KATALOG
Wprowadzenie
Pomoc - FAQ
Zakupiono z dotacji BN
Twoje konto
-
Katalog okładkowy
-
Katalog KSIĄŻEK
-
Katalog MULTIMEDIÓW
-
Poczytalnia Na DVoRcu
Aktualizacje katalogów
Schowki czytelników
Najczęściej w schowkach
Zestawienia tematyczne
Najlepsi czytelnicy
Czytelnicy ebooków
Lista przebojów
Komentarze
Komentatorzy
Ostatnie komentarze
-
Powrót do BIBLIOTEKA
STATYSTYKI
Logowań: 375359
W tym dziś: 152
Zamówienia: 17
Rezerwacje: 1854
Komentarze: 2155
Przypisany awatar: 1082
Wysłanych SMSów: 10724
Karty z QRCode: 4169
Wypożyczonych ebooków: 1691
Zarezerwowanych: 29
Schowki (łącznie): 29018
Największy schowek: 544
Korzystających z nich: 3838
KATALOG KSIĘGOZBIORU FILII NR 9
W pośpiechu
AUTOR: | |||||
POZ/ODP: | Tadeusz Konwicki rozmawia z Przemysławem Kanieckim. | ||||
ADRES | Wołowiec : Wydawnictwo Czarne, 2011. | ||||
HASŁA: | |||||
OPIS | 304, [5] s. ; 23 cm. | ||||
SYGNATURA: | 82-92 | ||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000549882 | 54988 | |||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Ja bardzo dużo czytam, moja córka Marysia wygrzebuje dla mnie gdzieś w księgarniach odpowiednie książeczki, i ja tu nawet w rozmowie z panem czasem się posługuję taką pseudowiedzą, że niby coś wiem z zakresu nauki: astronomii, biologii. Tylko że ja mam ułomną pamięć i w szczegółach mogę coś przekręcić, coś przeinaczyć, coś nie tak podać. Ale w tym moim bełkocie przesłanie, to, do czego zmierzam, mnie się wydaje chyba słuszne.Na przykład, panie Przemku, początkowo, jak zacząłem to czytać, doznawałem szoku, gdy panowie astronomowie z lubością podawali odległości w kosmosie. 4 miliardy kilometrów. Mało, 4 miliardy lat świetlnych! Ja tak troszkę byłem w lekkim, nie za silnym, szoku. A potem nagle ten szok zaczął się we mnie uspokajać i ucichł. Dlaczego.Dlatego, że ja uświadomiłem - i znowuż może błądzę, ale wolno mi chyba czasem pobłądzić - otóż ja uświadomiłem sobie takie być może absolutne prawo: że jak jest jakiś daleki szlak, to wiadomo, że są skróty, że jest zawsze jakaś ścieżka, która to wszystko skraca. Czyli nagle te przerażające odległości przestały mnie straszyć, ponieważ przypomniałem sobie, że mamy pewne obszary mózgu niewykorzystane, o czym medycyna i nauka od lat wie, mamy w naszej duchowości w moim przekonaniu coś, co trudno nazwać, a co daje ogromne, nieprzeniknione jeszcze perspektywy. Czyli skrót jest w nas. Ten nieprawdopodobny niesamowity skrót. Fragment jednej z rozmów. | |||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
Wanda Chotomska : nie mam nic do ukrycia
AUTOR: | |||||
POZ/ODP: | Barbara Gawryluk. | ||||
ADRES | Warszawa : Marginesy, 2016. | ||||
SERIA: | |||||
HASŁA: | |||||
WYDANIE: | Wydanie pierwsze. | ||||
OPIS | 334, [2] s. : il. (gł. kolor.) ; 25 cm. | ||||
SYGNATURA: | 821.162.1(091) A/Z | ||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000722803 | 72280 | |||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Autorka ponad dwustu książek, tysięcy wierszy, setek piosenek, sztuk teatralnych, kabaretów i słuchowisk. Królowa polskiej literatury dla dzieci, niepodważalny autorytet, niezwykły talent, mistrzyni rymowania, opowiadania, zabawiania i rapowania. Wanda Chotomska nie tylko udowadnia, że nie ma nic do ukrycia, ale też przypomina czytelnikom, z czym zmagali się literaci w ponurych stalinowskich czasach, jak radzili sobie z cenzurą, w jaki sposób humor i uśmiech pozwalał przetrwać przygnębiającą rzeczywistość. Wanda Chotomska opowiada o wojennym dorastaniu, absurdach PRL-u, przyjaźni z Mironem Białoszewskim, życiu poetki-nomadki, małżeństwach i o swoich najważniejszych bohaterach literackich, a wszystko z precyzyjną dokładnością, dowcipem i szacunkiem dla swoich czytelników. | |||||
UWAGI: | Zawiera publikacje Wandy Chotomskiej. Źródła i lektury s. 313. | ||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
Wieczna młodość : (aneks do wszystkich pozostałych)
AUTOR: | |||||||||||||||||||||||||||
POZ/ODP: | Joanna Chmielewska. | ||||||||||||||||||||||||||
ADRES | Warszawa : Wydawnictwo Vers, 1994. | ||||||||||||||||||||||||||
SERIA: | |||||||||||||||||||||||||||
HASŁA: | |||||||||||||||||||||||||||
OPIS | 235, [5] s., [32] s. tabl. : il. (w tym kolor.) ; 21 cm. | ||||||||||||||||||||||||||
SYGNATURA: | 821.162.1(091) A/Z | ||||||||||||||||||||||||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000655675 | 65567 | |||||||||||||||||||||||||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> No dobrze, a czy ja się nie mogę pomylić? Errare humanum est, a kobieta to podobno też człowiek. Przez cholerną "Marię" Malczewskiego wyrwałam sobie z głowy resztki włosów, bo dopiero w wydanej książce przeczytałam, co mi się udało napisać. Ogólnie biorąc, nie tylko pisuję, także czytam. Różne rzeczy. W chwili tworzenia tamtego tekstu czytałam sobie akurat Orzeszkową, gdzie ustawicznie plątała się ta "Maria", może to było Nad Niemnem, "...czy Maria ciebie kocha, mój miły, mój złoty..." i tak dalej, po czym bezmyślnie zamieniłam "Czaty" Mickiewicza na "Marię" Malczewskiego, za co ze skruchą tłukę głową w podłogę. Ogłuszyłam nawet wydawnictwo. | |||||||||||||||||||||||||||
SERIA: Autobiografia / Joanna Chmielewska stanowią >>
| |||||||||||||||||||||||||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||||||||||||||||||||||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
Wielcy romantycy polscy : Mickiewicz, Słowacki, Krasiński, Norwid
AUTOR: | |||||
POZ/ODP: | Alina Witkowska. | ||||
ADRES | Warszawa : Wiedza Powszechna, 1980. | ||||
SERIA: | |||||
HASŁA: | |||||
OPIS | 288, [4] s. : 4 portr. ; 21 cm. | ||||
SYGNATURA: | 821.162.1(091)"1822/1863" | ||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000246675 | 24667 | |||
SPIS TREŚCI: Pokaż spis treści >>
| |||||
UWAGI: | Bibliogr. przy rozdz. | ||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
Wierszem zbawić ludzkość : poezja Anny Świrszczyńskiej
"Poezja Anny Świrszczyńskiej "
AUTOR: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ADRES | Kraków : Instytut Literatury, 2020. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TEMATYKA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA | Książki. Poezja. Publikacje naukowe. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DZIEDZINA: | Literaturoznawstwo | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZAKRES CZASOWY: | 1909-1984 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POWSTANIE DZIEŁA: | 2020 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WYDANIE: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPIS | 172, [20] stron ; 24 cm. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000764971 | 76497 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Bartosz Małczyński nie tylko klarownie przedstawił główne nurty recepcji dzieł pisarskich, ale uzupełnił je o tony, które wybrzmiewały dotąd w opracowaniach bardzo rzadko, dokonując ciekawych reinterpretacji niektórych wątków i pojedynczych utworów. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UWAGI: | Bibliografia na stronach 69-71. Streszczenie w języku angielskim. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: Biblioteka Krytyki Literackiej Kwartalnika Nowy Napis stanowią >>
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
Wilcze tropy : O twórczości Mariusza Wilka
AUTOR: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POZ/ODP: | Monika Krajewska. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ADRES | Kraków : Instytut Literatury, 2021. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HASŁA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA | Książki. Literatura faktu, eseje, publicystyka. Publikacje naukowe. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DZIEDZINA: | Literaturoznawstwo | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZAKRES CZASOWY: | 1955-2021 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POWSTANIE DZIEŁA: | 2020 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WYDANIE: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPIS | 176, [16] stron, 24 cm. