Dlaczego zebry nie mają wrzodów? : psychofizjologia stresu Tyt. oryg.: "Why zebras don`t get ulcers? : a guide to stress, stress related diseases, and coping,".
Dlaczego zebry nie mają wrzodów to fascynujące kompendium współczesnej wiedzy na temat psychofizjologii stresu, łączący perspektywy czterech dyscyplin: psychologii, neurologii, immunologii i endokrynologii. Autor wnikliwie opisał, co dzieje się z człowiekiem, gdy doświadcza stresu. Dzięki lekturze zrozumiemy, w jaki sposób oddziaływanie stresu na organizm ludzki wpływa na całe nasze życie, czyniąc nas podatnymi na choroby cywilizacyjne, wywołując m.in. zaburzenia pamięci i funkcjonowania mózgu, otyłość czy cukrzycę. Stresu nie można wyeliminować, ale zrozumienie mechanizmów tej reakcji, jej przyczyn i efektów, pomoże nam radzić sobie z otaczającym światem. Nieważne, jak wielki jest nasz konflikt z członkiem rodziny czy jak mocno zdenerwowała nas utrata miejsca parkingowego, rzadko uciekamy się do załatwienia tego rodzaju spraw przez walkę na pięści. Podobnie, raczej rzadko się nam przytrafia konieczność zaczajenia się i osobistego pokonania naszej przyszłej kolacji. Chodzi o to, że my, ludzie, żyjemy wystarczająco dostatnio i wystarczająco długo, i jesteśmy wystarczająco inteligentni, by generować wszystkie możliwe rodzaje stresujących zdarzeń jedynie w naszych głowach. Ile hipopotamów zamartwia się tym, czy ich ubezpieczenie społeczne będzie ważne do końca ich życia lub tym, co mają powiedzieć na pierwszej randce? Z Przedmowy Nie znam książki w języku polskim, która tak kompleksowo i z tak szerokiej perspektywy poruszałaby problematykę relacji stresu i zdrowia. (...) Dodatkowym atutem książki Sapolsky`ego jest duża dawka humoru i dający się wyczuć entuzjazm Autora, który sprawia, że obok niekwestionowanej wartości naukowej jest to po prostu bardzo przyjemna lektura. Z recenzji dr Małgorzaty Guzowskiej - Dąbrowskiej Podręcznik ten można czytać jak książkę "do poduszki"; jak w każdym dobrym kryminale jest w niej bowiem o seksie, śmierci i bezsennych nocach. Z recenzji dr hab. Aleksandry Łuszczyńskiej Uważam, że książka ta powinna być lekturą obowiązkową dla studentów psychologii, co najmniej uzupełniającą dla studentów medycyny (...) i biologii, a dodatkowo jako pozycja godna uwagi dla studentów socjologii i antropologii biologicznej. Oczywiście będzie też bardzo przydatna dla nauczycieli akademickich, który prowadzą zajęcia w jakikolwiek sposób związane z zagadnieniem wpływu stresu na organizm człowieka (...). Z recenzji prof. Bogusława Pawłowskiego
Epidemia smartfonów : Czy jest zagrożeniem dla zdrowia, edukacji i społeczeństwa? Tytuł oryginału: "Die Smartphone-Epidemie: Gefahren für Gesundheit, Bildung und Gesellschaft,". "Czy jest zagrożeniem dla zdrowia, edukacji i społeczeństwa? "
W ciągu minionej dekady smartfony podbijały świat w oszałamiającym tempie, zmieniając codzienność użytkowników w stopniu, w jakim nie udało się to dotąd żadnej technicznej nowince.
Towarzyszą nam od rana do wieczora, w pracy i w życiu prywatnym - wygląda na to, że nie możemy się bez niego obyć. Wielu dostrzega pozytywne strony korzystania z tego urządzenia, nieliczni zastanawiają się nad jego negatywnym wpływem na nasze myślenie, odczuwanie i działanie, a także na zdrowie.
Czy mamy powody do obaw? Najwyższy czas przyjrzeć się faktom.
Epidemia smartfonów : Czy jest zagrożeniem dla zdrowia, edukacji i społeczeństwa? Tytuł oryginału: "Die Smartphone-Epidemie: Gefahren für Gesundheit, Bildung und Gesellschaft,". "Czy jest zagrożeniem dla zdrowia, edukacji i społeczeństwa? "
W ciągu minionej dekady smartfony podbijały świat w oszałamiającym tempie, zmieniając codzienność użytkowników w stopniu, w jakim nie udało się to dotąd żadnej technicznej nowince.
Towarzyszą nam od rana do wieczora, w pracy i w życiu prywatnym - wygląda na to, że nie możemy się bez niego obyć. Wielu dostrzega pozytywne strony korzystania z tego urządzenia, nieliczni zastanawiają się nad jego negatywnym wpływem na nasze myślenie, odczuwanie i działanie, a także na zdrowie.
Czy mamy powody do obaw? Najwyższy czas przyjrzeć się faktom.
Epidemia smartfonów : Czy jest zagrożeniem dla zdrowia, edukacji i społeczeństwa? Tytuł oryginału: "Die Smartphone-Epidemie: Gefahren für Gesundheit, Bildung und Gesellschaft,". "Czy jest zagrożeniem dla zdrowia, edukacji i społeczeństwa? "
W ciągu minionej dekady smartfony podbijały świat w oszałamiającym tempie, zmieniając codzienność użytkowników w stopniu, w jakim nie udało się to dotąd żadnej technicznej nowince.
