Miejska Biblioteka Publiczna

im. Jerzego Pilcha w Kielcach


TRUDNE PYTANIA I ODPOWIEDZI (FAQ)


Jak aktywować powiadomienie o rezerwacji na telefon komórkowy ?
Aktywacji dokonuje na nasze życzenie pracownik biblioteki.

Ile czasu od chwili powiadomienia oczekuje pozycja w bibliotece ?
Czytelnik po otrzymaniu powiadomienia (sms/email) będzie miał 3 dni na wypożyczenie zarezerwowanej pozycji. Jeżeli w tym terminie nie zgłosi się do biblioteki, rezerwacja ulegnie automatycznie skasowaniu.

Placówki biblioteczne nie będą telefonicznie informowały o rezerwacjach - czytelnicy którzy nie dokonali aktywacji sms/email bedą zobowiązani dowiadywać się (osobiście lub telefonicznie) czy zamówiona pozycja jest do odbioru.

Mam kartę biblioteczną ale nie otrzymałem PIN-u jak można go uzyskać ?
Na karcie bibliotecznej znajdują się dwie liczby. Pierwsza sześciocyfrowa jest numerem karty, druga dziewięciocyfrowa PIN-em. Przykładowo na karcie mamy nadrukowane: NR 000011 --- 222233334. Numer karty to 11, PIN - 222233334. W przypadku logowania na stronie internetowej wpisywanie zer poprzedzających właściwy numer karty nie jest konieczne.

Czy można aktywować na jeden telefon komórkowy trzy konta biblioteczne ?
Niestety taka operacja nie jest możliwa. System powiązuje numer telefonu tylko z jedną kartą biblioteczną.

Kiedy następuje zablokowanie karty bibliotecznej ?
Blokada programowa zostaje nałożona automatycznie w przypadku przetrzymania jednej pozycji powyżej 2 dni. Blokada WEB (można wypożyczać książki, filmy czasopisma, nie można korzystać z darmowego dostępu do internetu) zostaje nałożona w przypadku wykrycia działania niezgodnego z regulaminem np. instalacji programów komputerowych.

Zgubiłem kartę co muszę zrobić ?
Należy bezzwłocznie skontaktować się (osobiście lub telefonicznie) z najbliższą placówką biblioteczną. Zablokowanie zagubionej karty zapobiegnie dokonaniu wypożyczeń przez inną osobę (znalazcę!) na Państwa konto. Otrzymanie nowej karty wiąże się z poniesieniem opłaty w wysokości 10zł. W przypadku uczniów szkół podstawowych, emerytów, rencistów i bezrobotnych opłata wynosi 5 zł.

Ile można maksymalnie zrobić rezerwacji ?
Każdy czytelnik jest oceniany indywidualnie przez system, który sprawdza ile rezerwacji zostało odebranych w terminie, ile zamówień zostało zrobionych dla zabawy, ile pozycji oczekujących na nas w bibliotece nie odebraliśmy w terminie. Widełki zostały ustawione w przedziale 3 - 50 pozycji. Ponieważ każdemu może zdarzyć się nie odebrać rezerwacji z różnych ważnych powodów ustaliliśmy, że algorytm zignoruje:

   * trzy nieodebrane zamówienia,
   * trzy skasowane rezerwacje po otrzymaniu powiadomienia,
   * pięć nieodebranych rezerwacji.

Nowy czytelnik będzie mógł zarezerwować 10 pozycji.

Czy można oddaną książkę pożyczyć ponownie tego samego dnia ?
Nie ma problemu - można taką pozycje powtórnie wypożyczyć (pod warunkiem, że nie ma na nią rezerwacji).

W jakim przypadku nie można przedłużyć terminu zwrotu książki ?
Zmiana terminu zwrotu książki (prolongata) jest możliwa jeżeli nie został już przekroczony termin i na daną pozycję nie ma rezerwacji.

Czy można oddać książki bez karty bibliotecznej ?
Tak. W przypadku zwrotu karta nie jest konieczna.

Czy można ten sam tytuł zarezerwować we wszystkich wypożyczalniach ?
Nie stosujemy tego rodzaju ograniczeń.

Czy aby korzystać z komputera z dostępem do internetu znajdującym się w wypożyczalni trzeba posiadać kartę biblioteczną ?
Dostęp do internetu jest uwarunkowany posiadaniem karty bibliotecznej (bez nałożonych blokad!)

Jaka jest wysokość kary za przetrzymanie książki ?
Program automatycznie nalicza kary za przetrzymane pozycje. Wynosi ona 50 gr za każdy dzień zwłoki, wliczając soboty i niedziele. Kara zaokrąglana jest do pełnych złotych.