Miejska Biblioteka Publiczna

im. Jerzego Pilcha w Kielcach

book
book

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania

Autor: Jopkiewicz, Andrzej





Odpowiedzialność:Andrzej Jopkiewicz, Edyta Suliga.
Hasła:Ontogeneza
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Radom ; Kielce : Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, 2005.
Opis fizyczny:318, [1] s. : rys., wykr. ; 24 cm.
Uwagi:Bibliogr. przy rozdz. Indeks.
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. ROZDZIAŁ PIERWSZY. Zagadnienia wstępne
  2. 1. Podstawowe pojęcia dotyczące rozwoju osobniczego człowieka
  3. 2. Aspekty rozwoju
  4. 3. Ontogeneza a filogeneza
  5. Literatura
  6. Pytania
  7. ROZDZIAŁ DRUGI. Czynniki rozwoju osobniczego
  8. 1. Czynniki endogenne genetyczne
  9. 2. Czynniki rozwoju endogenne paragenetyczne i niegenetyczne
  10. 3. Egzogenne czynniki rozwoju
  11. 4. Wpływ trybu życia na przebieg rozwoju
  12. Literatura
  13. Pytania
  14. ROZDZIAŁ TRZECI. Rola żywienia w rozwoju
  15. 1. Wpływ żywienia na rozwój i stan zdrowia człowieka
  16. 2. Charakterystyka podstawowych składników pokarmowych
  17. 3. Najważniejsze błędy w żywieniu
  18. Literatura
  19. Pytania
  20. ROZDZIAŁ CZWARTY. Rozwój struktury i funkcji organizmu
  21. 1. Budowa i rozwój aparatu ruchu
  22. 1.1. Rozwój układu kostno-stawowego
  23. 1.2. Rozwój układu mięśniowego i nerwów ruchowych
  24. 2. Aparat wegetatywny
  25. 2.1. Rozwój układu oddechowego
  26. 2.2. Budowa i rozwój układu krwionośnego
  27. 2.3. Układ pokarmowy
  28. 2.4. Układ wydalniczy
  29. 3. Układ rozrodczy
  30. 4. Aparat koordynacyjno-regulacyjny
  31. 4.1. Układ nerwowy
  32. 4.2. Układ endokrynalny
  33. 4.3. Układ immunologiczny
  34. Literatura
  35. Pytania
  36. ROZDZIAŁ PIĄTY. Okresy rozwoju ontogenetycznego
  37. 1. Kryteria podziałów ontogenezy na okresy
  38. 2. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych
  39. 2.1. Okres rozwoju prenatalnego
  40. 2.2. Okres noworodkowy
  41. 2.3. Okres niemowlęctwa
  42. 2.4. Okres wczesnego dzieciństwa (infans I)
  43. 2.5. Przystosowanie szkolne
  44. 2.6. Okres dzieciństwa starszego (infans II)
  45. 2.7. Okres młodzieńczy (iuvenis)
  46. 2.8. Okres wieku dorosłego (adultus)
  47. 2.9. Okres wieku dojrzałego (maturus)
  48. 2.10. Okres starości (senilis)
  49. Literatura
  50. Pytania
  51. ROZDZIAŁ SZÓSTY. Rozwój cech morfologicznych i proporcji ciała
  52. 1. Samoregulacja procesu ontogenezy
  53. 2. Kinetyka i dynamika wzrastania
  54. 3. Zmiany proporcji ciała z wiekiem
  55. 4. Dymorfizm płciowy
  56. 5. Tendencja przemian
  57. Literatura
  58. Pytania
  59. ROZDZIAŁ SIÓDMY. Pojęcie zdrowia i warunków zdrowotnych
  60. 1. Pojęcie zdrowia
  61. 2. Czynniki warunkujące stan zdrowia. Promocja zdrowia
  62. 3. Mierniki zdrowia populacji
  63. 4. Główne zagrożenia zdrowia
  64. Literatura
  65. Pytania
  66. ROZDZIAŁ ÓSMY. Zaburzenia w rozwoju somatycznym i stanie zdrowia dzieci i młodzieży
  67. 1. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami
  68. 2. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej
  69. 3. Czynniki teratogenne
  70. 4. Nieprawidłowości w regulacji neurohormonalnej ustroju
  71. 5. Inne, często występujące zaburzenia w rozwoju somatycznym i problemy zdrowotne dzieci i młodzieży
  72. 5.1. Nieprawidłowości w narządzie żucia
  73. 5.2. Niektóre nieprawidłowości w adaptacji psychospołecznej
  74. i zaburzenia w układzie nerwowym
  75. 5.3. Wady i zaburzenia wzroku
  76. 5.4. Zaburzenia układu ruchu
  77. 5.5. Zaburzenia rozwoju somatycznego
  78. 5.6. Choroby alergiczne
  79. 5.7. Zdrowotne przyczyny niepowodzeń w nauce
  80. Literatura
  81. Pytania
  82. ROZDZIAŁ DZIEWIĄTY. Ogólny kształt ciała - somatotyp, postawa ciała
  83. 1. Konstytucja (somatotypologia) człowieka
  84. 2. Postawa ciała - proces posturogenezy
  85. 3. Metody oceny postawy ciała
  86. Literatura
  87. Pytania
  88. ROZDZIAŁ DZIESIĄTY. Metody kontroli i normy oceny procesów wzrastania
  89. 1. Podstawowe przyrządy antropometryczne i technika
  90. wykonywania pomiarów
  91. 2. Podstawowe charakterystyki statystyczne wykorzystywane
  92. do oceny rozwoju fizycznego
  93. 3. Praktyczna ocena procesów wzrastania dziecka z zastosowaniem tabel liczbowych, siatek centylowych, skorelowanych cech, metody morfograficznej i wskaźników proporcji
  94. 4. Ocena stanu odżywienia
  95. 5. Przewidywanie wielkości osobnika dorosłego
  96. Literatura
  97. Pytania
  98. ROZDZIAŁ JEDENASTY. Kryteria oceny wieku rozwojowego
  99. 1. Wiek morfologiczny (sylwetki)
  100. 2. Wiek kostny (szkieletowy)
  101. 3. Wiek zębowy
  102. 4. Wiek wtórnych cech płciowych
  103. 5. Wiek kalendarzowy a wiek rozwojowy
  104. 6. „Normalność" i norma jako biologiczny układ odniesienia
  105. Literatura
  106. Pytania
  107. ROZDZIAŁ DWUNASTY. Znaczenie aktywności ruchowej w rozwoju fizycznym człowieka
  108. 1. Uwagi ogólne
  109. 2. Układ kostny i mięśniowy a aktywność ruchowa
  110. 3. Skład ciała i wydolność fizyczna a aktywność ruchowa
  111. 4. Zasady doboru i prowadzenia ćwiczeń
  112. Literatura
  113. Pytania
  114. ROZDZIAŁ TRZYNASTY. Metody oceny rozwoju czynnościowego człowieka
  115. 1. Wydolność i sprawność fizyczna jako pozytywne mierniki
  116. stanu zdrowia
  117. 2. Ocena wydolności fizycznej
  118. 3. Ocena sprawności fizycznej
  119. Literatura
  120. Pytania
  121. Indeks osób

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Filia nr 12
ul. Zagórska 60

Sygnatura: 61
Numer inw.: 66494
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów


Inne wydania tej pozycji w zbiorach biblioteki:

bookbook



Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:

bookbookbook


Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.