Towarzyszą nam od rana do wieczora, w pracy i w życiu prywatnym - wygląda na to, że nie możemy się bez niego obyć. Wielu dostrzega pozytywne strony korzystania z tego urządzenia, nieliczni zastanawiają się nad jego negatywnym wpływem na nasze myślenie, odczuwanie i działanie, a także na zdrowie.
Czy mamy powody do obaw? Najwyższy czas przyjrzeć się faktom.
Manfred Spitzer w swojej świetnej książce mówi o wpływie naszych cech osobowości (emocje, motywacja, uwaga) na pracę mózgu. Udowadnia, że nasz umysł uczy się od samego początku (już w okresie prenatalnym) spontanicznie, bez przerwy, nawet we śnie. Że można go stymulować naturalnie - wcale nie przez używki. Znając zasady działania mózgu, poznajemy możliwości zwiększenia jego efektywności i czerpania przyjemności z uczenia się. Mózg "formułuje" sam ogólne zasady i "wyciąga wnioski", ale potrzebuje konkretów, dlatego autor nauczycielom i rodzicom radzi opowiadać dzieciom rzeczywiste historie, a tłumacząc abstrakcyjne teorie odwoływać się do życie codziennego. Książka niekiedy zaskakuje wyjaśnieniami, dlaczego niektóre dzieci przejawiają trudności w nauce, dlaczego są agresywne, skąd bierze się przemoc - gdzie szukać wyjaśnienia i rozwiązania tych problemów. Nie są to gołosłowne zapewnienia - autor przywołuje liczne eksperymenty psychologiczne, które potwierdzają jego słowa. Uczenie zachodzi w głowie (...) Chciałbym, aby dzięki tej książce badania prowadzone nad mózgiem stały się bardziej zrozumiałe, co - mam nadzieję - przełoży się na lepsze zrozumienie uczenia się. Owo zrozumienie nie powinno pozostać hermetyczną wiedzą ekspertów, ponieważ dotyczy nas wszystkich niezależnie bowiem od tego, czy tego chcemy czy nie, wszyscy się uczymy! Książka Jak uczy się mózg? poświęcona jest problematyce uczenia się widzianej z perspektywy neurobiologii, psychologii i pedagogiki. Zaskakuje przystępnością przekazu. Autor w bardzo ciekawy sposób ukazuje, jak można przenieść wiedzę z badań nad mózgiem na nasze codzienne życie.
UWAGI:
Bibliogr. s. 335-342. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Manfred Spitzer w swojej świetnej książce mówi o wpływie naszych cech osobowości (emocje, motywacja, uwaga) na pracę mózgu. Udowadnia, że nasz umysł uczy się od samego początku (już w okresie prenatalnym) spontanicznie, bez przerwy, nawet we śnie. Że można go stymulować naturalnie - wcale nie przez używki. Znając zasady działania mózgu, poznajemy możliwości zwiększenia jego efektywności i czerpania przyjemności z uczenia się. Mózg "formułuje" sam ogólne zasady i "wyciąga wnioski", ale potrzebuje konkretów, dlatego autor nauczycielom i rodzicom radzi opowiadać dzieciom rzeczywiste historie, a tłumacząc abstrakcyjne teorie odwoływać się do życie codziennego. Książka niekiedy zaskakuje wyjaśnieniami, dlaczego niektóre dzieci przejawiają trudności w nauce, dlaczego są agresywne, skąd bierze się przemoc - gdzie szukać wyjaśnienia i rozwiązania tych problemów. Nie są to gołosłowne zapewnienia - autor przywołuje liczne eksperymenty psychologiczne, które potwierdzają jego słowa. Uczenie zachodzi w głowie (...) Chciałbym, aby dzięki tej książce badania prowadzone nad mózgiem stały się bardziej zrozumiałe, co - mam nadzieję - przełoży się na lepsze zrozumienie uczenia się. Owo zrozumienie nie powinno pozostać hermetyczną wiedzą ekspertów, ponieważ dotyczy nas wszystkich niezależnie bowiem od tego, czy tego chcemy czy nie, wszyscy się uczymy! Książka Jak uczy się mózg? poświęcona jest problematyce uczenia się widzianej z perspektywy neurobiologii, psychologii i pedagogiki. Zaskakuje przystępnością przekazu. Autor w bardzo ciekawy sposób ukazuje, jak można przenieść wiedzę z badań nad mózgiem na nasze codzienne życie.
UWAGI:
Bibliogr. s. 335-342. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Czy mianem "słabej płci" na pewno powinniśmy określać dziś kobiety? System edukacji promuje uczennice, kryzys rodziny i psychiczna nieobecność ojców pozbawia chłopców ważnego wzorca. Wirtualna rzeczywistość jest dla młodych mężczyzn substytutem relacji, pornografia nieudolnie zastępuje edukację seksualną. Czy kobiety, coraz śmielej realizujące swoje cele i osiągające sukcesy w wielu sferach życia, znajdują w dzisiejszych mężczyznach godnych siebie partnerów? Czy matki, ojcowie, partnerki, nauczyciele, i wreszcie sami mężczyźni, mogą przeciwdziałać upadkowi męskości?
Gdzie ci mężczyźni to książka, którą Philip Zimbardo i Nikita Coulombe przygotowali specjalnie na rynek polski.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 349-350. Oznaczenia odpowiedzialności: Philip G. Zimbardo, Nikita S. Coulombe ; przełożyła Małgorzata Guzowska ; ilustracje Igor Myszkiewicz.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni