Dr. Michael Gossop, psycholog z wykształcenia, od lat zajmuje się problemem narkomanii, pracując w zespole Badań Klinicznych i Leczenia Uzależnień od Narkotyków w Szpitalu Maudsley w Londynie. Jego książka, której pierwsze wydanie ukazało się w 1982 roku, została przetłumaczona na wiele języków i jest jedną z najlepszych na temat uzależnień. Powinna ona także polskiemu czytelnikowi przybliżyć obraz narkomanii, jej mechanizmy i relację między narkomanem a społeczeństwem. Z rozważań autora płyną dwa wnioski: społeczeństwo musi się nauczyć współżyć z ludźmi uzależnionymi i nie odrzucać ich, a każdy uzależniony ma szansę wydobycia się z nałogu.
Nieoceniony poradnik dla rodzin zmagających się z problemem nadużywania narkotyków czy alkoholu. Dzięki "Sprawdzianowi Świadomości Rodziców" (pierwszy rozdział książki), stanowiącym zbiór zrozumiałych i praktycznych wskazówek, każdy rodzic będzie w stanie stwierdzić, czy nastolatek/ nastolatka sięga po substancje odurzające. Z pewnością okaże się również przydatna zarówno lista narkotyków, po które sięgają nastolatki oraz rozdziały traktujące o rozwoju osobowości u młodzieży oraz sposobach komunikowania się z młodymi ludźmi. Cenne też są partie książki, które dotyczą oceny rokowań w leczeniu uzależnień. Opieka rodzicielska jest bardzo trudnym zadaniem. Niniejsza książka, stanowi pożyteczny poradnik dla każdego, kto chce sprostać temu angażującemu emocjonalnie wyzwaniu.
Odpowiedzialni rodzice - tytuł wieloznaczny, bo i pojęcie odpowiedzialności ma wiele znaczeń. Czy w niniejszej książce jest mowa o rodzicach, którzy we właściwy sposób troszczą się o swoje dzieci i zabiegają o ich dobrą przyszłość? Czytelników może interesować, jak z punktu widzenia psychologii lub choćby tylko autorki - psychologa - powinno się rozwiązywać współczesne dylematy wychowawcze z najlepszym skutkiem dla rozwoju dzieci i dobra rodziny. A może w książce chodzi o przedstawienie rodziców, którzy krzywdzą swe dzieci i odpowiadają za zaniechanie ich edukacji, wypaczenie charakteru, niedawanie "dość dobrej" miłości? Taki temat może być ważny dla Czytelników, którzy zmagają się z poczuciem winy wobec swoich dzieci i szukają w literaturze oraz w kontaktach z innymi odpowiedzi na pytanie, co złego zrobili, jak to się stało, że ich dzieci się znerwicowały, wykoleiły, rozchorowały. Co mogą teraz uczynić, żeby poprawić sytuację, wynagrodzić krzywdę, wyrównać drogę rozwoju, odbudować więzi w rodzinie? A może wcale nie są winni i lektura pomoże im odkryć prawdziwe źródło niepowodzeń. Uwolnieni od poczucia bycia złymi rodzicami wejdą z dziećmi w inne, zdrowsze relacje.
Książka Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej to pierwsza w polskiej literaturze naukowej pozycja traktująca o odrzuceniu rówieśniczym w klasie szkolnej w ujęciu całościowym, a więc obejmująca następujące zagadnienia: środowisko odrzucenia rówieśniczego, pojęcie i rodzaje odrzucenia rówieśniczego, status odrzucenia w grupie, podtypy dzieci odrzuconych rówieśniczo, zjawisko odrzucenia ucznia przez rówieśników i czynniki z tym związane, determinanty i konsekwencje odrzucenia rówieśniczego. Ponadto publikacja zawiera wskazania do badań naukowych i działań dla dobra uczniów odrzuconych przez rówieśników. Książka oparta jest w przeważającej części na literaturze zagranicznej, a więc na wynikach badań zachodnich naukowców, spośród których wielu jest czołowymi, znakomitymi i doświadczonymi badaczami problemu odrzucenia rówieśniczego oraz pracownikami prestiżowych uczelni zagranicznych.Celem publikacji jest także uwrażliwienie wszystkich, którzy pracują z uczniami czy wychowują dzieci i młodzież, na zjawisko odrzucenia przez rówieśników i na pomoc jednostkom odrzuconym, tak aby żaden młody człowiek zmagający się z problemem odrzucenia przez rówieśników nie został z nim sam.
UWAGI:
Bibliogr. s. 87-96.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni