Od chwili powstania w 1948 r. państwo Izrael było obiektem kontrowersji i sporów na płaszczyźnie międzynarodowej, a także areną złożonych konfliktów wewnętrznych. Izraelskie społeczeństwo stanowi bowiem niezwykłą mozaikę - tworzą je Żydzi (ze Wschodu i Zachodu, Sabrowie, masy imigrantów, osoby świeckie i głęboko religijne) oraz Arabowie (muzułmanie, chrześcijanie i druzowie). Ich wspólne dzieje nacechowane są wzajemnym niezrozumieniem, ostrymi starciami, wojnami i kolejnymi próbami ustalenia zasad pokojowego współistnienia. Książka została rozpisana ,,na dwa głosy" - składa się z dwóch niezależnych, uzupełniających się nawzajem części. Każda z nich przedstawia wielowymiarowy obraz jednej z tych dwu społeczności. Wspólnie tworzą adekwatny opis złożonej, nadzwyczaj skomplikowanej, ale jakże pasjonującej rzeczywistości.
UWAGI:
Tyt. oryg.: "Israéliens : des Juifs et des Arabes" 1989. Bibliogr.
W 1807 roku wydania została pierwsza praca historyczna, w której przedstawione zostały dzieje polskiego żydostwa. Na przestrzeni dwóch kolejnych stulecie temat Krakowa i jego żydowskich mieszkańców powracał w licznych publikacjach. Wciąż jednak wiele z jego wątków uznać możemy za zagadnienia wymagające dalszych, szczegółowych analiz. Jednym z owych oczekujących na swe rozwinięcie problemów, są dzieje krakowskiego żydostwa w dobie Wolnego Miasta Krakowa. Te nie doczekały się dotąd omawiającej je pracy monograficznej. Taki stan opracowania tematu oraz długoletnie zainteresowania dziejami krakowskiej gminy skłoniły autorkę do przygotowania analizy o charakterze monograficznym, w której przyjmując za rama chronologiczne dwa wydarzenia - powstanie 1 1815 roku Wolnego miasta Krakowa oraz kładącą kres jego istnienia rewolucję krakowską z 1846 roku - zmierzać będzie do pokazania specyfiki żydowskiej egzystencji w Wolnym Mieście na przykładzie Krakowa.
Historia Żydów w Polsce rozgrywa się między dwoma opowieściami nasyconymi nadzieją. Legendą o tym, jak Żydzi wędrując po Europie usłyszeli głos z nieba "Po-lin", co znaczy po hebrajsku "tu odpoczniecie" i osiedlili się w kraju (Polsce) przez głos boski wskazanym, a wieloma opowieściami powstającymi na przełomie wieku XX i XXI w miastach i miasteczkach całej Polski, które są próbą przywrócenia pamięci o Żydach, którzy mieszkali razem z nami przez wieki. Współczesne teksty pozwalają na ponowne spotkanie sąsiadów, na opowiedzenie dziejów małej ojczyzny jeszcze raz, na nowo, pełniej i prawdziwiej. Na uzyskanie własnej tożsamości opartej na świadomości trudnej, ale pięknej wspólnej historii. Książka, którą oddajemy do rąk czytelników, jest kamieniem (może lepiej kamyczkiem, bo wierzymy, że jest jedynie początkiem badań dotyczących lelowskich Żydów), który składamy na aelowskiej ziemi, z wiarą, że dybuk nie będzie nas więcej nawiedzał, a to co łączy, weźmie górę nad tym, co dzieli.
UWAGI:
Materiały z sesji popularnonaukowej "Obecność i ślady Żydow w Lelowie" zorganizowanej przez Lelowskie Towarzystwo Historyczno-Kulturalne im. Walentego [>>] Zwierkowskiego oraz Katedrze Judaistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w dniu 17 września 2006 roku w Lelowie.
Książka jest poświęcona kulturze świata, który już nie istnieje. Żydzi polscy! Wśród Żydów rozproszonych w osiemdziesięciu krajach świata, zajmowali oni i zajmują nadal miejsce szczególne. To przecież we Wschodniej Europie, a przede wszystkim na ziemiach polskich - ukształtowała się owa specyficzna i wyjątkowa kultura żydowska we wszystkich jej aspektach, przejawach i niuansach, kultura sakralna i świecka.
Książka obejmuje 200 ułożonych alfabetycznie szkiców biograficznych, ukazujących przede wszystkim wybitne osobowości, ale także ludzi, którzy rozgłos zyskali dzięki sprzyjającym okolicznościom.
Żydzi sefardyjscy : odyseja sefardyjskich Żydów od czasów inkwizycji do naszych dni 1492-1992 Tyt. oryg.: "Itinéraires sépharades 1492-1992 : mutations d`une identité".
Książka przedstawia najważniejsze etapy historii Sefardyjczyków, prezentuje ich bogaty dorobek literacki i intelektualny. Opisuje wkład sefadryjskich Żydów w hiszpańską cywilizację do czasu wygnania.
W latach osiemdziesiątych zorganizowałem w Wiedniu wystawę, która miała być pomnikiem dla tego sztetla. Tematem upamiętniania były nie slawne postaci, ale raczej utracony świat żydowskiego życia w sztetlu. Miasto Szczekociny ciągle istnieje - a przynajmniej miasto o takiej samej nazwie. Leon Zelman
UWAGI:
Materiały z sesji zorg. 23 września 2007 roku przez Zespół Szkół w Szczekocinach i Katedrę Judaistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Indeks. Tekst częśc. tł. z ang., hebr.