Makryna Mieczysławska, niegdyś męczennica sławna w całej Europie, figura cierpienia narodu i świętości, wiele lat po śmierci zdemaskowana jako oszustka, dziś jest prawie zupełnie zapomniana.
Bohaterka utworów Słowackiego i Wyspiańskiego powraca w nowej, XXI-wiecznej odsłnie. Dehnel, mistrz apokryfu i parafrazy, przedstawia dwie przeplatające się spowiedzi Makryny. W pierwszej, oficjalnej, jest torturowaną przez Moskali przeoryszą zakonu unickiego, cudotwórczynią i prorokinią, w drugiej, prywatnej - Iriną Wińczową, bitą, żyjącą w nędzy żoną alkoholika, która żeby przetrwać, musi zmyślić atrakcyjną historię. I okazuje się w tym zaskakująco skuteczna!
Przez jej wyznania przewija się plejada sławnych postaci. Najważniejsza jest jednak sama bohaterka: całe życie upokorzana i dręczona, znajduje w sobie siłę, by wykorzystując kościelno-narodowe fantazmaty, uzyskać wreszcie należny szacunek i współczucie.
UWAGI:
U dołu s. tyt.: Wydawnictwo W. A. B.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Na każde niedzielne nabożeństwo T. zabiera ze sobą... gumowego prosiaczka. Przed laty ukradł go koleżance z pracy. Kobieta wkrótce zniknęła z jego życia, ale on zrozumiał, że okradł samego Boga. Teraz ma nadzieję, że pewnego dnia uda mu się naprawić swój błąd i zwrócić zabawkę. T. mieszka żoną H. i przybranym synem M. w zrujnowanej kamienicy, a kradzież gumowej zabawki nie jest jedynym błędem, który obciąża jego sumienie. Alkoholik i narkoman, człowiek, który przez wiele lat niszczył życie najbliższych, T. próbuje zrzucić z siebie bagaż uzależnienia i okrucieństwa. Tymczasem w kamienicy nadchodzą wielkie zmiany. Budynek został objęty programem "rewitalizacji" i kolejni mieszkańcy zmuszani są do wyprowadzki. T. wraz z rodziną zostaje w pustoszejącym domu z pytaniami, na które musi znaleźć odpowiedź. Być może odkryje, że ani w domu, ani w życiu nie jest sam... Wyginając słowa, dręcząc polską frazeologię i składnię, autor Miasta Ł. stara się przedrzeć przez fałsz języka i rzeczywistości. Chce zrozumieć, co naprawdę kryję się za inicjałami Ł, T, H i M. I co tak naprawdę je łączy.
UWAGI:
Na s. red. błędnie przypisany ISBN.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Tom pięciu opowiadań Manueli Gretkowskiej mówi o potrzebie i poszukiwaniu miłości. Autorkę interesuje miłość kobiety i mężczyzny, we wszystkich jej smakach, obrazach, wcieleniach.
Sandra K. to historia anorektyczki - ofiary kultu ciała, doskonale infantylnej czytelniczki pism kobiecych. Życie Sandry K. - młodej, dwudziestoczteroletniej pracownicy agencji reklamowej - wypełnia praca, seks i nieustanna troska o wygląd zewnętrzny. Nadwaga, pryszcze, lifting, depilacja, krem z łożyska owcy to ważne dla zrozumienia jej życia słowa. Wszystko jednak zmienia się z chwilą, gdy kolejna radykalna kuracja odchudzająca zaburza jej naturalną percepcję. Dziewczyna odkrywa w sobie dar jasnowidzenia. Z powodzeniem przewiduje wahnięcia na giełdzie, wyniki wyścigów konnych, planuje strategie reklamowe. Jako bezcenny pracownik firmy staje się jej zakładnikiem. Przenosi się do biura, zrywa kontakt ze światem i powoli... umiera.
Z kolei Latin Lover to zaskakująca historia życia Meksykanina José Tapasa. Po ślubie ze starszą od siebie chłodną i cyniczną Szwedką opuszcza Meksyk i przenosi się do Europy. Tuż po urodzeniu dziecka Ingrid odstawia męża na bok. Rozgoryczony José mści się, stając się męską prostytutką - kochankiem i utrzymankiem całej rzeszy bogatych koleżanek żony. Ale Tapas długo nie wytrzymuje narzuconego tempa. Impotencja zmusza go do wyjazdu. W Meksyku odwiedza psychoanalityków; poddany hipnozie odkrywa swoją indiańską przeszłość. Wiedza ta nie tylko przywraca mu seksualną sprawność, lecz także tłumaczy sens jego życia, a zarazem wyjawia przeznaczone mu powołanie kapłańskie.
Namiętnik - mocny, erotyczny tekst z kobiecym narratorem, jest pięknym opisem aktu seksualnego.
W ostatnich opowiadaniach Gretkowskiej eseistyczny temperament autorki ustępuje miejsca duchowi opowieści.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Interesują mnie już tylko opowieści. Wymyślam je, wpuszczam w język i czuwam nad tym, jak rosną. Fascynują mnie pokrętne genealogie i rodzinne (nie)prawdopodobieństwa. Ludzie jak ziarnka piasku, brzydkie miasta i stacje, na których nie zatrzymają się pośpieszne. Inność, która pojawia się jak Dominika Chmura z Piaskowej Góry i ukazuje to, co ukryte pod pozorem przeciętności i normy. [Joanna Bator]
Początek lat 70. poprzedniego wieku. Jadzia Maślak przyjeżdża do Wałbrzycha z wioski pod Skierniewicami i prosto z oblodzonych schodów dworca wpada w ramiona nadgórnika Stefana Chmury, syna przesiedleńców ze Wschodu. Od tej chwili jej życie toczy się na tle wałbrzyskiego krajobrazu. Dziewczyna idzie ze Stefanem do ołtarza ubrana w suknię z poniemieckiej firany. Wprowadza się do bloku na Piaskowej Górze, gdzie zawsze wieje wiatr. W końcu rodzi bliźniaczki: jedną martwą, drugą żywą, Dominikę – niepodobną do nikogo z rodziny...
Chmurdalia
Po nieudanej ucieczce z Wałbrzycha, zakończonej wypadkiem samochodowym, dziewiętnastoletnia Dominika Chmura budzi się w monachijskim szpitalu. Miesiące rehabilitacji przywracają jej zdrowie, ale nie spokój ducha. Zamiast wrócić do bloku na Piaskowej Górze, rusza w podróż, co kilka miesięcy zmieniając pracę i miejsce zamieszkania - Niemcy, Francja, Stany Zjednoczone, Anglia. Coraz bardziej oddala się od domu i przybliża do Chmurdalii, krainy, w której spełnia się marzenie o idealnej wspólnocie.