No logo : no space, no choice, no jobs
Tyt. oryg.: "No logo, ".
No Logo to książka kultowa, nazywana "biblią alterglobalistów" i współczesnym KAPITAŁEM. Jej autorka z bezkompromisowością niezależnej dziennikarki i przenikliwością wytrawnego krytyka obnaża ekspansjonistyczne zapędy międzynarodowych korporacji, analizuje ich destrukcyjny wpływ na nasz społeczny, ekonomiczny oraz kulturowy krajobraz, przekonuje, że działalność światowych
koncernów stanowi poważne zagrożenie dla demokracji i funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego oraz... wzywa do oporu.
Podstawowe przesłanie Klein brzmi: chociaż nie poddane niczyjej kontroli międzynarodowe korporacje, wobec bezsilności rządów poszczególnych państw, w coraz większym stopniu sprawują bezpośrednią kontrolę nad naszą "globalną wioską", ich władza nie jest nieograniczona. Z dnia na dzień rośnie ilość niezależnych środowisk, które zniecierpliwione arogancją koncernów aktywnie sprzeciwiają się ich polityce i odnoszą na tym polu znaczące sukcesy (np. w 1999 r. wielotysięczne protesty alterglobalistów zablokowały podpisanie Wielostronnego Układu o Inwestycjach, które umocniłyby wszechwładzę korporacji).
Esencją książki jest analiza wszelkich form obywatelskiego sprzeciwu - od twórczych ataków na reklamy, poprzez bojkoty określonych towarów i pozwy sądowe, po wywieranie wpływu na władze lokalne. Autorka nie tylko się im wnikliwie i krytycznie przygląda, ale też zachęca do aktywnego włączenia się w te działania.
Odpowiedzialność: | Naomi Klein ; przekł. [z ang.] Hanna Pustuła. |
Hasła: | Antyglobalizm Globalizacja - krytyka |
Adres wydawniczy: | Izabelin : "Świat Literacki", cop. 2004. |
Opis fizyczny: | 507, [2] s. : il. ; 21 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. 504-506. |
Twórcy: | Pustuła-Lewicka, Hanna. Tł. |
Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki |
Dodaj recenzje, komentarz |
- Wprowadzenie - Pajęcza sieć znaków firmowych
- I. NO SPACE
- 1. Nowy ometkowany świat
- 2. Marka rośnie w siłę
- 3. Wszystko się zmienia
- 4. Metkowanie nauki i edukacji
- 5. Funkujący patriarchat
- II. NO CHOICE
- 6. Bombardowanie markami
- 7. Fuzje i synergia
- 8. Korporacyjna synergia
- III. NO JOBS
- 9. Opuszczona fabryka
- 10. Groźby i czasownicy
- 11. Hodując nielojalność
- IV. NO LOGO
- 12. Prowokacje kulturowe
- 13. Wyzwalanie ulic (reclaim streets)
- 14. Nowa fala antykorporacyjnego aktywizmu
- 15. Markowy bumerang
- 16. Opowieść o trzech logo
- 17. Lokalna polityka zagraniczna
- 18. Poza marką
- Zakończenie - Konsumpcjonizm kontra społeczeństwo obywatelskie
- Uzupełnienie - Dwa lata na ulicach: wychodzenie poza symbole
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)