Punkt widzenia, jakiego jeszcze nie było w polskiej literaturze. Opowieść odkrywająca nieznane światy polityki, duchowości i rodzinnej codzienności. Paradoksy, komiczne sytuacje, łączenie wysokiej kultury z bieżączką. Wygląda na to, że nasza rzeczywistość wyrzuca w kosmos.
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Manuela Gretkowska.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Powieściopisarka, nowelistka, redaktorka. Żona Jerzego, partnerka Marii, matka Tuli. Do swojej twórczości zawsze odnosiła się jednak krytycznie, ale pisać nie przestawała: był to jej jedyny wybór i cel. Wyjątkowość talentu Anny Kowalskiej widać w prowadzonej od 1940 roku niemającej podobnego przykładu w historii literatury polskiej korespondencji z Marią Dąbrowską.
Sylwia Chwedorczuk wydobywa z mroku niesłusznie zapomnianą autorkę przejmującej "Szczeliny", autorytet dla Andrzejewskiego, Broniewskiego, Iwaszkiewicza, Słonimskiego czy Hartwig.
"Kowalska. Ta od Dąbrowskiej" to opowieść o życiu literackim Lwowa, i o czasach wojny. O powstaniu warszawskim, które Kowalscy przeżyli w stolicy. O odradzającym się po wojnie Wrocławiu. Ale przede wszystkim to opowieść o relacjach, które nawiązywała Anna.
O złożoności związku z mężem i dramatyzmie uczuć do Dąbrowskiej. To historia dwóch kobiet, burzliwego, głębokiego i długoletniego związku, z którym nie wiadomo było, co uczynić - od samego początku.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 351-359. Oznaczenia odpowiedzialności: Sylwia Chwedorczuk.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Szkoda, że nie mogę mamie opowiedzieć, co też widzimy: Mamula, co tu się dzieje na tej twojej Targowej! Euroaptekę byś miała pod domem, gdybyś trochę jeszcze pożyła. Jest brama, jest pierwsze podwórko. Płot? Dlaczego płot? Żadnego płotu nigdy nie było. Idźmy dookoła. Tędy nie wejdziemy. O, przejście jest. To ma być drugie podwórko? A oficyna gdzie? Panie Wojtku, mojego domu nie ma? Zburzyli albo rozpadł się. I skąd drzewa się wzięły? W Otwocku drzewa, na podwórku drzewa. Poszukajmy śladów. Będę panu powietrze pokazywać? Niech będzie powietrze. Po prawej czapki były. Mama kupiła mi uniwersytecką, kiedy dostałam się na studia. Białą z amarantowym otokiem. Amarant to był, nie czerwień. Za czapkami były flaki. Nie, nie flaki, raczej pyzy. Całe podwórko żyło z bazaru Różyckiego. Nocami się gotowało, nad ranem szło się z ciężkimi torbami z garnkami pełnymi flaków i pyzów. Pyz. Pyz? Pyzów! Pyszne były ze skwarkami i z cebulką. O matko, jakbym teraz zjadła. [fragment tekstu]
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Aldona nie poddaje się swojemu wiekowi. Mimo siedemdziesięciu lat na karku jest ruchliwa i chętnie udziela się we wszelkiego typu rozmowach. Gorzej radzi sobie z napadami gniewu - wystarczą małe niedogodności, jak głośni sąsiedzi, brud na klatce schodowej czy odgłosy z podwórza, aby wyprowadzić ją z równowagi. Idąc za radą terapeuty, usiłuje przejmować kontrolę nad swoimi emocjami niestety nie zawsze się jej to udaje.
Paweł to pisarz, który stracił wiarę w siebie. Prócz jednego bestsellera stworzył tylko masę miernych powieści - na domiar złego wydaje mu się, że nic w życiu nie osiągnął. Jedyne, czemu poświęca czas, to oglądanie świata zza okna swojego mieszkanka na osiedlu Przymorze, a ukojenie daje mu tylko opieka nad roślinami.
Kaja niedawno kupiła swoje wymarzone mieszkanie, musi jednak spłacić wiszący nad nią kredyt. Ma plan, dzięki któremu będzie mogła w niedługim czasie zarobić naprawdę sporą sumkę. Zauważyła, że jej nowym sąsiadem jest pisarz o ogromnym talencie - przy osobie, która zna się na rzeczy, może stać wielką gwiazdą. Widząc w tym szansę dla siebie, Kaja postanawia zostać jego asystentką.
