jerzy Bralczyk, Krystyna Czubówna, Piotr Fronczewski, Irena Santor, Karol Strasburger, Stanisław Tym oraz niezapomniani: Hanka Bielicka, Stefania Grodzieńska, Gustaw Holoubek, Jan Himilsbach, Agnieszka Osiecka, Danuta Szaflarska, Violetta Villas, Zbigniew Zapasiewicz.
UWAGI:
Ilustracje na wyklejkach. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Miłek ma dzisiaj urodziny, już od samego rana dzieją się niezwykłe rzeczy. Ale to dopiero początek. Na Miłka czekają jeszcze inne niespodzianki. Wspólnie z Miłoszem i przyjaciółmi Miłek przeżywa wspaniały dzień. Tak wspaniały, że najchętniej codziennie świętowałby urodziny.Ale czy to na pewno dobry pomysł?
UWAGI:
Tłumaczenie z niemieckiego. Oznaczenia odpowiedzialności: Nele Moost, Michael Schober ; [tłumaczenie Piotr Legut].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni