Miejska Biblioteka Publiczna

im. Jerzego Pilcha w Kielcach

book
book

Psychologia ucznia i nauczyciela : podręcznik akademicki





Odpowiedzialność:red. nauk. Stanisław Kowalik.
Hasła:Nauczyciele - psychologia
Psychologia wychowawcza
Uczniowie - psychologia
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
Opis fizyczny:417, [1] s. : il. ; 24 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 372-401. Indeksy.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wstęp
  2. Rozdział 1
  3. Psychologia w szkole. Zarys problematyki (Stanisław Kowalik)
  4. 1.1. Rozwój psychologii szkolnej
  5. 1.2. Zastosowania wiedzy psychologicznej w szkole
  6. 1.3. Użytkownicy wiedzy psychologicznej w szkole
  7. 1.4. Podsumowanie
  8. Rozdział 2
  9. Problemy uczniów i ich rozwiązywanie przez nauczycieli (Stanisław Kowalik)
  10. 2.1. Wprowadzenie
  11. 2.2. Wiedza jako regulator profesjonalnych działań nauczycieli
  12. 2.3. Problemy uczniów i ich klasyfikacje
  13. 2.4. Rozwiązywanie problemów uczniowskich przez nauczycieli
  14. 2.5. Optymalizacja pomocy udzielanej uczniom z trudnościami edukacyjnymi i wychowawczymi
  15. 2.6. Charakterystyka funkcjonalnego rozwiązywania problemów uczniowskich ...
  16. 2.7. Podsumowanie
  17. Załącznik A. Pomiar poczucia jakości życia uczniów
  18. Rozdział 3
  19. Skuteczne uczenie się w szkole (Joanna Urbańska, Mariusz Urbański)
  20. 3.1. Wprowadzenie
  21. 3.2. Uwarunkowania skutecznego uczenia się
  22. 3.3. Konteksty uczenia się: lekcja
  23. 3.4. Uwarunkowania uczenia się i obszary wpływu nauczyciela
  24. 3.4.1. Uwarunkowania organizacyjne
  25. 3.4.2. Uwarunkowania motywacyjne
  26. 3.4.3. Uwarunkowania emocjonalne
  27. 3.4.4. Uwarunkowania komunikacyjne
  28. 3.5. Podsumowanie
  29. Załącznik B. Jak doskonalić własne kompetencje dydaktyczne?
  30. Rozdział 4
  31. Trudności wychowawcze i ich rozwiązywanie w szkole (Dariusz Rosiński)
  32. 4.1. Wprowadzenie
  33. 4.2. Uczeń z trudnościami wychowawczymi
  34. 4.3. Trudności wychowawcze, problemy wychowawcze, zaburzenia zachowania a zaburzenia socjalizacji
  35. 4.4. Zaburzenia procesu socjalizacji i ich klasyfikacje
  36. 4.5. Wrażliwość nauczyciela na problemy wychowawcze uczniów
  37. 4.6. Interwencja nauczyciela w środowisku ucznia
  38. 4.7. Podsumowanie
  39. Załącznik C. Skala Zaburzeń Socjalizacji
  40. Rozdział 5
  41. Adaptacja uczniów do warunków szkoły (Maciej Wilski)
  42. 5.1. Wprowadzenie - omówienie przypadku trudności adaptacyjnych
  43. 5.2. Charakterystyka procesu przystosowania oraz jego rodzaje
  44. 5.2.1. Pojęcie przystosowania
  45. 5.2.2. Adaptacja społeczna
  46. 5.2.3. Adaptacja zadaniowa
  47. 5.2.4. Adaptacja organizacyjna
  48. 5.3. Szkoła jako generator trudnych sytuacji dla ucznia
  49. 5.3.1. Relacja uczeń - inni uczniowie
  50. 5.3.2. Relacja uczeń - nauczyciel
  51. 5.3.3. Relacja uczeń - szkoła jako organizacja
  52. 5.4. Potencjał adaptacyjny dziecka
  53. 5.4.1. Zasoby biologiczne
  54. 5.4.2. Zasoby psychologiczne
  55. 5.4.3. Zasoby społeczne
  56. 5.5. Psychologiczne mechanizmy adaptacyjne - radzenie sobie ze stresem
  57. 5.6. Rola nauczyciela we wspieraniu adaptacji ucznia
  58. 5.7. Podsumowanie
  59. Załącznik D. Rozmowa z uczniem jako forma pomocy psychologicznej
  60. Rozdział 6
  61. Ocena osiągnięć edukacyjnych uczniów (Remigiusz Koc)
  62. 6.1. Wprowadzenie - Ocena uczniów jako antidotum na wszystkie problemy w pracy nauczyciela - przykład niewłaściwej oceny osiągnięć szkolnych
  63. 6.2. Rodzaje i funkcje oceny osiągnięć ucznia
  64. 6.3. Percepcja i ocena własnych oraz cudzych osiągnięć
  65. 6.4. Źródła błędów i rozbieżności w ocenie osiągnięć ucznia
  66. 6.5. Wybrane metody zwiększenia trafności oceny osiągnięć ucznia przez nauczyciela
  67. 6.6. Pożądane i niekorzystne konsekwencje oceny osiągnięć ucznia
  68. 6.7. Główne zasady skutecznej oceny ucznia - zamiast podsumowania
  69. Załącznik E. Alternatywne narzędzia pomiaru osiągnięć szkolnych - metoda portfolio
  70. Rozdział 7
  71. Konflikty w środowisku szkolnym (Remigiusz Koc)
  72. 7.1. Wprowadzenie
  73. 7.2. Konflikt w szkole - szansa czy zagrożenie?
  74. 7.3. Źródła konfliktów w środowisku szkolnym i główne style reakcji na konflikt
  75. 7.4. Dynamika sytuacji konfliktowej i wyznaczniki eskalacji konfliktu
  76. 7.5. Sposoby kierowania konfliktem na terenie szkoły
  77. 7.6. Sztuka prowadzenia negocjacji w środowisku szkolnym
  78. 7.7. Główne etapy negocjacji i czynniki wpływające na ich przebieg
  79. 7.8. Mediacje - optymalna metoda kierowania konfliktem w środowisku szkolnym
  80. 7.9. Co praktycznego wynika z rozważań nad konfliktami - podsumowanie
  81. Załącznik F. Rozpoznanie sytuacji konfliktowych w środowisku szkolnym
  82. Rozdział 8
  83. Współpraca szkoły z rodzicami ucznia (Magdalena Miotk-Mrozowska)
  84. 8.1. Wprowadzenie
  85. 8.2. Rozwiązania dotyczące relacji szkoła-rodzice w Polsce i na świecie
  86. 8.3. Relacja interpersonalna nauczyciel-rodzice
  87. 8.4. Wzajemne postawy rodziców i nauczycieli
  88. 8.5. Komunikacja pomiędzy nauczycielem i rodzicem
  89. 8.6. Wyznaczniki interakcji nauczyciel-rodzice
  90. 8.7. Rola nauczyciela w usprawnieniu kontaktów szkoły z rodzicami
  91. Załącznik G. Pięć przykazań wywierania skutecznego wpływu interpersonalnego
  92. Rozdział 9
  93. Nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne w procesie edukacji (Magdalena Miotk-Mrozowska)
  94. 9.1. Wprowadzenie
  95. 9.2. Nowe technologie w procesie edukacji
  96. 9.3. Pojęcie kapitału społecznego
  97. 9.4. Wykorzystywanie nowych technologii w procesie edukacji - rola nauczyciela
  98. 9.4.1. Pomnażanie kapitału społecznego przez zwiększanie dostępu do nowych technologii w edukacji
  99. 9.4.2. Rozpowszechnianie i promowanie wiedzy na temat sposobów wykorzystywania nowych technologii wśród uczestników procesu edukacji
  100. 9.4.3. Kształtowanie jakości użytkowania nowych technologii w edukacji
  101. 9.4.4. Działania ukierunkowane na budowanie struktur społecznych bazujących na zaufaniu na każdym szczeblu procesu edukacji
  102. 9.5. Podsumowanie
  103. Załącznik H. Zastosowania nowych technologii w pracy nauczyciela
  104. Rozdział 10
  105. Integracja uczniów niepełnosprawnych z uczniami pełnosprawnymi
  106. (Stanisław Kowalik)
  107. 10.1. Wprowadzenie
  108. 10.2. Zalety i wady integracji w szkole
  109. 10.3. Rodzaje integracji szkolnej
  110. 10.4. Integrująca kultura edukacyjna
  111. 10.5. Działalność psychologiczna w doskonaleniu integracji edukacyjnej
  112. 10.6. Podsumowanie
  113. Załącznik I. Ocena wyuczalności dziecka niepełnosprawnego
  114. Rozdział 11
  115. Promocja szkoły i jej współpraca ze środowiskiem lokalnym (Remigiusz Koc)
  116. 11.1. Wprowadzenie
  117. 11.2. Szkoła nowo powstała i szkoła z tradycjami w społeczności lokalnej
  118. 11.3. Atrakcyjność szkoły dla przyszłych uczniów i ich rodziców
  119. 11.4. Szkoła jako organizacja ucząca się
  120. 11.5. Otoczenie szkoły
  121. 11.6. Relacje szkoły z otoczeniem - analiza z perspektywy koncepcji ekosystemu społecznego
  122. 11.7. Kształtowanie wizerunku i promocja szkoły w środowisku lokalnym
  123. 11.7.1 Wizerunek jako przedmiot oddziaływań PR
  124. 11.7.2. Proces tworzenia wizerunku szkoły
  125. 11.7.3. Techniki i narzędzia kształtowania wizerunku szkoły
  126. 11.7.3.1. Media relations - sztuka współpracy szkoły z mediami
  127. 11.7.3.2. Działalność pozaedukacyjna jako istotny element "poszerzenia" wizerunku szkoły w środowisku lokalnym oraz budowania relacji z otoczeniem
  128. 11.7.3.3. Lobbing - niezbędne narzędzie PR służące budowaniu pozycji szkoły w środowisku lokalnym
  129. 11.7.3.4. Kompleksowe planowanie PR szkoły
  130. 11.7.4. Wizerunek szkoły w sytuacjach kryzysowych
  131. 11.7.5. Współpraca z rodzicami jako narzędzie budowania trwałej relacji szkoły z otoczeniem 11.8. Podsumowanie
  132. Załącznik J. Grupy fokusowe jako sposób diagnozy wizerunku szkoły oraz relacji z otoczeniem
  133. Rozdział 1 2
  134. Osobowość i specyficzne problemy psychologiczne nauczycieli (Maciej Wilski)
  135. 12.1. Wprowadzenie - trudności nauczyciela w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych
  136. 12.2. Osobowość i kompetencje nauczyciela
  137. 12.2.1. Osobowość reaktywna
  138. 12.2.2. Osobowość dryfująca
  139. 12.2.3. Osobowość rozwojowa
  140. 12.3. Aspekt ideologiczny rozwoju osobowości nauczyciela - etyka i prestiż zawodu
  141. 12.4. Aspekt instytucjonalny rozwoju osobowości nauczyciela - środowisko zewnętrzne
  142. 12.4.1. Sztywność roli
  143. 12.4.2. Decyzyjność jednostki
  144. 12.4.3. Wsparcie społeczne
  145. 12.5. Aspekt indywidualny rozwoju osobowości nauczyciela - problemy psychologiczne i wypalenie zawodowe
  146. 12.5.1. Problemy psychologiczne
  147. 12.5.2. Wypalenie zawodowe
  148. 12.6. Podsumowanie
  149. Załącznik K. Adaptacja grup Balinta na potrzeby nauczycieli
  150. Bibliografia
  151. Indeks osób
  152. Indeks rzeczowy
  153. O Autorach

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Filia nr 1
ul. Karczówkowska 20

Sygnatura: 37
Numer inw.: 50181
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Filia nr 3
ul. Jagiellońska 36

Sygnatura: 37
Numer inw.: 60382
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Filia nr 8
os. Barwinek 31

Sygnatura: 37
Numer inw.: 54362
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Filia nr 9
ul. Okrzei 9

Sygnatura: 37
Numer inw.: 55013
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Filia nr 11
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 53

Sygnatura: 37
Numer inw.: 39808
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.