Za życia Hitlerowi nikt nie odważył się zarzucić kłamstwa czy nawet mijania się z prawdą. Po wojnie "führera" wolno już było obciążyć wszystkim. Michael Hesemann postanowił sprawdzić, jak było naprawdę - jeśli Hitler rzeczywiście okłamywał Niemców, to dlaczego tak chętnie to akceptowali. Hesemann nie sili się na analizy wsparte naukowymi autorytetami, nie kładzie też Hitlera na kozetkę. Niczym w pokerze, każe mu wyłożyć karty na stół - karty z archiwów, historii chorób, zapisków dawnych znajomych, kontraktów, umów, raportów. Uważnie czyta dokumenty i teksty autorstwa Wodza - jest ich wiele, Hitler uwielbiał pisać i dyktować - i skwapliwie wyłapuje przeinaczenia, świadome pomyłki, zwyczajne kłamstwa. Gdyby nie chodziło o postać złowieszczą, byłby to temat do żartów. Hesemann punkt po punkcie obala mit narodowego bohatera, nieustraszonego wodza i wizjonerskiego stratega. Hitler był kłamcą i tchórzem, ale miał talent oratorski. Pozbawiony skrupułów, przekręcał fakty historyczne i wymyślał fantastyczne scenariusze, by znaleźć usprawiedliwienie dla prześladowania przeciwników politycznych, aneksji terytoriów i zagłady Żydów. Autor daje nam przerażające świadectwo kariery, która doprowadziła do ludobójstwa i wojny.
UWAGI:
Bibliogr. s. 251-253. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Kobiety Hitlera. Jedna odebrała sobie życie, druga po nieudanej próbie samobójczej do śmierci pozostała w szpitalu. Inna wiele lat po wojnie z rozrzewnieniem wspominała, jak ziściła się jej miłość w ramionach ukochanego Führera. Na jedne wywarł wpływ niszczycielski, na innych robił magnetyczne wrażenie. Władza ma moc powszechnego uwodzenia; dla wielu kobiet przebywanie z Hitlerem było "jak siedzenie w pobliżu słońca". Na liście zauroczonych były tancerki, śpiewaczki, gwiazdy filmowe - także Pola Negri. Była utalentowana reżyserka filmowa i nazistowska propagandzistka Leni Riefenstahl i Angielka Winifred Wagner.
UWAGI:
Bibliogr. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Kobiety Hitlera. Jedna odebrała sobie życie, druga po nieudanej próbie samobójczej do śmierci pozostała w szpitalu. Inna wiele lat po wojnie z rozrzewnieniem wspominała, jak ziściła się jej miłość w ramionach ukochanego Führera. Na jedne wywarł wpływ niszczycielski, na innych robił magnetyczne wrażenie. Władza ma moc powszechnego uwodzenia; dla wielu kobiet przebywanie z Hitlerem było "jak siedzenie w pobliżu słońca". Na liście zauroczonych były tancerki, śpiewaczki, gwiazdy filmowe - także Pola Negri. Była utalentowana reżyserka filmowa i nazistowska propagandzistka Leni Riefenstahl i Angielka Winifred Wagner.
UWAGI:
Bibliogr. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Kobiety Hitlera. Jedna odebrała sobie życie, druga po nieudanej próbie samobójczej do śmierci pozostała w szpitalu. Inna wiele lat po wojnie z rozrzewnieniem wspominała, jak ziściła się jej miłość w ramionach ukochanego Führera. Na jedne wywarł wpływ niszczycielski, na innych robił magnetyczne wrażenie. Władza ma moc powszechnego uwodzenia; dla wielu kobiet przebywanie z Hitlerem było "jak siedzenie w pobliżu słońca". Na liście zauroczonych były tancerki, śpiewaczki, gwiazdy filmowe - także Pola Negri. Była utalentowana reżyserka filmowa i nazistowska propagandzistka Leni Riefenstahl i Angielka Winifred Wagner.
UWAGI:
Bibliogr. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dlaczego te kobiety podążały za Hitlerem? Dlaczego uległy fascynacji lub pozwoliły sobą manipulować? I dlaczego jedna z nich potrafiła nie ulec szaleństwu?
Sześć różnych dróg życiowych, między współdziałaniem, dostosowaniem się a oporem: od Ewy Braun, której największe marzenie, by wyjść za Hitlera, spełniło się dopiero w obliczu śmierci, przez wasalkę Magdę Goebbels, muzę Winifredę Wagner, która także po 1945 roku nie chciała dostrzec prawdziwej natury swego idola, mistrzynię propagandy Leni Riefenstahl, która jako stulatka podsumowuje swoje ruchliwe życie pełne wielkich błędów i osiągnięć, aż po śpiewaczkę Zarah Leander, która przez całe życie spotykała się z zarzutem, że była oportunistką i odnosiła korzyści, pomagając tworzyć "bombowy nastrój". I wreszcie Marlena Dietrich, przeciwniczka. Czy wolno wymieniać ją jednym tchem z "kobietami Hitlera"? Tak, gdyż jej droga życiowa jest symbolem kobiet, które potrafiły uwolnić się od magicznego wpływu Hitlera, a nawet go zwalczać.
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Guido Knopp ; współpraca Alexander Berkel, Stefan Brauburger, Christian Deick, Friederike Dreykluft, Peter Hartl, Ricarda [>>] Schlosshan ; dokumentacja Alexander Berkel, Christine Kisler, Mario Sporn ; z niemieckiego przełożył Ryszard Wojnakowski.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni