Miejska Biblioteka Publiczna

im. Jerzego Pilcha w Kielcach

book
book

Historia wychowania do 1795

Autor: Możdżeń, Stefan





Odpowiedzialność:Stefan Ignacy Możdżeń.
Hasła:Pedagogika - historia - do 18 w.
Pedagogika - historia - Polska - 16-18 w.
Szkolnictwo - do 18 w.
Szkolnictwo - Polska - 11-18 w.
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Kielce ; Sandomierz : Wydaw. Diecezjalne, 2006.
Opis fizyczny:431, [8] s. : mapy ; 24 cm.
Uwagi:Bibliogr. przy rozdz. Indeks.
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Spis treści
  2. WSTĘP
  3. I. WYCHOWANIE W KULTURZE BLISKIEGO WSCHODU
  4. 1. Szkoła i wychowanie u Sumerów
  5. 2. Dziecko i szkoła w starożytnym Egipcie
  6. 3. Wychowanie żydowskie
  7. II. WYCHOWANIE W STAROŻYTNEJ GRECJI
  8. 1. Ogólne cechy greckiego wychowania
  9. 2. Przedmiot wykształcenia greckiego
  10. 3. Rodzina grecka
  11. 4. Wychowanie spartańskie
  12. 5. Wychowanie ateńskie
  13. Solon (ok. 635-ok. 560)
  14. Szkoła gramatysty
  15. Szkoła kitarzysty
  16. Palestra i gimnazjon
  17. Retoryka i wykształcenie ogólne
  18. Gorgiasz z Leontinoi (ok. 475-ok. 375)
  19. Isokrates (436-338)
  20. 6. Myśl pedagogiczna w starożytnej Grecji
  21. Pitagoras z Samos (570-497)
  22. Sofiści
  23. Koncepcje pedagogiczne Protagorasa z Abdery (490-411)
  24. Sokrates (469-399)
  25. Platon (Aristokles 427-347)
  26. Arystoteles (384-322)
  27. Pseudo-Plutarch z Cheronei (I-II w.)
  28. III. WYCHOWANIE HELLENISTYCZNE (330 - 30 p.n.Ch.)
  29. 1. Muzeum Aleksandryjskie
  30. 2. Szkoły
  31. IV. WYCHOWANIE W STAROŻYTNYM RZYMIE
  32. 1. Ustrój państwowy Rzymu
  33. 2. Rodzina
  34. 3. Szkoły
  35. 4. Wychowanie w Rzymie republikańskim
  36. 5. Nauczanie wyższe
  37. 6. Wychowanie dziewcząt
  38. 7. Nauczyciel
  39. 8. Kryzys cesarstwa
  40. 9. Myśl pedagogiczna starożytnego Rzymu
  41. Cyceron (Marcus Tullius Cicero (106-43)
  42. Lucjusz Anneusz Seneka (4 pnCh-45 po Ch.)
  43. Kwintylian (Marus Fabius Quintilianus, ok. 35 - ok. 95)
  44. V. CHRZEŚCIJAŁSTWO A WYCHOWANIE
  45. 1. Znaczenie wychowawcze Pisma Świętego
  46. 2. Osobowość pedagogiczna Jezusa Chrystusa
  47. 3. Święty Paweł jako wychowawca
  48. 4. Pedagogika Ojców Kościoła i jej stosunek do szkoły klasycznej
  49. Tertulian
  50. Justyn Męczennik
  51. Klemens Aleksandryjski (ok. 150 -zm. ok. 215)
  52. Św. Jan Chryzostom (344-407)
  53. Św. Hieronim (347-419)
  54. Św. Bazyli Wielki (ok. 330-379)
  55. Św. Grzegorz z Nazjanzu (329-389)
  56. Św. Augustyn Aureliusz z Hippony (354-430)
  57. Św. Benedykt z Nursji (480-548)
  58. VI. SZKOLNICTWO W KULTURZE ISLAMU
  59. 1. Podstawy wychowania w Islamie
  60. 2. Wychowanie w rodzinie
  61. 3. Szkoły
  62. 4. Wpływ nauki arabskiej na Europę
  63. VII.SZKOLNICTWO WE WSCHODNIM CESARSTWIE RZYMSKIM (395-1453)
  64. VIII.WYCHOWANIE W WIEKACH ŚREDNICH
  65. 1. O micie ciemnego średniowiecza
  66. 2. Szkoły w okresie wędrówek ludów
  67. 3. Szkoły średniowiecza
  68. Okres powolnej odnowy (k. VII - poł. VIII w.)
  69. Działalność Karola Wielkiego (768-814) na polu oświaty
  70. Rodzaje szkół i ich działalność w wiekach średnich
  71. Szkoły klasztorne
  72. Szkoły katedralne
  73. Szkoły kolegiackie
  74. Szkoły parafialne
  75. Wychowanie w domu obcym
  76. Wychowanie rycerskie
  77. Wychowanie w terminie
  78. Powstanie uniwersytetów i rozwój scholastyki
  79. 4. Przedstawiciele pedagogiki średniowiecznej
  80. Św. Bernard z Clairvaux (1090-1153)
  81. Hugo od Św. Wiktora (1096-1141)
  82. Wincenty z Beauvais (ok. 1194 - ok. 1264)
  83. Św. Tomasz z Akwinu (1225 - 1274)
  84. Pedagogowie schyłkowego okresu wieków średnich
  85. 5. Szkoły i wychowanie w Polsce w średniowieczu
  86. 1. Rodzina
  87. 2. Początki szkolnictwa
  88. 3. Założenie Studium Generale w Krakowie (1364)
  89. IX. RENESANS
  90. 1. Ogólna charakterystyka epoki
  91. 2. Podłoże społeczno-gospodarcze renesansu
  92. 3. Szkoły humanistyczne
  93. 4. Uniwersytety
  94. 5. Cienie renesansu
  95. 6. Myśl pedagogiczna w okresie odrodzenia i jej główni przedstawiciele
  96. Ogólna charakterystyka pedagogiki renesansowej
  97. Paweł Vergerio
  98. Vittorino de Feltre (1378-1446)
  99. Ks. Maffeo Vegio (1406-1458?)
  100. Eneasz Sylwiusz Piccolomini (Pius II) (1405-1464)
  101. Przedstawiciele myśli pedagogicznej innych krajów
  102. Erazm z Rotterdamu (1469-1536)
  103. Ludwik Jan Vives (1492-1540)
  104. Franciszek Rabelais (1494 - ok. 1553)
  105. Św. Tomasz Morus (1478-1535)
  106. X. SZKOLNICTWO W POLSCE W XV - XVII W
  107. 1. Renesans w Polsce
  108. 2. Akademia Krakowska (XVI w.)
  109. 3. Szkoły parafialne
  110. XI. STUDIA POLAKÓW ZA GRANICĄ
  111. XII.POLSKA MYŚL PEDAGOGICZNA XVI-XVII W
  112. 1. Elżbieta Jagiellonka
  113. 2. Andrzej Frycz z Modrzewia (1503-1572)
  114. 3. Szymon Marycki (Maricius) z Pilzna (1516-1574)
  115. 4. Erazm Gliczner ze Żnina (1535-1603)
  116. 5. Mikołaj Rej (1505-1569) z Nagłowić
  117. 6. Sebastian Petrycy z Pilzna
  118. 7. Andrzej Maksymilian Fredro (1620-1679)
  119. XIII.REFORMACJA I JEJ WPŁYW NA SZKOŁY
  120. I WYCHOWANIE
  121. 1. Reformacja w Niemczech
  122. Marcin Luter (1483-1546)
  123. Filip Melanchton (1497-1560)
  124. Walenty Trotzendorf (1490-1556)
  125. Jan Sturm (1507-1568)
  126. 2. Reformacja w Polsce
  127. XIV.SZKOLNICTWO KATOLICKIE PO SOBORZE TRYDENCKIM (k. XVI - XVII w.)
  128. 1. Szkolnictwo i pedagogika jezuicka
  129. 2. Akademia Wileńska
  130. 3. Ks. Łęczycki Mikołaj (1574-1653)
  131. 4. Szkoły pijarskie
  132. 5. Jan Chrzciciel de la Salle, św. (1651-1719)
  133. 6. Szkoły innych zakonów
  134. 7. Seminaria duchowne
  135. XV. AKADEMIA ZAMOJSKA (1595-1784)
  136. 1. Założenie uczelni
  137. 2. Program nauczania
  138. 3. Grono profesorskie
  139. 4. Studenci i absolwenci
  140. 5. Kryzys i reforma
  141. XVI. UNIWERSYTET KRAKOWSKI (XVII-XVIII)
  142. XVII. ZWROT KU REALIZMOWI W PEDAGOGICE (XVII - pocz. XVIII w.)
  143. 1. Michał Montaigne (1533-1592)
  144. 2. Renę Descartes (Kartezjusz, 1596-1650)
  145. 3. Franciszek Bacon z Veralumu (1561-1626)
  146. 4. Wolfgang Ratkę (Ratichus, 1571-1635)
  147. 5. Walenty Andreae (1586-1654)
  148. 6. Jan Amos Komeński (1592-1670)
  149. 7. Inni przedstawiciele realizmu
  150. XVIII. OŚWIECENIE
  151. 1. Ogólna charakterystyka
  152. 2. Prekursorzy głównych prądów pedagogicznych
  153. John Locke (1632 - 1704) - twórca empiryzmu
  154. Jan Jakub Rousseau (1712-1778) i jego pedagogika naturalna
  155. XIX.SZKOLNICTWO I WYCHOWANIE W CZASACH SASKICH
  156. 1. Charakterystyka epoki
  157. 2. Szkolnictwo
  158. XX. EPOKA WIELKIEJ REFORMY W POLSCE
  159. 1. Ks. Stanisław Konarski (1700 -1773) i jego reforma szkół pijarskich w (1741,1754)
  160. 1. Collegium Nobilium
  161. 2. Szkoła Rycerska (1765-1794)
  162. 2. Komisja Edukacji Narodowej (1773-1794)
  163. 3. Myśl pedagogiczna ks. Grzegorza Piramowicza (1735-1801)
  164. 4. Ks. Stanisław Staszic
  165. XXI. KONCEPCJE SYSTEMÓW EDUKACYJNYCH W EUROPIE W OKRESIE OŚWIECENIA
  166. Zakończenie
  167. Spis map
  168. Indeks nazwisk
  169. Mapy

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Filia nr 1
ul. Karczówkowska 20

Sygnatura: 37
Numer inw.: 50100
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Filia nr 3
ul. Jagiellońska 36

Sygnatura: 37
Numer inw.: 60297
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Filia nr 5
ul. Warszawska 147

Sygnatura: 37
Numer inw.: 73980
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Filia nr 9
ul. Okrzei 9

Sygnatura: 37
Numer inw.: 54954
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Filia nr 11
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 53

Sygnatura: 37
Numer inw.: 39724
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów


Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:

bookbookbookbookbookbook


Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.