Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Odpowiedzialność: | Andrzej Jopkiewicz, Edyta Suliga. |
Hasła: | Ontogeneza Podręczniki akademickie |
Adres wydawniczy: | Radom ; Kielce : Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, 2005. |
Opis fizyczny: | 318, [1] s. : rys., wykr. ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. przy rozdz. Indeks. |
Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki |
Dodaj recenzje, komentarz |
- ROZDZIAŁ PIERWSZY. Zagadnienia wstępne
- 1. Podstawowe pojęcia dotyczące rozwoju osobniczego człowieka
- 2. Aspekty rozwoju
- 3. Ontogeneza a filogeneza
- Literatura
- Pytania
ROZDZIAŁ DRUGI. Czynniki rozwoju osobniczego - 1. Czynniki endogenne genetyczne
- 2. Czynniki rozwoju endogenne paragenetyczne i niegenetyczne
- 3. Egzogenne czynniki rozwoju
- 4. Wpływ trybu życia na przebieg rozwoju
- Literatura
- Pytania
ROZDZIAŁ TRZECI. Rola żywienia w rozwoju - 1. Wpływ żywienia na rozwój i stan zdrowia człowieka
- 2. Charakterystyka podstawowych składników pokarmowych
- 3. Najważniejsze błędy w żywieniu
- Literatura
- Pytania
ROZDZIAŁ CZWARTY. Rozwój struktury i funkcji organizmu - 1. Budowa i rozwój aparatu ruchu
- 1.1. Rozwój układu kostno-stawowego
- 1.2. Rozwój układu mięśniowego i nerwów ruchowych
- 2. Aparat wegetatywny
- 2.1. Rozwój układu oddechowego
- 2.2. Budowa i rozwój układu krwionośnego
- 2.3. Układ pokarmowy
- 2.4. Układ wydalniczy
- 3. Układ rozrodczy
- 4. Aparat koordynacyjno-regulacyjny
- 4.1. Układ nerwowy
- 4.2. Układ endokrynalny
- 4.3. Układ immunologiczny
- Literatura
- Pytania
ROZDZIAŁ PIĄTY. Okresy rozwoju ontogenetycznego - 1. Kryteria podziałów ontogenezy na okresy
- 2. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych
- 2.1. Okres rozwoju prenatalnego
- 2.2. Okres noworodkowy
- 2.3. Okres niemowlęctwa
- 2.4. Okres wczesnego dzieciństwa (infans I)
- 2.5. Przystosowanie szkolne
- 2.6. Okres dzieciństwa starszego (infans II)
- 2.7. Okres młodzieńczy (iuvenis)
- 2.8. Okres wieku dorosłego (adultus)
- 2.9. Okres wieku dojrzałego (maturus)
- 2.10. Okres starości (senilis)
- Literatura
- Pytania
ROZDZIAŁ SZÓSTY. Rozwój cech morfologicznych i proporcji ciała - 1. Samoregulacja procesu ontogenezy
- 2. Kinetyka i dynamika wzrastania
- 3. Zmiany proporcji ciała z wiekiem
- 4. Dymorfizm płciowy
- 5. Tendencja przemian
- Literatura
- Pytania
ROZDZIAŁ SIÓDMY. Pojęcie zdrowia i warunków zdrowotnych - 1. Pojęcie zdrowia
- 2. Czynniki warunkujące stan zdrowia. Promocja zdrowia
- 3. Mierniki zdrowia populacji
- 4. Główne zagrożenia zdrowia
- Literatura
- Pytania
ROZDZIAŁ ÓSMY. Zaburzenia w rozwoju somatycznym i stanie zdrowia dzieci i młodzieży - 1. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami
- 2. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej
- 3. Czynniki teratogenne
- 4. Nieprawidłowości w regulacji neurohormonalnej ustroju
- 5. Inne, często występujące zaburzenia w rozwoju somatycznym i problemy zdrowotne dzieci i młodzieży
- 5.1. Nieprawidłowości w narządzie żucia
- 5.2. Niektóre nieprawidłowości w adaptacji psychospołecznej
- i zaburzenia w układzie nerwowym
- 5.3. Wady i zaburzenia wzroku
- 5.4. Zaburzenia układu ruchu
- 5.5. Zaburzenia rozwoju somatycznego
- 5.6. Choroby alergiczne
- 5.7. Zdrowotne przyczyny niepowodzeń w nauce
- Literatura
- Pytania
ROZDZIAŁ DZIEWIĄTY. Ogólny kształt ciała - somatotyp, postawa ciała - 1. Konstytucja (somatotypologia) człowieka
- 2. Postawa ciała - proces posturogenezy
- 3. Metody oceny postawy ciała
- Literatura
- Pytania
ROZDZIAŁ DZIESIĄTY. Metody kontroli i normy oceny procesów wzrastania - 1. Podstawowe przyrządy antropometryczne i technika
- wykonywania pomiarów
- 2. Podstawowe charakterystyki statystyczne wykorzystywane
- do oceny rozwoju fizycznego
- 3. Praktyczna ocena procesów wzrastania dziecka z zastosowaniem tabel liczbowych, siatek centylowych, skorelowanych cech, metody morfograficznej i wskaźników proporcji
- 4. Ocena stanu odżywienia
- 5. Przewidywanie wielkości osobnika dorosłego
- Literatura
- Pytania
ROZDZIAŁ JEDENASTY. Kryteria oceny wieku rozwojowego - 1. Wiek morfologiczny (sylwetki)
- 2. Wiek kostny (szkieletowy)
- 3. Wiek zębowy
- 4. Wiek wtórnych cech płciowych
- 5. Wiek kalendarzowy a wiek rozwojowy
- 6. „Normalność" i norma jako biologiczny układ odniesienia
- Literatura
- Pytania
ROZDZIAŁ DWUNASTY. Znaczenie aktywności ruchowej w rozwoju fizycznym człowieka - 1. Uwagi ogólne
- 2. Układ kostny i mięśniowy a aktywność ruchowa
- 3. Skład ciała i wydolność fizyczna a aktywność ruchowa
- 4. Zasady doboru i prowadzenia ćwiczeń
- Literatura
- Pytania
ROZDZIAŁ TRZYNASTY. Metody oceny rozwoju czynnościowego człowieka - 1. Wydolność i sprawność fizyczna jako pozytywne mierniki
- stanu zdrowia
- 2. Ocena wydolności fizycznej
- 3. Ocena sprawności fizycznej
- Literatura
- Pytania
- Indeks osób
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)