Czy mimo przeciwności losu, bohaterom uda się odnaleźć to, czego naprawdę pragną?
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Anna Szczęsna.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 012219 od dnia 2024-09-26 Wypożyczona, do dnia 2024-10-28
Legenda staje się prawdą. Największe wydarzenie literackie XXI wiekuLegendy i plotki o tym tekście krążyły od wielu lat, ale dostęp do manuskryptu miało niewielu. Teraz Kronos, prywatny dziennik Witolda Gombrowicza, w końcu trafia do szerszej publiczności! Zapiski, sporządzane przez Gombrowicza w ciągu kilkudziesięciu lat, mają charakter bardzo prywatny, nierzadko intymny. Pisarz próbuje w nich zrekonstruować czas miniony i przyjrzeć się własnemu życiu jako chronologicznej serii zdarzeń. Powstało w ten sposób szczególne kalendarium, ukazujące całe życie artysty w jego złożoności.Czy Kronos jest ostatnim przesłaniem? Ostatnią prowokacją genialnego pisarza? A może dowodem nazwycięstwo z Formą? Lektura Kronosu z pewnością wpłynie na interpretację tak znanych utworów Witolda Gombrowicza jak Trans-Atlantyk, Pornografia, czy w końcu Dziennik, którego Kronos jest swoistym uzupełnieniem, a pod wieloma względami także całkowitym przeciwieństwem.To dzieło wstrząsające, które wywoła niejedną burzę i zażartą dyskusję.
UWAGI:
Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dziewięć esejów, tworzących najnowszą książkę Herty Müller, układa się coś w prywatną i polityczną autobiografię pisarki: dzieciństwo w bandyckiej wsi, matka cierpiąca głód na zesłaniu na Ukrainie, ojciec, który zapija swoją esesmańską przeszłość, samobójstwa przyjaciół i popełnione na nich morderstwa oraz emigracyjne życie autorki w Niemczech. "Król kłania się i zabija" to także refleksja nad istotą języka: żyjąc w państwie dyktatury, Müller doświadczyła języka jako narzędzia represji, ale również jako narzędzia oporu wobec totalitarnej władzy."Porażająca siła tych esejów kryje się w tajemnicy pięknego języka. Każde ze słów jest poważne, to znaczy waży więcej niż cała książka".Michael Naumann, "Die Zeit""Niezwykłym darem jest to, że Müller prowadzi czytelników po fantastycznych, często przerażających ścieżkach: jak rzadko kto potrafi rozkoszować się językiem, tworzyć go i jednocześnie mądrze nad nim rozmyślać".Simone Dattenberger, "Münchner Merkur""Język Herty Müller wyciosany jest z innego materiału niż ten, jakim przemawia duża część współczesnej literatury niemieckiej, przypominający rozpieszczoną roślinkę pokojową".Andrea Köhler, "Neue Züricher Zeitung" Herta Muller została laureatką Literackiej Nagroda Nobla 2009.
UWAGI:
Tyt. oryg.: "Der König verneigt sich und tötet" 2003.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Mroczna i porywająca powieść, która staje się przerażającą rzeczywistością.
Victoria Page i Thomas Wilde to światowej sławy pisarze, którzy są małżeństwem. Gdy Thomas oznajmia żonie, że zamierza wydać swój pierwszy kryminał, kobieta wspiera go całym sercem. Mimo to ogarnia ją nieuzasadniony niepokój. Księżycowy zabójca szybko zdobywa miano bestsellera. Jednak Victoria zauważa dziwne zmiany w zachowaniu partnera. Co więcej, kobietę zaczynają nękać koszmary, w których doświadcza śmierci z rąk własnego męża. Niedługo po premierze powieści w Nowym Jorku zaczyna grasować morderca, który odwzorowuje zabójstwa wykreowane przez Thomasa. Victoria nabiera podejrzeń, że człowiek z którym dzieli życie, jest bardzo niebezpieczny. Czy instynkt ocali ją przed Księżycowym Zabójcą?
UWAGI:
Na okładce pseudonim autorki, nazwa: Karina Łupińska. Na okładce: Każde marzenie może stać się koszmarem. Każdy człowiek może stać się potworem. Oznaczenia [>>] odpowiedzialności: K.C. Hiddenstorm.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 026356 od dnia 2024-09-26 Wypożyczona, do dnia 2024-10-28