Alicja Ungeheuer-Gołąb ponownie nawiązuje dialog z pośrednikami literatury: bibliotekarzami, rodzicami, wychowawcami. Autorka pokazuje jak w wieku 4-6 lat najważniejszy staje się stosunek dziecka do literatury i prezentuje sposoby, które dziecko - z pomocą dorosłego - może wykorzystywać, by poznać dzieło literackie. Książka proponuje pasjonującą wizję literatury jako świata, który rodzi się wraz z odbiorem, świata, który przed przedszkolakiem powinni otworzyć dorośli, świata, który dzięki słowom i obrazom zaspokaja ważne potrzeby emocjonalne, intelektualne, społeczne.
Celem Książki jest przedstawienie sześciolatka jako ucznia i użytkownika biblioteki szkolnej, ale przede wszystkim dziecka o typowych potrzebach wieku przedszkolnego i wczesnoszkolnego. W zarysie rozwoju psychofizycznego zwrócono uwagę na najważniejsze elementy, charakterystyczne dla dzieci w tym okresie. Poruszono także problem dojrzałości szkolnej - procesu warunkującego prawidłowy rozwój intelektualno-emocjonalny dziecka. W publikacji znalazły się także zagadnienia dotyczące literatury dla dzieci sześcioletnich - jej gatunków, znaczenia w kształtowaniu osobowości dziecka, wpływu na rozwój. Druga część opracowania dotyczy działalności oraz funkcjonowania biblioteki szkolnej jako miejsca przyjaznego i atrakcyjnego dla najmłodszych jej użytkowników. Podkreślono w niej rolę nauczyciela bibliotekarza w procesie nauczania, wychowania i działań opiekuńczych wobec małego dziecka. Zostały tu także omówione metody pracy z sześciolatkiem oparte głównie na zabawie oraz działaniach aktywizujących. W pracy przedstawiono także bibliotekę jako miejsce dostępu do informacji oraz przygotowania młodego czytelnika do wyszukiwania informacji z różnych źródeł. Do publikacji dołączone zostały przykładowe scenariusze zajęć z zakresu popularyzacji literatury pięknej, analizy słuchanego utworu literackiego, wyszukiwania informacji, korzystania różnych z źródeł informacji.
UWAGI:
Bibliogr. s. 74-76.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Zbiór tekstów z konferencji “Między dzieciństwem a dorosłością. Młodzież w bibliotece" i zarazem świetny przewodnik dla bibliotekarzy, którzy chcą dla młodych czytelników być partnerami w podejściu do współczesności oraz przewodnikami po świecie. Książka prezentuje wyniki współczesnych badań socjologicznych dotyczących młodzieży, omawia dostępną literaturę młodzieżową i przybliża zagadnienia związane z biblioteczną obsługą czytelników w drodze między dzieciństwem a dorosłością.
Przedszkolaki wracają do pierwszych lektur, są otwarte na nowe teksty, wyraźnie zaznaczają swoje upodobania. Bywa, że zapadają na głód opowieści. Jakie strategie może przyjąć dorosły pośrednik, by rozbudzać pozytywne postawy czytelnicze? Jakie utwory mogą zainteresować dzieci w wieku 4-6 lat? Kompleksowy poradnik dla bibliotekarzy, nauczycieli i rodziców, wzbogacony rozdziałem omawiający nowe (za lata 2005-2011) "książki o książkach", czyli publikacje poświęcone literaturze dla dzieci w różnych jej wymiarach.
Dorośli nie zawsze doceniają wagę pierwszych lat życia dziecka. Oto zmęczona młoda matka, patrząc na swoje nowonarodzone niemowlę mówi: - Chciałabym, aby miał już choć cztery lata. - Żartujesz? - odpowiada jej babka dziecka. - Ominąłby cię najpiękniejszy i najważniejszy dla was czas. Współczesna psychologia rozwojowa mówi, że istotne znaczenie dla dalszych etapów życia dziecka ma okres wczesnego rozwoju, a nawet okres prenatalny, w którym zdaniem niektórych badaczy, dziecko odbiera bodźce z zewnątrz. Choć nie jest to słuchanie i czucie podobne do tego, którego doświadcza ono poza organizmem matki, wywiera wpływ na późniejsze stadia. Zaniechanie ważnych zadań w tym najwcześniejszym okresie, może stać się przyczyną luki rozwojowej, której wypełnienie często nigdy nie będzie możliwe.