Kraków przez kilkaset lat był jednym z najważniejszych miast w żydowskim świecie. To tutaj mieszkali najwybitniejsi żydowscy uczeni, tutaj ukształtowała się aszkenazyjska tożsamość - tożsamość Żydów Europy Środkowowschodniej. Polacy na ogół wiedzą dużo o mieszkających ongiś w Krakowie wybitnych nie-Żydach i znają związane z tym miastem nie-żydowskiej legendy 0 niewiele (albo zgoła nic) nie wiedza o mieszkających tutaj wybitnych Żydach i nie znają tutejszych żydowskich legend. Autor tej książki chciałby, aby chociaż w świadomości ludzkiej przyczyniła się ona - choćby nawet tylko w małym stopniu - do odzyskania tożsamości żydowskiego Krakowa, do wypełnienia pustych domów, ulic i placów istotną treścią
Blisko 100 zdjęć Jacka Balcewicza, wiele materiałów archiwalnych, starych widokówek, mapki i opisy tras po miejscach związanych z Żydami. Napisany przez Eugeniusza Dudę - kustosza Muzeum Historycznego Miasta Krakowa oddział w Starej Synagodze, autora wielu publikacji na temat galicyjskich Żydów, ich obyczajach i kulturze.Proponujemy 3 trasy zwiedzania. Oczywiście krakowski Kazimierz (trasa 2), ale także ślady żydowskie na terenie Starego Miasta i Stradomia (trasa 1). I trasa trzecia . po krakowskim getcie i obozie zagłady w Płaszowie.
W tomie tym można znaleźć m.in. teksty dawnej żydowskiej dzielnicy na krakowskim Kazimierzu i o obozie oświęcimskim, artykuły wspomnieniowe, relacje z wizyt w Krakowie wybitnych przedstawiciele żydowskiej (zwłaszcza izraelskiej) kultury, recenzje, reportaże, eseje, polemiki. Są tutaj teksty dłuższe i krótsze, o różnym ciężarze gatunkowym - jedne pisane z potrzeby serca, a inne na zamówienie - w całości tworząc mozaikę pokazującą żydowskie życie w Krakowie i okolicach w pierwszych latach III Rzeczypospolitej.
W 1807 roku wydania została pierwsza praca historyczna, w której przedstawione zostały dzieje polskiego żydostwa. Na przestrzeni dwóch kolejnych stulecie temat Krakowa i jego żydowskich mieszkańców powracał w licznych publikacjach. Wciąż jednak wiele z jego wątków uznać możemy za zagadnienia wymagające dalszych, szczegółowych analiz. Jednym z owych oczekujących na swe rozwinięcie problemów, są dzieje krakowskiego żydostwa w dobie Wolnego Miasta Krakowa. Te nie doczekały się dotąd omawiającej je pracy monograficznej. Taki stan opracowania tematu oraz długoletnie zainteresowania dziejami krakowskiej gminy skłoniły autorkę do przygotowania analizy o charakterze monograficznym, w której przyjmując za rama chronologiczne dwa wydarzenia - powstanie 1 1815 roku Wolnego miasta Krakowa oraz kładącą kres jego istnienia rewolucję krakowską z 1846 roku - zmierzać będzie do pokazania specyfiki żydowskiej egzystencji w Wolnym Mieście na przykładzie Krakowa.