W niniejszej publikacji przyjęto założenie, że podobnie jak Dziennik Polski w latach 1940-1943 - Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza w latach 1944 - 1989 był ważną emigracyjną panoramą scalającą Polaków rozrzuconych po świecie, pełniącą niebagatelną funkcję integrującą, informacyjną, kulturotwórczą, polityczną i społeczną. Autorka skupiła swoją uwagę głównie na problemach literacko-kulturalnych, pozostawiając historykom penetrację i dokonanie analizy treści przemówień polityków, wojskowych i działaczy rządowych. Interesujący autorkę aspekt pojęcia kultury dotyczy sposobu życia, standardów zachowania, etosu Polaków - uchodźców wojennych, głównie w obszarze literatury i kultury na uchodźstwie, nauki, sztuki (teatr, muzyka, plastyka, film) w czasie II wojny światowej i po jej zakończeniu, przede wszystkim w Wielkiej Brytanii. Warte zainteresowania są również odniesienia wzorców propagowanych przez redakcję DPiDŻ w latach 1944 - 1989 na łamach pisma wobec przemian zachodzących podczas II wojny światowej i po jej zakończeniu, w sferze duchowej i materialnej ludzkości. W pracy podjęto również próbę ukazania tętna życia kulturalnego uchodźstwa polskiego, a w szczególności: jak prezentowało się życie literackie, literatura i kultura artystyczna na łamach DPiDŻ. Równie istotnym zagadnieniem jest próba odpowiedzi na pytanie, jaką funkcję pełniła gazeta wśród swoich czytelników.
UWAGI:
Bibliogr. s. 437-447. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Opowieść o twórcy i wieloletnim redaktorze naczelnym "Przekroju", jednym w PRL bezpartyjnym naczelnym tygodnika wydawanego przez partyjny koncern RSW "Prasa". Marian Eile był niepraktykującym prawnikiem, artystą malarzem, miłośnikiem jazzu i motoryzacji, bezkompromisowym pedantem w pracy i abnegatem w codziennym życiu. W komunistycznej Polsce próbował zachować normalność , płacąc za to gorzką cenę kompromisu z narzuconą władzą. Agnieszka Osiecka napisała o nim "legendarny twórca «Przekroju» (właściwie cudotwórca.) (.) starał się, żeby jakoś przetrwać stalinizm, nie ubłociwszy kaloszy i nie przestając jeść ryby dwoma widelcami". "Eile stworzył coś, co nie mogło istnieć. W tamtych czasach nie było miejsca na «Przekrój». A jednak «Przekrój istniał». I trwał" - dodał Stefan Bratkowski.
UWAGI:
Bibliografia, netografia na stronach 389-397. Indeks. Oznaczenia odpowiedzialności: Mariusz Urbanek.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Głównym celem publikacji jest poznanie wartości przekazywanych przez współczesną polską prasę młodzieżową oraz telewizję publiczną i komercyjną, określenie tendencji zmian w mediach pod względem propagowanych przez nie stylów życia oraz relacji pomiędzy światem przedstawionym a rzeczywistością społeczno-kulturową. Dodatkowym celem jest zbadanie związków pomiędzy cechami poszczególnych kategorii czasopism, takimi jak: dostępność, wielkość nakładu, zrozumiałość tekstów, przekazywane wartości, poznanie funkcji, jakie pełni telewizja w wychowaniu dziecka w rodzinie, oraz ustalenie potencjalnych zagrożeń. Ważnym zagadnieniem z punktu widzenia pedagogicznego jest poznanie problemów dotyczących miejsca i roli telewizji w wychowaniu dziecka we współczesnej rodzinie polskiej. Dotychczas w Polsce przeprowadzono niewiele badań oddziaływania telewizji na dziecko w kontekście rodzinnych, domowych warunków jej odbioru.Książka wypełnia lukę wiedzy na temat miejsca i roli mediów drukowanych oraz elektronicznych w życiu współczesnego człowieka. Publikacja może być pomocna w opracowaniu praktycznych wskazówek dotyczących edukacji medialnej oraz propozycji nowych problemów badawczych obejmujących recepcję czasopism i telewizji przez młodych odbiorców.
Głównym celem publikacji jest poznanie wartości przekazywanych przez współczesną polską prasę młodzieżową oraz telewizję publiczną i komercyjną, określenie tendencji zmian w mediach pod względem propagowanych przez nie stylów życia oraz relacji pomiędzy światem przedstawionym a rzeczywistością społeczno-kulturową. Dodatkowym celem jest zbadanie związków pomiędzy cechami poszczególnych kategorii czasopism, takimi jak: dostępność, wielkość nakładu, zrozumiałość tekstów, przekazywane wartości, poznanie funkcji, jakie pełni telewizja w wychowaniu dziecka w rodzinie, oraz ustalenie potencjalnych zagrożeń. Ważnym zagadnieniem z punktu widzenia pedagogicznego jest poznanie problemów dotyczących miejsca i roli telewizji w wychowaniu dziecka we współczesnej rodzinie polskiej. Dotychczas w Polsce przeprowadzono niewiele badań oddziaływania telewizji na dziecko w kontekście rodzinnych, domowych warunków jej odbioru.Książka wypełnia lukę wiedzy na temat miejsca i roli mediów drukowanych oraz elektronicznych w życiu współczesnego człowieka. Publikacja może być pomocna w opracowaniu praktycznych wskazówek dotyczących edukacji medialnej oraz propozycji nowych problemów badawczych obejmujących recepcję czasopism i telewizji przez młodych odbiorców.
Głównym celem publikacji jest poznanie wartości przekazywanych przez współczesną polską prasę młodzieżową oraz telewizję publiczną i komercyjną, określenie tendencji zmian w mediach pod względem propagowanych przez nie stylów życia oraz relacji pomiędzy światem przedstawionym a rzeczywistością społeczno-kulturową. Dodatkowym celem jest zbadanie związków pomiędzy cechami poszczególnych kategorii czasopism, takimi jak: dostępność, wielkość nakładu, zrozumiałość tekstów, przekazywane wartości, poznanie funkcji, jakie pełni telewizja w wychowaniu dziecka w rodzinie, oraz ustalenie potencjalnych zagrożeń. Ważnym zagadnieniem z punktu widzenia pedagogicznego jest poznanie problemów dotyczących miejsca i roli telewizji w wychowaniu dziecka we współczesnej rodzinie polskiej. Dotychczas w Polsce przeprowadzono niewiele badań oddziaływania telewizji na dziecko w kontekście rodzinnych, domowych warunków jej odbioru.Książka wypełnia lukę wiedzy na temat miejsca i roli mediów drukowanych oraz elektronicznych w życiu współczesnego człowieka. Publikacja może być pomocna w opracowaniu praktycznych wskazówek dotyczących edukacji medialnej oraz propozycji nowych problemów badawczych obejmujących recepcję czasopism i telewizji przez młodych odbiorców.
Równol. nazwa inst. sprawczej: The Kochanowski the Higher Pedagogical School. Od t. 2 (2001) częste zmiany red. Od t. 2 (2001) wyd.: Wydaw. AŚ. Od t. [>>] 6 brak inst. sprawczej. Od t. 6 brak wyróżnionego red. Streszcz ang., niem., spis treści niem., pol.