Maria, naiwna nastolatka, ucieka z rodzinnej Majorki do Anglii. W Londynie poznaje Nasrada, znacznie od siebie starszego Afgańczyka i muzułmanina. Zakochana po uszy, wychodzi za niego za mąż. Planowany na krótko wyjazd do ojczyzny męża zmienia się w trwającą lata odyseję. Życie Marii staje się koszmarem. Nieszczęśliwym zbiegiem okoliczności pozbawiona dokumentów i pieniędzy, musi przebywać w państwie talibów, w którym rządzi prawo szariatu, traktujące kobiety jak rzeczy. W prymitywnych warunkach rodzi dzieci i marzy, by razem z nimi i mężem wyrwać się z piekła. Czy jej się to uda?
UWAGI:
Publ. klubu Świat Książki nr 7740.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dorastając w rodzinie afgańskiej, która przeniosła się do Wielkiej Brytanii, Saira to dziewczyna nasycona kulturą, mitami i historiami o swojej ziemi ojczystej. Ojciec od najmłodszych lat opowiada jej skąd pochodzą, o korzeniach i tradycjach. Historie, które Saira poznaje pełne są magii i tajemnic Afganistanu, a ponieważ są tak zniewalające, Shah nie może się doczekać aż pojedzie tam sama, aby odnaleźć ten mistyczny kawałek ziemi, który jej ojciec wciąż tak kocha. Opowieści są po części powodem, dla którego Shah jako korespondent wojenny w wieku 21 lat wyjeżdża do Afganistanu znajdującego się wówczas pod sowiecką okupacją. Później w 2001 roku, wraca tam ponownie, tym razem z zamiarem nakręcenia filmu dokumentalnego dla BBC o afgańskich kobietach. Autorka przeplata narrację z czasu, który spędziła w Afganistanie z opowieściami, które ojciec opowiadał jej, gdy była dzieckiem i w ten sposób maluje obraz kraju - mitu na tle tego, co widzi w rzeczywistości. Powieść z pewnością pomaga zrozumieć obszerną historię tego egzotycznego dla nas kraju, reżim Talibów i rolę Zachodu w formowaniu się narodu. Pokazuje kulturę tamtejszego społeczeństwa. Ale to także opowieść o kobiecie i jej przygodach, która tęskni za krajem swoich przodków. Dodatkowo autorka pokazuje twarze po obu stronach, jako wychowana w Wielkiej Brytanii, a więc poznajemy zarówno sytuację uciskanych jak i ich agresorów. Książka bez wątpienia warta przeczytania.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
W powszechnej świadomości religia kojarzy się ze współczuciem, sprawiedliwością i miłosierdziem. Benson i Stangroom udowadniają, że to jedynie teoria, która z prawdą ma niewiele wspólnego. Rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Autorzy opisują drastyczne przypadki stosowania przemocy psychicznej i fizycznej wobec kobiet żyjących w społeczeństwa patriarchalnych, a także w krajach Zachodu. Pokazują, że zarówno największe religie monoteistyczne, politeistyczne, jak i odłamy religijne przyczyniają się do krzywdzącego traktowania kobiet, szczególnie tam, gdzie zasady i normy religijne stały się prawem kulturowym. W wielu regionach świata kobiety uważa się za własność mężczyzn i tak też się je traktuje. Albo są pozbawione praw, albo mają ich niewiele. Nie mogą decydować o własnym losie, całkowicie poddane woli męża czy ojca. Zgwałcona kobietę można oskarżyć o zdradę męża i skazać na karę więzienia, a nawet śmierć, nastoletnia dziewczynkę wydać za mąż za dwa razy starszego mężczyznę i nikt przeciw temu nie zaprotestuje. Kobiety i dziewczynki żyją w strachu o własne życie i zdrowie. To wszystko w imię zasad religijnych nierozłącznie związanych z kulturą.
Hamida z zaułka Midakk to pierwsza powieść Mahfuza przełożona na język obcy (angielski w 1964 roku), a także pierwsza, która ukazuje się po polsku. Jej akcja, podobnie jak innych utworów tego autora, toczy się pośród wąskich uliczek Kairu, gdzie w starych domach mieszczą się warsztaty rękodzielnicze i małe sklepiki, a pięknie rzeźbione okiennice kryją przed światem życie rodzinne mieszkańców, z jego specyficzną obyczajowością, radościami i smutkami, nierzadko tragediami. Taką tragiczną bohaterką jest Hamida - zaułkowa piękność, dziewczyna naiwna i prosta, ale odważnie i bez skrupułów walcząca o swoje szczęście. Pragnąc wydostać się w szeroki świat, gdzie mają się urzeczywistnić jej marzenia, nie waha się wystąpić przeciw obowiązującym normom, lekceważąc przy tym opinię bliskich i depcząc ich uczucia. Ale świat zawiódł nadzieje Hamidy. Nawet sprytnie obmyślana zemsta nie dosięgnie sprawcy jej nieszczęścia. Książka ukazała się dotychczas w 24 językach. "Hamida, główna bohaterka Zukak al-Midakk, to jedna z najbardziej interesujących postaci kobiecych w twórczości Nadżiba Mahfuza. Jest nieślubnym dzieckiem, jej przybrana matka, uboga swatka, wynajmuje mieszkanie w domu bogatej wdowy w zaułku. Hamida jest piękna i harda. Nienawidzi zaułka, jego nędzy i panującej wokół beznadziei, marzy o nowoczesnych dzielnicach Kairu, o tym, żeby odrzucić galabiję, ubierać się modnie i żyć jak nowoczesna dziewczyna". (Z Przedmowy Jolanty Kozłowskiej)
UWAGI:
Słowniczek.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Niemal każda kobieta w jakimś okresie swojego życia doświadczy paraliżujących skutków depresji. Z emocjami, które pozbawiają cię sił i energii, można sobie jednak poradzić, a nawet je przezwyciężyć.
Książką Jak przezwyciężyć depresję? niesie ze sobą pociechę i nadzieję. Autorzy są doświadczonymi terapeutami, którzy zachęcają do holistycznego podejścia w poradnictwie, służbie zdrowia, duchowości i - jeśli to konieczne - stosowaniu leków. Ta inspirująca pozycja pomoże ci: » zbadać symptomy depresji » zrozumieć jej przyczyny » zdobyć wiedze na temat leczenia całego ciała, oraz » wyruszyć w drogę po zdrowie.
Dowiedz się, na czym polega proaktywne podejście do rozwoju przez depresję. Odkryj, czego możesz się dzięki niej nauczyć i jak osiągnąć większą dojrzałość.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
To historia niezwykłej kobiety, która odniosła ogromny sukces finansowy w kraju rządzonym przez islamskich fundamentalistów. Autorka porusza mało znany temat, pisząc o zaradnych i przedsiębiorczych kobietach dokonujących rzeczy niemożliwych w rozdzieranym konfliktami Afganistanie. Kamila, zastraszana przez żołnierzy grożących jej więzieniem, walczy z przeciwnościami losu i własnymi słabościami uzbrojona jedynie w upór i odwagę i nadzieję na lepszą przyszłość.
UWAGI:
Bibliogr. s. 238-[246].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Fawzię Koofi świat poznał jako głos "niemych" afgańskich kobiet i twarz przyszłego zreformowanego Afganistanu. Niezależna, postępowa, wykształcona − przełamała wiele barier tradycyjnego muzułmańskiego społeczeństwa, w którym kobiety są całkowicie zależne od mężczyzn. Jako przedstawicielka Badachszanu, najbiedniejszego region Afganistanu, dokonała rzeczy, zdawałoby się, niemożliwej − dostała się do parlamentu. W Kabulu zaczęła się nie tylko jej lokalna kariera polityczna, o Koofi usłyszał świat, a wywiady z nią pojawiają się na łamach "The Washington Post", "Globe", "The Times", "Vanity Fair", w BBC i w wielu innych.
Listy do moich córek to książka, w której znana polityk opisuje często śmiertelnie niebezpieczną drogę, którą musiała przejść, by sięgnąć po władzę. To także poruszające świadectwo tego, co znaczy być kobietą w Afganistanie, i relacja ze zmagań jej rodziny podczas walk między mudżahedinami a Sowietami, z wojny domowej, rządów prezydenta Rabbaniego i Ahmada Szaha Masuda, a również opis krwawych rządów talibów. L> To w końcu ważny dokument, który pokazuje Afgańczyków nie przez pryzmat fundamentalizmu islamskiego czy terroryzmu, lecz z perspektywy ich starożytnej kultury i lokalnych, często niezrozumiałych dla Europejczyków tradycji
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni