Niepodległość i wychowanie : z doświadczeń II RP Na dod. s. tyt.: "Independence and education : from the experience of the Second Republic of Poland ".
POZ/ODP:
pod red. Wiesława Jamrożka, Marzeny Pękowskiej, Ewy Kuli.
Mieczysław Adamczyk - Na tropach polskiego uobywatelniania
Część I - Z dorobku edukacyjnego II Rzeczypospolitej
Karol Poznański - Oświata i wychowanie w Polsce - z perspektywy 90. rocznicy odzyskania niepodległości
Wiesław Jamrożek - "Bilans edukacyjny" Drugiej Rzeczypospolitej (wprowadzenie do problemu)
Część II
Rola instytucji oświatowych i społecznych w kształtowaniu postaw obywatelskich młodego pokolenia
Adam Winiarz - Edukacja obywatelska uczniów w II Rzeczypospolitej w świetle szkolnych programów nauczania. Uwagi wstępne
Marzena Pękowska - Wychowanie obywatelskie w zakładach dla głuchych i niewidomych w II Rzeczypospolitej
Ryszard Ślęczka - Wychowanie patriotyczne i obywatelskie w działalności szkolnych organizacji młodzieżowych w latach trzydziestych Drugiej Rzeczypospolitej
Roman Tomaszewski
Wpłuw etosu wychowania wojskowego na społeczeństwo II Rzeczypospolitej
Część III - Wpływ wzorów osobowych na postawy obywatelskie dzieci i młodzieży w dwudziestoleciu międzywojennym
Monika Nawrot-Borowska - Edukacja patriotyczna w rodzinach polskich w II połowie XIX i na początku XX wieku w świetle literatury pamiętnikarskiej
Stefania Walasek - Rola seminariów nauczycielskich w wychowaniu młodego pokolenia w II Rzeczypospolitej
Janina Kamińska - Uwagi Mariana Falskiego na temat roli nauczyciela w systemie edukacyjnym 20-lecia międzywojennego
Adam Massalski, Ewa Kula - Znaczenie krajoznawstwa w wychowaniu w ujęciu pedagoga i regionalisty Edmunda Massalskiego (1886-1975)
Hanna Wójcik-Łagan - Józef Piłsudski w szkolnej edukacji historycznej w latach trzydziestych XX wieku
Katarzyna Buczek - Jan Hulewicz - nauczyciel w krakowskim pedagogium
Program wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym został opracowany zgodnie z aktualnymi tendencjami pedagogiki przedszkolnej i psychologii rozwojowej oraz z zaleceniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego zatwierdzonej przez MEN (Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r, Dz. U. z dnia 15. 01. 2009 r. Nr 4, poz. 17). Konsekwencją tego jest łączenie procesu wychowania i kształcenia ze wspomaganiem dzieci w ich rozwoju i zapewnieniem im lepszych szans edukacyjnych.Program służy doskonaleniu procesu wychowawczo-dydaktycznego, poprawie jakości pracy nauczyciela, a tym samym sprzyjaniu rozwojowi dziecka. W proponowanym programie nie ma podziału na grupy wiekowe. W obrębie każdego z obszarów edukacyjnych uwzględniono zagadnienia szczegółowe, których układ jest odzwierciedleniem zasady stopniowania trudności. Taki podział został podyktowany tym, że w obrębie jednej grupy wiekowej znajdują się dzieci o różnym poziomie intelektualnym, sprawności manualnej, dostosowaniu społecznym.Dla ułatwienia pracy nauczyciela i bieżącego badania osiągnięć przedszkolaków, po każdym obszarze zawierającym treści programowe zawarte są komentarze metodyczne i kompetencje osiągane przez dzieci w tym zakresie.
Rodzina i jej wspomaganie : (wypisy wybranych tekstów z pedagogiki społecznej i opiekuńczej z lat 1990-2004) Na dod. s. tyt.: "Aiding a family : (excerpts from selected texts in social and care pedagogy during 1990-2004)".
Dla pedagogów, także innych przedstawicieli profesji społecznych oraz rodziców.
UWAGI:
Aneks. Na oprac. złożyły się teksty, które ukazały się w różnych oprac. zbior. (gł. materiałach pokonferencyjnych) oraz czasopismach o zasięgu [>>] regionalnym. Bibliogr. s. 341-355. 1 rozdz. w jęz. niem.Streszcz. ang., spis treści także ang.
Propozycja ta ułatwi nauczycielowi realizację treści programowych z wykorzystaniem książek dla dzieci czteroletnich. Nauczyciel znajdzie w scenariuszach propozycje różnorodnych zajęć, cele ogólne tych zajęć oraz cele operacyjne (osiągnięcia dzieci).W scenariuszach uwzględniono również teksty pomocnicze: wiersze, opowiadania, inscenizacje, piosenki i nuty do piosenek, a także propozycje zabaw ruchowych, dydaktycznych.
Propozycja ta ułatwi nauczycielowi realizację treści programowych z wykorzystaniem książek dla dzieci trzyletnich. Nauczyciel znajdzie w scenariuszach propozycje różnorodnych zajęć, cele ogólne tych zajęć oraz cele operacyjne (osiągnięcia dzieci).W scenariuszach uwzględniono również teksty pomocnicze: wiersze, opowiadania, inscenizacje, piosenki i nuty do piosenek, a także propozycje zabaw ruchowych, dydaktycznych.