Gombrowicz. Ja, geniusz to podróż pełna zagadek i znaków zapytania. Zaczyna się na długo przed 1904 rokiem i kończy śmiercią pisarza. To nie tylko podróż, w czasie której z nieopierzonego ziemiańskiego syna wyrośnie pewny swej indywidualności twórca, kreujący zupełnie nowy język filozof i w końcu zmęczony sławą człowiek, to również wędrówka przez kompleksy polskiej - i nie tylko - literatury, historii, tradycji i obyczajowości.
Tom pierwszy wprowadza w zawiłości życia rodzinnego i ziemiańskiego na tle historii rodów Gombrowiczów i Kotkowskich. Mały Itek, "dziwak", niemieszczący się w wielkopańskim comme il fault, przeobraża się w pisarza Witolda, który własne klęski i lęki przekuwa konsekwentnie w swój oręż. Wydanie Pamiętnika z okresu dojrzewania otwiera mu drzwi do warszawskiego środowiska literackiego, poznaje Schulza, Witkacego i zaczyna "prowadzić swoje gry" przy stoliku nad małą czarną. Fascynuje i odpycha, usilnie walcząc o "narzucenie" siebie. W 1938 roku wydaje Ferdydurke, ale sukces pierwszej powieści przytłumia zbliżająca się wojna. Podróż do Argentyny uchroni Witolda przed wojennym losem, który przypadnie jego bliskim, a równocześnie pozwoli się ostatecznie wyzwolić, doszlifować warsztat literacki i oddać homoerotycznym przygodom w labiryncie Buenos Aires. Gdy w 1945 roku kończy się wojna, Witold nie zamierza wracać do Polski i rozpoczyna los pisarza na emigracji.
Mieszkanie przy ulicy Venezuela 615 i kawiarnia Rex stają się sceną kolejnego aktu w życiu Witolda Gombrowicza. Pisarz, który decyduje się zostać w Ameryce Południowej, zaczyna batalię o tłumaczenie Ferdydurke. Choć kończy się ona klęską, wprowadza w jego życie jedną z najważniejszych dla niego osób, młodego Alejandra Rússovicha. Ponieważ brak środków do życia staje się coraz bardziej dotkliwy, czterdziestoparoletni Witold musi podjąć pierwszą etatową pracę - urzędnika w banku. Przełomem w życiu pisarza okaże się nawiązanie współpracy z paryską "Kulturą", która opublikuje kolejne części Dziennika i Trans-Atlantyku.
Gombrowicz znów zaczyna być czytany, lecz dopiero tłumaczenie jego dzieł we Francji oraz wywalczone przez Kota Jeleńskiego stypendium w Niemczech w 1963 roku pozwolą na powrót do Europy na pokładzie Frederico C. Mijają lata, zanim osiąga stabilizację i staje się starszym panem z Vence, który czeka na Nobla u boku młodej towarzyszki życia Rity Labrosse. Umiera w 1969 roku nękany przez astmę i kłopoty z sercem, nie otrzymawszy tej najważniejszej nagrody literackiej i pozostając "najbardziej znanym z nieznanych pisarzy".
Choć trudno w to uwierzyć, Gombrowicz. Ja, geniusz to pierwsza pełna biografia pisarza. Klementyna Suchanow przez lata zbierała materiały, prowadziła rozmowy i podróżowała śladami Gombrowicza. Efektem jest monumentalne dzieło, w którym odbija się nie tylko Itek/Witold, ale także fermentująca kulturowo Europa XX wieku na tle skomplikowanych historycznych wydarzeń.
Grace Kelly, młoda gwiazda o twarzy grzecznej dziewczynki, lecz duszy namiętnej, fascynuje Amerykę lat pięćdziesiątych XX wieku, by potem podbić serce Rainiera III, księcia Monako. Sztuka stwarzania pozorów i prawdziwie silny charakter pomogą jej udźwignąć diadem Grimaldich, gdyż nie wszystko jest bajką w tej najpiękniejszej roli jej życia - roli księżnej.
UWAGI:
Na książce wyłącznie pseud. aut.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Kolejny bestseller Sławomira Kopra z cyklu o elitach PRL przenosi czytelników w świat filmu tej epoki. Beata Tyszkiewicz, Pola Raksa, Andrzej Wajda, Bogumił Kobiela, Daniel Olbrychski, Jerzy Skolimowski, czyli wielcy aktorzy i reżyserzy. Autor jak zwykle ze swadą kreśli sylwetki tych legendarnych postaci. Opisuje ich sukcesy, porażki i zwykłe codzienne życie.
UWAGI:
Bibliogr.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Książka jest hołdem dla artystki uwielbianej przez polską widownię oraz utrzymaną w lekkim tonie refleksją nad sztuką kabaretu i jego miejscem w kulturze.
Autor z właściwym sobie poczuciem humoru przedstawia jedną z najwybitniejszych artystek polskiej sceny. Przybliża jej życie zawodowe, drogę do wielkiej kariery, trudne wybory sceniczne, a potem okres, w którym niepodzielnie królowała na polskiej estradzie. Pisze o dotychczas ukrytym za kulisami życiu osobistym Pani Hanki - o jej charakterze, upodobaniach i rozterkach, relacjach z mężczyznami i jej niekłamanej miłości do kapeluszy.
Biografia Heleny Rubinstein, jednej z najbogatszych kobiet świata, "cesarzowej piękna".
Zanim pojawili się Estee Lauder i Max Factor, była Helena Rubinstein. Zawsze o krok przed swoimi konkurentami. Zrewolucjonizowała rynek produktów do pielęgnacji ciała i na nowo określiła kanony kobiecej urody. Mapa terytoriów podbijanych przez jej słynną luksusową markę powiększała się lawinowo: od Melbourne przez Londyn i Paryż do miasta największego sukcesu - Nowego Jorku. W 1896 roku Helena Rubinstein pojawiła się w Australii z dwunastoma słoiczkami "tajemniczego kremu" przywiezionego z Krakowa. Kiedy zmarła w 1965, jej imperium było warte 100 milionów dolarów, liczyło 32 tysiące pracowników, a jej nazwisko stało się znane na całym świecie. Humorzasta ekscentryczka na dwunastocentymetrowych obcasach, pracoholiczka z wężem w kieszeni, a jednocześnie kreatorka trendów i prekursorka przemysłu kosmetycznego. Muza Pabla Picasso i Salvadora Dali. Jaka była prywatnie? Uwielbiała piękne stroje, pasjonowała sie modą. Wspierała i wypromowała takie sławy, jak: Christian Dior, Pierre Cardin, Yves Saint Laurent, Coco Chanel i wiele innych. Nie można przecenić także jej wkładu w rozwój marketingu - zadziwiające, jak wiele chwytów i sztuczek wymyślonych na potrzeby reklam produktów Heleny Rubinstein stosuje się po dziś dzień!
UWAGI:
Bibliogr. s. 345-[348].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni