To historia człowieka, któremu zawsze się udawało, aż udało się za bardzo. Pokazuje pierwszego polskiego celebrytę, chociaż on sam o sobie nigdy by tak nie powiedział. Został Hansem Klossem wbrew sobie i na zawsze, ale ku swojemu zadowoleniu. Bo czy w aktorstwie nie liczy się przede wszystkim uznanie publiczności? Cena była ogromna - osamotnienie w tłumie, dramatyczne przeżycia osobiste w czasach największej popularności. I niechęć środowiska aktorskiego, która wybuchła nagle. Podobnie jak jego największa życiowa miłość, która jak dobry duch unosi się nad tą historią. Ambasador polskiej kultury za granicą, całowany po rękach, nadal czynny aktor... Ze wszystkich przygód wyszedł zwycięsko, jak większość postaci, które zagrał. A że niechętnie opowiada o sobie? Tym bardziej warto sięgnąć po tę książkę.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Wiecznie głodna uczuć i cudzych spojrzeń. Bezkompromisowa i prowokująca. Jej głęboki dekolt, długie rzęsy i namiętny głos bywały tematami wagi państwowej i zagrożeniem dlapublicznej moralności przez kilka dekad.
Kokietowała, udawała, nieustannnie przesuwała granice. Ale jaka była naprawdę - za wizerunkiem gwiazdy Kabaretu Starszych Panów i filmowej kusicielki zapamiętanej zesłynnych scen w ZIEMI OBIECANEJ czy LAKARSTWIE NA MIŁOŚĆ?
Choć trudno w to uwierzyć (a może właśnie nie!), książki o Kalinie pisali dotąd wyłącznie mężczyźni. Dopiero dziś, po trzydziestu latach pośmierci artystki, historia życia jednej z najbardziej kontrowersyjnych polskich aktorek XX wieku doczekała się opowieści stworzonej przez kobietę.
Ula Ryciak w literackiej, zmysłowej biografii przywraca Kalinie głos. Pokazuje, jak ciało zamienia kobietę w zbiór fantazmatów.W marzenie senne. Ucieleśnienie męskich fantazji.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 382-394. Indeks. Oznaczenia odpowiedzialności: Ula Ryciak.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Z miłości porzuciła rolę, która trafia się aktorce raz na sto lat. O mały włos - aż trzykrotnie - nie straciła życia. Zwymyślała komisję egzaminacyjną krakowskiej szkoły teatralnej, uwiodła swą grą rosyjskiego dramaturga i jako pierwsza polska aktorka pokazała na dużym ekranie biust. A wszystko to - jak sama mówi - zaczęło się w dniu, w którym biegnąc przez krakowski rynek, "przeskoczyła Sukiennice". Dziś odżegnuje się od wizerunku ciepłej mamuśki, który przez lata wykreowały media. Przyznaje, że marzenia zaczęła spełniać dopiero po sześćdziesiątce. Nie boi się opowiedzieć o swoich życiowych zmaganiach.
Znana z powściągliwości, po raz pierwszy szczerze mówi o swoim prywatnym życiu, walce z chorobą, teatrze, pasjach, miłości i drodze do kariery. Anna Seniuk - aktorka w błyskotliwej i odważnej rozmowie z córką, Magdaleną Małecką-Wippich.
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: czyli Anna Seniuk w rozmowie z córką Magdaleną Małecką-Wippich.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Fasolki", "Tik-Tak", "Teleranek", "Mała Syrenka", "Taniec z Gwiazdami", "Jak oni śpiewają", "Na Wspólnej", "Agent. Gwiazdy", a na dokładkę kilkudniowe maratony rowerowe i błyskotliwa kariera radcy prawnego... Wspólny mianownik dla tych wszystkich przedsięwzięć brzmi - Joanna Jabłczyńska. Historia zwykłej dziewczyny, która dzięki nadzwyczajnej przebojowości, sprytowi i urokowi osobistemu, nie wie, co to nuda i przekonuje, że jak się chce, wszystko jest możliwe.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dlaczego Wojciech Malajkat, aktor wszechstronny, dramatyczny i komediowy, filmowy i teatralny objął dyrekcję Teatru Syrena niemal wkrótce po tym, jak nad tym teatrem ciążyło jeszcze odium złej gry i złego repertuaru? A miał wcześniej w swoim życiorysie współtworzenie Teatru Studio z legendą polskiej sceny, Jerzym Grzegorzewskim. Jak Teatr Syrena pod dyrekcją Wojciecha Malajkata zdołał wypłynąć na szerokie wody; odrzucając rewie i farsy, zajął się kultowymi utworami, jak "Skazani na Shawshank", "Czarodziejska góra" czy "Frankenstein"? Jaki sposób postępowania - i tego w życiu prywatnym i tego w zawodowym - może sprawiać, że pozornie przegrane sprawy mogą zmienić się w sukces? O tym, ale i o dzieciństwie, młodości w Filmówce, o przyrodzie mazurskiej i innych rzeczach rozmawiałam z Wojciechem Malajkatem przez kilka lat, kiedy walczył o swój gust w teatrze i w innych dziedzinach życia, jako profesor szkoły filmowej, ojciec, słynny z dystansu aktor, reżyser i obywatel. [K. Suchcicka]
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Film Obywatel budził emocje jeszcze przed premierą. Jego twórca Jerzy Stuhr po przejściu ciężkiej choroby miał dość powodów, by na nowo spojrzeć na swoje życie i na Polskę. Również grający w filmie ojca Maciek nie mógł w ostatnich latach narzekać na brak trudnych doświadczeń. Obaj przekraczają tą książką ramy gorzkiej komedii. Paradoksalnie, nie czytali swoich wypowiedzi przed publikacją. Teraz po raz pierwszy zobaczą, jak widzą to, co za nimi i to, co przed nimi. W Polsce, we własnej rodzinie.
Jerzy: Obce mi są odczucia euforii, ale także czarna rozpacz. Nazwałbym mój stan łagodną rezygnacją. Staram się być obywatelem mojego kraju. To wszystko.
Maciej: Wciąż myślę, że występowanie i granie z członkami rodziny to swego rodzaju kuriozum.
Ewa Winnicka w dwóch niezależnych od siebie rozmowach pyta obywateli Stuhrów także o Polskę starszych i młodszych pokoleń, o Kościół, Solidarność i narodowe mity oraz o sympatię tłumów - i sympatię mediów.
Książka towarzyszy premierze filmu Obywatel w reżyserii Jerzego Stuhra i zawiera jego autorski scenariusz wzbogacony o anegdoty z planu. Ten poruszający portret współczesnej Polski jest niewątpliwie jednym z najważniejszych filmów w historii naszej kinematografii.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni