Skrzydła ołtarza
Wieża rozpoczęła metafizyczny nurt w twórczości Herlinga i zburzyła stereotyp myślenia o nim jako pisarzu przede wszystkim politycznym i zaangażowanym publicyście. Jerzy Stempowski dostrzegł w Wieży utwór znaczący, wznowienie tradycji poszukiwania stylu i odpowiedź na literaturę współczesną, która pełna jest skomlenia i wycia. Maria Danilewicz-Zielińska mówiła, że Wieża narodziła
się z gestu głębokiego pochylenia się nad najtrudniejszymi sprawami życia i śmierci, jej wieloznacznośc zaś onieśmiela każdego interpretatora. Jan Bielatowicz stwierdził, że Skrzydła ołtarza to inny świat prozy, nowy jej rodzaj, który by można określic jako traktat moralny w formie obrazowo-poetyckiej. I tworzywo, i budowa tych opowiadań są niezwykłe. Opowiadania przynosiły zupełnie inny obraz Herlinga - nie, jak dotąd, pisarza pochłoniętego uwikłaniami człowieka w historię, ale myśliciela dyskretnie stawiającego pytania religijne.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Gustaw Herling-Grudziński ; [posł. Włodzimierz Bolecki]. |
Seria: | Lekcja Literatury z Włodzimierzem Boleckim |
Hasła: | Opowiadanie polskie - 20 w. |
Zawiera: | Zobacz zawartość Wieża; Pietá dell` Isola. |
Adres wydawniczy: | Kraków : Wydawnictwo Literackie, 2007. |
Opis fizyczny: | 136 s. ; 20 cm. |
Uwagi: | Teksty oparto na wyd.: Skrzydła ołtarza. Opowiadania. Pisma zebrane, t. 2, Warszawa 1995. Bibliogr. |
Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki |
Dodaj recenzje, komentarz |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)