Książka prof. Jadwigi Kołodziejskiej Biblioteki publiczne w strukturze społęcznej, to panoramiczny obraz polskiego bibliotekarstwa na przestrzeni 90 lat, obejmujący okres II Rzeczypospolitej (1918-1939), Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (1945-1989) oraz Rzeczypospolitej Polskiej (1989-2009). Pod względem ustrojowym, głównie politycznym, gospodarczym i kulturowym są to okresy wielce zróżnicowane wręcz nieporównywalne. Niezależnie od tych zróżnicowań biblioteki publiczne zachowały swoją ciągłość rozwojową. W tej ciągłości zarówno w okresie międzywojennym jak i współcześnie znaczącą rolę odegrały:
-Struktura ludnościowa polski z uwzględnieniem mniejszości narodowych i etnicznych. -Urbanizacja kraju oraz dominujące grupy zawodowe: chłopów, robotników, rzemieślników, inteligencji. -Poziom wykształcenia ludności, organizacja szkolnictwa, efekty nauczania, analfabetyzm. -Ruchliwość społeczna ludności: procesy migracyjne, emigracja zarobkowa, zmiany pokoleniowe i rodzinne, awanse i degradacja.
Głównym celem Autorki jest uświadomienie bibliotekarzom tych zmian społecznych, które wywierają wpływ zarówno na organizację, jak i na formy prac bibliotek. Zmiany te zaznaczyły się wyraźnie w 1989 r. i to we wszystkich dziedzinach życia społecznego.
Książka prof. Jadwigi Kołodziejskiej Biblioteki publiczne w strukturze społęcznej, to panoramiczny obraz polskiego bibliotekarstwa na przestrzeni 90 lat, obejmujący okres II Rzeczypospolitej (1918-1939), Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (1945-1989) oraz Rzeczypospolitej Polskiej (1989-2009). Pod względem ustrojowym, głównie politycznym, gospodarczym i kulturowym są to okresy wielce zróżnicowane wręcz nieporównywalne. Niezależnie od tych zróżnicowań biblioteki publiczne zachowały swoją ciągłość rozwojową. W tej ciągłości zarówno w okresie międzywojennym jak i współcześnie znaczącą rolę odegrały:
-Struktura ludnościowa polski z uwzględnieniem mniejszości narodowych i etnicznych. -Urbanizacja kraju oraz dominujące grupy zawodowe: chłopów, robotników, rzemieślników, inteligencji. -Poziom wykształcenia ludności, organizacja szkolnictwa, efekty nauczania, analfabetyzm. -Ruchliwość społeczna ludności: procesy migracyjne, emigracja zarobkowa, zmiany pokoleniowe i rodzinne, awanse i degradacja.
Głównym celem Autorki jest uświadomienie bibliotekarzom tych zmian społecznych, które wywierają wpływ zarówno na organizację, jak i na formy prac bibliotek. Zmiany te zaznaczyły się wyraźnie w 1989 r. i to we wszystkich dziedzinach życia społecznego.