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000764957 | 76495 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Choć twórczość Mariusza Wilka już od dawna ma u nas zarówno zagorzałych wielbicieli, jak i ustalone miejsce na mapie literackiej, to jednak wiele wskazuje, że pisarz wciąż funkcjonuje jako outsider, nie dbając ani o opinie literackich salonów, ani też o poszerzenie grona swych czytelników. Są wśród nich także badacze literatury, tyle że niezbyt liczni. Prozie autora Wilczego notesu poświęcano dotąd recenzje oraz drobne artykuły naukowe. Napisana przez Monikę Krajewską praca ma więc jako pierwsza monografia twórczości wspomnianego pisarza trudne do przecenienia zadanie oswojenia Wilka z szerszą publicznością literacką. Książka sytuuje się na pograniczu historii literatury i krytyki literackiej. Autorka wybiera sposób pisania bliski raczej wysokiemu esejowi niż dysertacjom literaturoznawczym. Proza Mariusza Wilka wielojęzyczna, wielogatunkowa, niezwykle bogata i hybrydyczna niełatwo daje się pochwycić i zamknąć w ramy literaturoznawczych kategorii. Narzędzia współczesnych metodologii zdają się z niej ześlizgiwać, osadzając w umysłach i językach badaczy gorycz zawodu i niespełnienia. Pisarstwo autora Wołoki trochę tak jak północne krainy przezeń opisywane ? wymaga bowiem zamieszkania, empatii, wrośnięcia. A zatem opisywania go nie od zewnątrz z piedestału badacza, który zawsze wie lepiej lecz od wewnątrz: z punktu widzenia współuczestnika i wielbiciela. Dopiero wtedy odkrywa przed nami swoje najważniejsze walory. Taką właśnie empatyczną perspektywę opisu wybiera Monika Krajewska, starając się patrzeć na dzieło pisarza jego oczami, nie stroniąc jednocześnie od ujawniania swego osobistego stosunku do prezentowanych utworów. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UWAGI: | Bibliografia. Streszczenie w języku angielskim. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: Biblioteka Krytyki Literackiej Kwartalnika Nowy Napis stanowią >>
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
Witkacego portret wielokrotny : szkice i materiały do biografii (1918-1939)
AUTOR: | |||||
POZ/ODP: | Janusz Degler. | ||||
ADRES | Warszawa : Państwowy Instytu Wydawniczy, 2013. | ||||
HASŁA: | |||||
OPIS | 557, [1] s. : il. ; 25 cm. | ||||
SYGNATURA: | 821.162.1(091) A/Z | ||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000572521 | 57252 | |||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Ta zbudowana z niejednorodnych elementów, ale niezwykle zmyślna architektonicznie quasi-biografia twórcy to suma ogromnej pracy, jaką prof. Janusz Degler włożył i wkłada nadal w odkrywanie Witkacego.Część pierwszą stanowi Kronika życia i twórczości Witkacego (1918-1930), obejmująca dojrzałe lata twórcy: bardzo solidny przyczynek do biografii Witkiewicza juniora.To z jednej strony drobiazgowy zapis codzienności Witkacego, opis budowany niejednokrotnie z cytatów z listów Witkacego, w których nieraz uzewnętrzniał się bardzo szczegółowo. Z drugiej zaś strony to zarys najistotniejszych wątków z życia autora Pożegnania jesieni.Wątki owe wydobywa i rozwija prof. Janusz Degler w niezwykle ciekawy sposób w zbiorze szkiców i artykułów pomieszczonych w części drugiej. Przynoszą one wnikliwy opis życia Witkacego-twórcy, Witkacego-filozofa, wreszcie, a może przede wszystkim Witkacego-męża. W części trzeciej autor tomu jeszcze dokładniej bierze pod lupę codzienność Stanisława Ignacego: prezentując korespondencję Witkacego z bliskimi twórcy osobami (m.in. Kornelem Makuszyńskim i Jerzym Eugeniuszem Płomieńskim), wysnuwa coraz to cieńsze, subtelniejsze nici z "kłębowiska zwanego Witkacym". Bogate i szczegółowe komentarze prof. Janusza Deglera do listów przekonują, że nie ma w tej chwili równie kompetentnej i rzetelnej osoby, która mogłaby się zajmować spuścizną epistolograficzną Witkacego.Tom kończy Appendix, a w nim arcyciekawy szkic opisujący pobyt Witkacego w Piotrogrodzie, a więc wnikający w najmniej znaną kartę biografii twórcy, osnutą tajemnicą i domysłami, stawiający życie i dzieło Witkacego w nowym świetle, oparty na dokumentach z Centralnego Państwowego Archiwum Wojskowo-Historycznego w Moskwie.Tom opatrzony został Spisem opublikowanych listów Stanisława Ignacego Witkiewicza i jest bogato zilustrowany. | |||||
UWAGI: | Nota bibliograficzna s. [527]. Indeks. | ||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
|