Wiesław Gołas - aktor wszechstronny, wielki i skromny. Znany najlepiej z ekranu (Kapitan Sowa, Tomaszek w Czterech pancernych, Oficer UB w Zezowatym szczęściu, Ogniomistrz Kaleń, Stefan Waldek w Dzięciole, baron Krzeszowski w Lalce, kierowca w Drodze, Kazik Malinowski w Brunecie wieczorową porą ), kochający nade wszystko teatr. "Musisz połknąć postać. Wtedy jesteś prawdziwy" - powtarzał i był nieskończenie prawdziwy jako Papkin w Zemście, Laertes w Hamlecie, Bullinger w Szwejku, Skierka w Balladynie czy Hula-Babula w Zaczarowanej królewnie. Genialny w rolach kabaretowych - w legendarnym Koniu, znakomitym Dudku czy niezrównanym Kabarecie Starszych Panów. W Polskę idziemy i Tupot białych mew to wzorzec z Sevres wykonania "piosenek z tekstem" natychmiast kojarzonych z Wiesławem Gołasem. Kto tak jak On zaśpiewałby Piekielnego twista ?! I kto jak On - w szczerej rozmowie z córką - opowiedziałby i o drugiej stronie medalu, pokazując nie tylko uśmiechniętą twarz. Tę rozmowę ubarwiają wspomnienia przyjaciół Aktora - tworząc jedyny w swoim rodzaju PORTRET NIEZNANEGO ZNANEGO GOŁASA.
UWAGI:
Na s. red.: Poszerzone wyd. książki Agnieszki Gołas "Na Gołasa".
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Książka Kazimierza Kutza jest szalenie zabawna, ale też głęboko mądra. Znajdziemy w niej przede wszystkim portrety przyjaciół i bliskich ze świata filmowego, literackiego i artystycznego, a wśród nich m.in.: Jędrusik, Cybulskiego, Wajdy, Zanussiego, Konwickiego, Dygata, Łomnickiego, Dymnego, Kilara, Różewicza. Obok nich pojawiają sie operatorzy, wykładowcy Filmówki, politycy, przyjaciele-sportowcy. Najpiękniejsze strony poświęca Kutz najbliższym: matce, ojcu, nieżyjącemu bratu. Książka Kutza, miejscami przesycona ciepłem i nostalgią, miejscami złośliwa i drapieżna, to prawdziwa kopalnia anegdot, groteskowy portret odchodzących w przeszłość czasów PRL-u, przede wszystkim jednak fascynująca osobista historia życiowej drogi człowieka prawego i wiernego sobie.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Okno Zbyszka Cybulskiego to biografia wielogłosowa, pozszywana z urywków wspomnień, listów, wywiadów, artykułów prasowych, dokumentów osobistych i scenariuszy. Bogato cytowane źródła wplecione są w liryczną i głęboko osobistą narrację Jerzego Afanasjewa. Autor, współpracownik i przyjaciel Cybulskiego, podjął się napisania książki wkrótce po tragicznej śmierci aktora. Opowieść Afanasjewa przypomina dynamicznie zmontowany film, w którym aktor pierwszoplanowy ukazywany jest wciąż w nowym ujęciu kamery, w innym oświetleniu, w różnych kostiumach, na tle rozmaitych scenografii. Jest to hołd dla talentu i osobowości Cybulskiego, a zarazem - panorama polskich i światowych środowisk teatralnych i filmowych oraz barwny obraz świata połowy XX wieku.Cybulski jawi się tu jako artysta wszechstronny i świadomy, żywo angażujący się w problemy swojej epoki. Kolejne rozdziały pokazują, jak stopniowo staje się tej epoki postacią emblematyczną. Obecne wydanie jako pierwsze przywraca fragmenty świadectw skreślone ręką cenzora.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Staś był człowiekiem czynnego życia towarzyskiego i oddawał filmowi tyle, ile uważał za konieczne. (...) Kiedy my żyliśmy ideami, on znał życie i prawdę obecną wokoło nas. Andrzej Wajda Kręcił sprawnie i szybko, ponieważ - zwyczajnie - był fachowcem. Umiał posługiwać się językiem filmowym, nie musiał długo kombinować, po prostu wiedział. Jacek Fedorowicz Surowa, mało finezyjna forma potęgowała dodatkowo zawarty w nich olbrzymi ładunek humoru. Były proste, ale nie prostackie. Janusz Morgenstern Dużą rolę przywiązywał do dialogów, pozostawiając jednak aktorom swobodę w ich interpretacji. Film na tym zyskiwał. Pracował szybko. Szybciej i sprawniej od innych. Wzbudzało to zawiść w środowisku. Tadeusz Chmielewski
UWAGI:
Filmogr.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Książka jest analizą dorobku i chronologicznym przedstawieniem okoliczności powstawania ról filmowych, teatralnych i radiowych Tadeusza Janczara. Jego udział w "Piątce z ulicy Barskiej", "Pokoleniu", "Kanale", "Eroice" i "Zezowatym szczęściu" pozwolił autorowi pokazać także rozwój polskiego kina powojennego oraz jego najwybitniejszych reżyserów. Monografia została wzbogacona o archiwalne i pochodzące z przeprowadzonych współcześnie przez autora wywiadów i wypowiedzi twórców, którzy w różnych latach współpracowali z Tadeuszem Janczarem. Autor dotarł także do radiowych, telewizyjnych i prasowych wywiadów z aktorem, w których o swojej pracy nad wieloma rolami opowiada sam Janczar. Z rozmów tych wyłaniają się także poglądy i stosunek artysty do sztuki i polskiej kinematografii. W książce znajduje się około 200 fotografii, z których blisko 150 nie było nigdy publikowanych. Pochodzą one z archiwum Andrzeja Wajdy oraz z niedostępnych...
UWAGI:
Bibliogr. s. 271. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Wojciech Siemion (1928-2010) był aktorem filmowym i teatralnym (m.in. Teatru Polskiego w Szczecinie, teatrów Ateneum, Komedia, Teatru Narodowego i Teatru Powszechnego w Warszawie, legendarnego STS-u i kabaretu Pod Egidą), założycielem i wieloletnim dyrektorem teatru Stara Prochownia, którego spektakle, a szczególnie monodramy Siemiona - w tym niezapomniana Wieża malowana - przeszły do historii teatru. Wielki Sługa Poetów, znakomity interpretator Mickiewicza, Norwida, Gałczyńskiego, Białoszewskiego, Różewicza, dzielił się swoim umiłowaniem poezji w książkach poświęconych twórcom i sztuce recytacji.
Wojciecha Siemiona wspominają m.in. Kira Gałczyńska, Alina Janowska, Ernest Bryll, Zbigniew Jerzyna, Franciszek Maśluszczak, Marian Konieczny, Jan Pietrzak, Daniel Olbrychski, Tadeusz Woźniak, Anna Chodakowska, Joanna Kasperska, Maria Szyszkowska oraz Józef Pless - przyjaciel aktora, poeta, pomysłodawca i autor wydania Wspomnień o Wojciechu Siemionie.
UWAGI:
Kalendarium życia W. Siemiona s. 249-275. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni