Pierwsza biografia Jonasza Kofty - piekielnie inteligentnego ironisty, poety-szydercy zdolnego do wychwycenia każdego paradoksu.
Mówił o sobie, że jego warsztat twórczy to najtańszy długopis, bo często je gubi, i parę zwiniętych w kieszeni kartek, a najlepsze utwory pisze, kiedy jest czymś zaskoczony. A pisywał dla największych: Hanny Banaszak, Zdzisławy Sośnickiej, Maryli Rodowicz, Ireny Santor, Łucji Prus, Michała Bajora, Czesława Niemena, Jerzego Połomskiego i wielu innych.
Dziś nikt nie chce przyznać się, że był w Spatifie, kiedy Kofta się dusił. Indywidualista, dla którego najważniejsza była twórcza wolność, niezależność i dystans do świata. Dystans na pograniczu nieodpowiedzialności, bo pijał za dużo, nie dbał o zdrowie i często nie dotrzymywał zobowiązań podjętych w euforii życia towarzyskiego. Bywało, że znikał z domu, gdzie zostawiał żonę i syna zmagających się z codziennością i jego zobowiązaniami, a dowód osobisty wyrobił sobie dopiero w 28 roku życia.
Zostawił po sobie ponad sześćset tekstów - piosenek i wierszy, jedenaście sztuk i scenariuszy teatralnych, obrazy, niezliczoną ilość tekstów pisanych do kultowych audycji radiowych. Z jednej strony satyryk, kabareciarz i tekściarz, z drugiej - poeta zaangażowany.
UWAGI:
Na stronie tytułowej i okładce: Prószyński i S-ka. Bibliografia na stronach: [599]-608. Indeks. Oznaczenia odpowiedzialności: Piotr Derlatka.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dramatyczna opowieść o najważniejszym zespole hiphopowym w Polsce. Losy Magika, Rahima i Fokusa to historia o marzeniach (spełnionych i nie) oraz trudach ich realizacji w brutalnej rzeczywistości ubogiego Śląska i raczkującego przemysłu muzycznego. Paktofonika stała się symbolem czasów kapitalistycznej transformacji i pokolenia, które chciało więcej.
Unikatowe zdjęcia z planu, wywiad z reżyserem i scenarzystą. A także skany zeszytów z tekstami Magika i Rahima, fotografie rodzinne, klatki z niepublikowanych filmów. Efekt kilku lat pracy faktograficznej i literackiej Macieja Pisuka.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Najnowsza, niezwykła biografia J. S. Bacha - Nadwornego Kompozytora Króla Polskiego - autorstwa prof. Christopha Wolffa, najwybitniejszego badacza życia i twórczości geniusza Baroku.
UWAGI:
Zawiera także: August Mocny, August III i ich ministrowie - promotorami architektury i sztuki w osiemnastowiecznej Warszawie / Jakub Sito. Bibliografia [>>] na stronach 611-619. Indeksy. Oznaczenia odpowiedzialności: Christoph Wolff ; tłumaczenie Barbara Świderska.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Nowa, kompletna, udokumentowana i naszpikowana detalami biografia niezastąpionego, wielkiego artysty - wokalisty legendarnego zespołu The Beatles, muzyka, poety, pacyfisty - Johna Lennona.
Książka honoruje 70-tą rocznicę urodzin i 30-tą rocznicę śmierci Lennona.
Jest to nowe wnikliwe spojrzenie na dokładnie już udokumentowane życie artysty, a także na piosenki, dzięki którym będzie żył wiecznie w sercach swoich licznych fanów.
W ciągu trzech lat pracy autor - Philip Norman (autorem bestsellerowej i najbardziej znanej biografii The Beatles - Shout!, biografii The Rolling Stones, Eltona Johna i Buddy Holly`ego) zebrał niezwykłą ilość nowych informacji, nawet o najbardziej znanych epizodach z życia Lennona - o dzieciństwie, początkach kariery, życiu z Yoko Ono.
Wywiadów do książki udzielił Paul McCartney, George Martin, a także syn artysty Sean Lennon (który po raz pierwszy we wzruszający sposób opowiada o ojcu) i jego żona Yoko Ono, która z szokującą szczerością opowiada o życiu z Lennonem.
Książka rozpoczyna się na długo przed przyjściem Lennona na świat. Pierwsze strony przedstawiają dziadka piosenkarza, również Johna Lennona, który wyemigrował z Liverpoolu do Nowego Jorku w 1880 roku i jako muzyk występował w objazdowych przedstawieniach blackface z Colored Operatic Kentucky Minstrels, Andrew Robertona. Opowieść kończy się tragiczną śmiercią artysty od kuli szaleńca 8 grudnia 1980 roku.
Dla wielu Lennon był wzorem. Nie tylko jeśli chodzi o muzykę czy poglądy polityczne, ale także o sposób patrzenia na życie. Dał całym pokoleniem przyzwolenie na trwanie wiernie przy pacyfistycznych wartościach, dał przykład, jak żyć niezależnie. Jego proste rady na życie ("Imagine", "Give Peace a Chance", "All You Need is Love") stały się świeckimi hymnami, choć dla niektórych jego najistotniejszym postanowieniem mogła być czasowa rezygnacja z kariery w 1975 roku, aby pełnić rolę pozostającego w domu ojca.
UWAGI:
Indeks. Oznaczenia odpowiedzialności: Philip Norman ; [tłumaczenie Jarosław Rybski].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dlaczego pogoda bywała szklana? Jak zostaje się DJ-em w Bangkoku? Czyje dziecko zgubili z Andrzejem Mleczką?Czemu nie powiódł się wywiad z Czesławem Niemenem?Na te i inne pytania Marek Dutkiewicz odpowiada zabawnie i dosadnie. Jego książka to imponująca kolekcja anegdot,o kulisach powstania jego największych przebojów, barwach PRL-u, podróżach i ludziach po drodze. "Jolkę..." podczas festiwalu Przystanek Woodstock odśpiewało siedemset tysięcy ludzi i niewykluczone, iż fakt ten zachęcił jej autora do spisania tych mocno niekonwencjonalnych wspomnień.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Wywiady rzeki Rafała Księżyka to najwyższa jakość sama w sobie. Stworzył on nowy. odrębny i najwyższej jakości rodzaj tej formy literackiej. Zaliczam się do bardzo wąskiego grona szczęśliwców, którzy mieli ten zaszczyt, że zechciał z nimi coś takiego przeprowadzić. Teraz do tego grona dolączył Zygmunt Staszczyk. Mój mentalny brat, menel (jak ja) i równocześnie człowiek ceniący wartość rodziny ponad wszystko (jak ja)" Artysta potrafiący zainteresować słuchaczy od kilkudziesięciu lat bez chwili przerwy i przede wszystkim jedna z najwybitniejszych postaci naszej sceny. Ileż gwiazd w tym czasie pofrunęło do góry i równie szybko spadło, podczas gdy on trwa. Inspiruje i zachwyca. Ten duet sprokurował dzieło - nie waham się użyć tego słowa - arcywybitne. Książka ma tylko jedną poważną wadę. Że się kończy. Mógłbym czytać bez końca. [KAZIK STASZEWSKI]
UWAGI:
Pseudonim artystyczny Zygmunta Staszczyka: Muniek Staszczyk. Dyskografia na stronach 532-[539]. Oznaczenia odpowiedzialności: Muniek Staszczyk, rozmawia Rafał Księżyk.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni